När jag läser på forumet så ges det olika förslag på rengörnings-medel angående service på ex. Ambassadeur-rullar. Fotogen, kemiskt ren bensin eller avfettning är några. Kullager är en historia för sig har jag förstått, men övriga delar, vad gäller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rengörningsmedel för Ambassadeur
Collapse
X
-
En klassiskt ställd fråga ! Frågan är som så ofta, ställd som om det fans ett svar. Sanningen är att frågan bara genererar fler frågor. Rengöring från vad? Rengöring av vilka delar? Rengöring med avseende på vad? Rengöring med vilken metod? mfl. mfl.
Blev det rörigt ? Låt mig förklara:
ska du rengöra bara för att få bort lätt smuts å salt ? Skölj med vatten och torka av med bomullstrasa
ska du rengöra för att rullen är kladdig av olja å fett ? använd fettlösande och mjuk trasa
ska du rengöra för att tex måla om rullen ? andra medl och kraftigare metod
Vilka delar, målade ytor, metaller, plaster mm mm. på metalldelar kan scotch-svamp användas (ej på gavlar) Plast ska aktas från vissa medel mm.
Som du förstår så kan jag räkna upp ett tiotal olika rengöringsmedel. ett tiota olika metoder och kombinerar du dessa så blir svaren ca: 100 till antalet.
Men vanligtvis vatten, lätt såpat och för tyngre behov lite lampolja (fotogen). Lager aceton eller kemiskt ren bensin.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
-
Kemisk ren besin använder jag till alla metall delar. Det löser upp smuts och olje rester snabbt, samma med kullager. plast detaljer med tops/trasa som är fuktad med kemisk ren besin och sen skölja av under varm vatten. Tops, trasa, tandborste och tandpetare är det enda jag behövde vid rengörning av min gamla amb. 5000. Går som ett klockverk igen efter det.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Frågan har ställs så många gånger, så jag tror att du kommer att få massa svar om du använder detta:
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggEn klassiskt ställd fråga ! Frågan är som så ofta, ställd som om det fans ett svar. Sanningen är att frågan bara genererar fler frågor. Rengöring från vad? Rengöring av vilka delar? Rengöring med avseende på vad? Rengöring med vilken metod? mfl. mfl.
Blev det rörigt ? Låt mig förklara:
ska du rengöra bara för att få bort lätt smuts å salt ? Skölj med vatten och torka av med bomullstrasa
ska du rengöra för att rullen är kladdig av olja å fett ? använd fettlösande och mjuk trasa
ska du rengöra för att tex måla om rullen ? andra medl och kraftigare metod
Vilka delar, målade ytor, metaller, plaster mm mm. på metalldelar kan scotch-svamp användas (ej på gavlar) Plast ska aktas från vissa medel mm.
Som du förstår så kan jag räkna upp ett tiotal olika rengöringsmedel. ett tiota olika metoder och kombinerar du dessa så blir svaren ca: 100 till antalet.
Men vanligtvis vatten, lätt såpat och för tyngre behov lite lampolja (fotogen). Lager aceton eller kemiskt ren bensin.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggFrågan har ställs så många gånger, så jag tror att du kommer att få massa svar om du använder detta:
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av peternyman69 Visa inläggJag vill bara ha ett svar..det "Rätta"!
Det är ju svårt att kunna få all info samlad under en enda tråd , så att söka är värt tiden man lägger när på det!
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av peternyman69 Visa inläggJag vill bara ha ett svar..det "Rätta"!
Det finns inte ETT svar, och därmed finns INGET rätt svar.
Men om du absolut vill ha ett svar så blir det YES.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av peternyman69 Visa inläggNär jag läser på forumet så ges det olika förslag på rengörnings-medel angående service på ex. Ambassadeur-rullar. Fotogen, kemiskt ren bensin eller avfettning är några. Kullager är en historia för sig har jag förstått, men övriga delar, vad gäller?
Strunta i att göra ren din ABU Ambassadeur multirulle! Skicka den till mig istället och du får i utbyte en under drygt 50 års tid försiktigt inkörd, patentsökt Abumatic 80 - sensationsrullen på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm - som presenterades i Napp och Nytt år 1959. Efter två år hade den tillvunnit sig hela världens beundran! Abumatic 80 var konstruerad med tanke på kravet som på den tiden ställdes på en rulle för grövre och mera krävande fiske.
Abumatic 80 är därför försedd med linspridning och kryssuppläggning, vilket garanterar en lätt och smidig linavgång och "lååånga", säkra kast utan lintrassel.
Tekniska finesser:
* Synkroslirning, dubbel slirkontroll
* Automatisk backspärr med knarrsignal
* Fjädrande och roterande gummibromskona för mjuk uppbromsning
* Självsmörjande lager
* Linförarkåpa av hårdförkromat rostfritt stål
* Blixtsnabbt spolbyte utan lösa delar
* Dubbla spolförarstavar
* Stillastående spole - därför ingen tvinning av linan
* Alla drev är frästa i stål och mässing
* Helt utförd av rostfritt stål och saltvattenbeständig ytbehandling
* Patentsökt
Peter, om du inte vill byta kan du göra ren din ABU Ambassadeur multirulle i varmt vatten med lite såpa och sedan låta den torka. Olja in där så behövs med symaskinsolja eller ABU´s egna, "dyrare" flaskor med samma olja. Var sparsam med tjockt koncistensfett som gärna vill stelna i minusgrader....
Nobody & Nothing is forever!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-23, 17:09.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 783 visningar
1 gilla