Hullinglöst!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BBRF
    Strunt samma...Hur går det med gäddfisket? Var det trögt i höstas?
    Bry dig inte om de andra grabbarna, vet att du spöar dem i fiske.
    Håller också med att vid nästa allt havsfiske är enkelkrok bättre. Enkelkrok är bättre i de flesta fall. Dock skulle jag aldrig spinnfiska i någon större utsträckning med enkelkrok. Spinnfiskar inte utan hulling heller, gör i mitt fall ingen skillnad, så varför lägga ner möda på något som inte gör någon skillnad.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
      Bry dig inte om de andra grabbarna, vet att du spöar dem i fiske.
      Håller också med att vid nästa allt havsfiske är enkelkrok bättre. Enkelkrok är bättre i de flesta fall. Dock skulle jag aldrig spinnfiska i någon större utsträckning med enkelkrok. Spinnfiskar inte utan hulling heller, gör i mitt fall ingen skillnad, så varför lägga ner möda på något som inte gör någon skillnad.
      Vi vet att i BBRFs och ditt fall så gör inte krokuppsättningen någon skillnad...Men diskussionen gällde ju de som får insjöfisk ibland...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
        Vi vet att i BBRFs och ditt fall så gör inte krokuppsättningen någon skillnad...Men diskussionen gällde ju de som får insjöfisk ibland...
        Ge dig inte på berg när du är lämpad för småsten.

Vad nu gäller krokarna, så har jag kört både utan hulling och med hulling i ett par år, absolut ingen skillnad vad gäller mängd tappad fisk, EJ heller någon skillnad vad gäller skador på fisken (både primära- och sekundära skador). Så, nu är det klargjort och alla kan sova lugnt.

Att någon eventuellt får problem med krokskador kan främst härledas till dålig koncentration vid hugg.
        Senast ändrad av Sturgeon; 2005-01-06, 00:24.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?

OK, så om bara dom som får fisk ibland ska diskutera så får jag väl stå över..
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
            Ge dig inte på berg när du är lämpad för småsten.

Vad nu gäller krokarna, så har jag kört både utan hulling och med hulling i ett par år, absolut ingen skillnad vad gäller mängd tappad fisk, EJ heller någon skillnad vad gäller skador på fisken (både primära- och sekundära skador). Så, nu är det klargjort och alla kan sova lugnt.

Att någon eventuellt får problem med krokskador kan främst härledas till dålig koncentration vid hugg.
            Låt KG? hållas bara..Personer som bor i E-tuna och festar loss på tacogratäng får man ha överseende med....
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Antalet krokspetsar med eller utan hulling har betydelse för vilka skador en fisk kan åsamkas eller åsamka sig under fighten. En trekrok inne i käften och en eller flera dinglande utanför kan resultera att bl.a. fiskens ögon skadas. Detta oavsett hullingar eller inte. Det är en av orsakerna till att jag ”avväpnar” mina beten i antal spetsar men uppgraderar storleken på den kvarvarande trekroken.

Läste en intressant artikel om laxtrolling med tomic-plugg. Normalt är det betet försett med enkelkrok. Många byter den mot en vass trekrok för att få bättre krokning. Detta enligt principen tre spetsar är bättre än en. Atrikelförfattaren hade också fallit för den teorin men funnit att på de trollingpluggar som han inte hunnit byta krok tappade han färre laxar. När han började undersöka orsakerna bakom detta, fann han att enkelkroken vid laxens bett över betet pressades ut mot laxkäftens vägg och trycktes in i den medan trekroken stannade i kläm under betet och fick ett sämre fäste. Sen han försett alla sina pluggar med enkelkrok hade han minskat antalet tappade fiskar avsevärt.

Eftersom jag inte trollar har jag inte möjlighet att bedöma kvaliteten på de uppgifterna men kanske skulle enkelkrokar under gäddvobblerna göra samma nytta som trekrokar. Jag har inte provat detta.

Man kanske bör ha i åtanke att vid trolling är betet i ständig rörelse och därmed pressas kroken in mot betets kropp av vattentrycket. Vid jerkfiske sker intagningen av betet ryckvis. Ofta kommer huggen när betet stannat upp och svävar i vattnet med hängande krokar. Det ger ett annat utgångsläge för krokens chans att få fäste och därav följande förmåga hålla kvar fisken. Det behöver inte betyda ett sämre läge men ett annorlunda och vilka möjligheter som kan ligga i detta bör kanske också undersökas.

Tillsvidare fortsätter jag med en trekrok under wobblern. Det ger en livligare gång på betet, färre skador och mindre trassel i samband med bärgning och avkrokning. Men hullingarna behåller jag.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                Låt KG? hållas bara..Personer som bor i E-tuna och festar loss på tacogratäng får man ha överseende med....
                Jo, men det är ju så skoj att ge sig in i kamp

Tacogratäng låter ju annars ganska gott.

Vad gäller krokar så har jag inget mer att tillägga, förutom att BeBest inlägg är bra.

sigpic

Kommentera

Kråkan, jag ska nog tillägga att jag inte är någon speciellt bra gäddfiskare, fiskar sällan gädda förutom från isen. Använder därför sällan eller aldrig krok som är större är 4:or vad gäller mitt fiske. Du har säkert rätt vad gäller jerkbeten, har sett att krokar mm är ganska rejält dimensionerade och säkert kan göra skada med jättehullingar. Här är det säkert befogat med andra krokar, micro eller hullinglöst för att inte skada fisken. Ska faktiskt ta o kolla in microhullingkroken lite mer... Vad rekommenderas?

Enkelkrok är oxå ett intressant kapitel, det BeBest skriver om laxfiske är samma erfarenhet som jag har från mitt fiske i bla Emån. Där var det under många år regel med enkelkrok och det har därför för mig blivit en vana att använda enkelkrok vid allt flugfiske efter lax och havsöring. De enkla slutsatser jag kan dra av enkelkroksfisket är att när fiske väl sitter så sitter den banne mig perfekt... Bottennappen reduceras med säkert 50% och jag tycker inte att jag kan märka att jag mister fisk som bara drar lite i flugan mer än när jag har trekrok...
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14