ökat pb på två turer. rena rama lottofiskar... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ökat pb på två turer. rena rama lottofiskar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ökat pb på två turer. rena rama lottofiskar...

Flyttat ut till ett hus nära en damm där jag lagt i min eka. På sensommaren hade jag ett par rejäla hugg på UL utrustning då jag egentligen var ute efter abborre. Båda gånger fick jag bara upp en trasad linstump. Provade dock att trolla lite senare med en rapala original 12cm och fick till sist upp en gädda på 7kg och 96cm. I helgen var jag och trollade lite igen och slog då återigen PB då metergränsen (105cm)togs och gäddan åtminstone snuddade 10kg. Fjädervåg på max 10kg. Den stämmer nog inte i bottenläget...

Onekligen verkar det ju gå större gädda här och har nu i efterhand hört talas om både 11 och 12kg gäddor som tagits i samma damm. Frågan lyder ju helt enkelt hur jag ska utveckla fisket efter stor gädda här . Känns som jag haft ren tur bara hittills. Dammen är mycket grund. Snittar väl knappt en meter i djup. Dessutom finns det hur mycket bråte som helst på botten. Stubbar och grenar till förbannelse.

''Gäddfärgad" Hi-Lo (ung. 10cm) och Rapalan i brons-svart har varit lyckosamma hittills. Använt dem mest tack vare att de gått grunt. Ska man ge sig på mete? Sutare och abborre är det jag tror finns förutom gädda...

Kan jerkbait vara nåt? Vilka beten?

Tacksam för tips!

När det är så grunt + bråte på botten så skulle jag köra med en Big bandit shallow.

Kommentera

Svartzonker mymy och mcmio har funkat riktigt bra för mig på grunt vatten.
      "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
      https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Det är jerkbaits antar jag. Då jag är fullständig nybörjare på det så får de inte vara svårjerkade?

Kommentera

För mig låter det som att det gått rätt bra hittills!

Kommentera

Om du är grön på jerkbait så hoppa big bandit shallow.. Däremot mcmy och mcmio från svartzonker är ett bra tips. Plus att du slipper köpa jerkutrustning..
            www.värmdöguiderna.se

Kommentera

Jag har grejer men helt grön som sagt. Men ni tror att jerkbait är rätt väg att gå. Ska kika på de där tack ska ni ha.

Kommentera

Prova ytgående gäddbeten, av modell walk the dog eller liknande. Räddat många turer för mig när jag fiskat grunda vatten och en större gädda verkar gärna slänga sig efter ytgående beten. Och kör gärna på stora varianter på 20cm och uppåt. I staterna verkar det väldigt vanligt att fiska riktat efter stor musky och gädda med ytbeten medans det känns som att det här i Sverige fortfarande av dem flesta ses som "en kul grej att leka med ibland".
                Du sitter eventuellt på ett riktigt bra vatten eftersom det finns sutare, en bra förutsättning att producera tunga gäddor.

Kommentera

Flytande salmo slider finns att få tag på i princip överallt och behöver alls inte jerkas hem. Svep med spöt o veva hem, svep veva hem.... Lättfiskat o fångstgivande
                  Finns säkert i vikter passande din nuvarande utrustning om den inte klarar jättebeten
                  Senast ändrad av landkrabban; 2012-11-06, 19:55.

Kommentera

Swim whizz på nedersta öglan så har du gäddan serverad på silverfat!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B