Hullinglöst!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hundersmarck
    fisken dör väll inte av hullingarna?
    Självklart kan fisken dö av att man har hullingar...
    Men den kan ju självklart dö av hullinglöst oxå men det minskar chanserna iaf...
    Kråkan

Kommentera

Själv kör jag hullinglöst på vissa spinn/jerk beten.

Många beten med breda kroppar brukar jag ha kvar hullingarna på eftersom fiskarna ibland kan sätta sig sämre på dom, men på taniga beten som salmo slider, buster jerk, zalt, bomber m.m. klipper jag en del hullingar.

Kommentera

Nu är det ju inte så att jag vill tvinga på folk å köra hullinglöst....

Men jag ser det bara positivt om jag kan påverka nån av er att trycka in hullingarna för att skona fiskarna vid avkrokning....
        Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike
          Själv kör jag hullinglöst på vissa spinn/jerk beten.

Många beten med breda kroppar brukar jag ha kvar hullingarna på eftersom fiskarna ibland kan sätta sig sämre på dom, men på taniga beten som salmo slider, buster jerk, zalt, bomber m.m. klipper jag en del hullingar.

Gött å höra
          Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av kråkan
            Gött å höra
            Kråkan; Även om jag tycker att din tråd är värd att fundera över så vill jag gå ett steg längre... Vad är det för fel på att köra enkelkrok utan hulling ?Eftersom det är sportfiskarens ansvar att skada fisken så lite som möjligt om man avser att släppa den efter fighten... Jag brukar gör det när det är mycket "smolt" i farten...

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
              Kråkan; Även om jag tycker att din tråd är värd att fundera över så vill jag gå ett steg längre... Vad är det för fel på att köra enkelkrok utan hulling ?Eftersom det är sportfiskarens ansvar att skada fisken så lite som möjligt om man avser att släppa den efter fighten... Jag brukar gör det när det är mycket "smolt" i farten...
              Ja kör du enkelkrok utan hulling så är det bara positivt i mina ögon...
              Men vette fan hur det skulle funka med enkelkrok på stora jerkar...
              Hmmm tåls att fundera på...
              Kråkan

Kommentera

Varför inte köra helt utan krok, kan ju få upp fisken ändå med lite flyt?

Nej då, hullinglöst fungerar till det mesta. Allt fiske som jag bedrev senast i USA var utan hulling. Tappade ändå i princip nästan ingen fisk, kroken sitter minst lika bra fast i ett flertal muntyper, som störens även vid kamper över timmen.
                sigpic

Kommentera

Som du nämnde så är oftast orsaken till tappad fisk slacklina, därför kör jag hullinglöst.

Kommentera

Trycker man på enkelkrokar på betena så måste man viktkompensera upp dom så dom får samma vikt som dom är gjorda för (ifall man vill ha det så), och det är lite jobbigt.

Man kanske skulle kunna hänga på lite större enkelkrokar och på så sätt få samma balans som med trekrokarna?

Använde enkelkrok på en Zalt i våras eftersom den simmade så kasst, det funkade bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av kråkan
                      Visst finns det minimal chans att du skulle ha större risk å tappa den pga av hullinglöst...Men då du landat den och inser att den sitter längst ner i svaljet å du får bända å bryta i gäddan för att få loss kroken å gäddan kanske får men för livet lr kanske dör...Kommer det kännas bra ?

Det jag menar med dem som förespråkar C&R är att dom ska f*n ta ansvar att gäddan kommmer tillbaka i vattnet så oskadd som möjligt....
                      Därför tycker jag att man ska köra hullinglöst..
                      men då är det väl ingen mening att överhuvudtaget tillverka krokar med hullingar om det inte finns nån större risk att tappa fisken om man kör utan?
                      my precious....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 754 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B