Trasigt gälock? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasigt gälock?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasigt gälock?

Har det hänt er nångång när ni ska ta en Gädda att fingrarna går igenom? Om dom gör det ska man döda fisken av humana skäl?

Hände nämligen i sommras. Fick en fisk på cirka 4 kilo och skulle lyfta upp den, och när jag gjorde det så sprattlade den till som dom gör när dom inte är helt slut, så märker jag att fingrarna är helt igenom locket. Och där står jag o undrar vad jag ska göra. Jag släppte tillbaka den, men kanske jag borde ha smackat den?

Jag har postat en film när den där franske killen som fått världens största Gädda tar upp en stor en och samma sak händer han, om ni nu inte har set hur det ser ut. Kanske värt att poängtera ut att jag inte hade några långa vassa naglar.

Förmodligen ingen fara.
    Skulle också lagt tillbaks fisken.

Kommentera

Med risk för att låta otrevlig och provocerande men talar du inte lite emot dig själv nu? Du anser ju att en lipgripp ( icke roterande ) skadar gäddan på samma sätt som en huggkrok gör. Vilket kanske är sant. Men om nu fyra fingrar går igenom gällocket och du anser att fisken kan sättas tillbaka utan problem så borde det ju inte vara några som helst problem att ta en fisk med en lippgripp.

Lipgrippen gör ju bara ett litet hål, men 4 av mina fingrar åkte igenom locket. No pun indeed.

Kommentera

Tog en 10+ för ett tag sedan som hade en sån skada och som såg välmående ut. Det har ju till och med hänt att man fångat gäddor med avslitna gälbågar, så dom klarar nog mer än vad man tror.

Kommentera

Möjligt. Men med avslitna gälbågar så skulle jag i alla fall bonka den. Vore djurplågeri att sätta tillbaks en sån fisk. Blir ju samma sak som om man skulle bli skuren i halsen och inte bli sydd.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            Lipgrippen gör ju bara ett litet hål, men 4 av mina fingrar åkte igenom locket. No pun indeed.
            Du körde ju dock inte fingrarna genom gällocket avsiktligt. Man strävar ju efter att åsamka gäddan så lite skada som möjligt vid C&R.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Boström Visa inlägg
              Du körde ju dock inte fingrarna genom gällocket avsiktligt. Man strävar ju efter att åsamka gäddan så lite skada som möjligt vid C&R.
              Liksom inte poängen.

Kommentera

Möjligt. Men med avslitna gälbågar så skulle jag i alla fall bonka den. Vore djurplågeri att sätta tillbaks en sån fisk. Blir ju samma sak som om man skulle bli skuren i halsen och inte bli sydd.
                Jag skulle dock vilja få en chans till överlevnad istället för att nån slog ihjäl mig, om jag blev knivskuren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Boström Visa inlägg
                  Jag skulle dock vilja få en chans till överlevnad istället för att nån slog ihjäl mig, om jag blev knivskuren.
                  Du kan inte jämföra en människa med en fisk. Det blir bara fel. Helt olika förutsättningar. Blir bara så fel det kan bli.

Kommentera

Liksom inte poängen.
                    Vad är poängen då?

Du skadar varje gädda med lipgrippen, men det gör du däremot inte med ett gälgrepp. Jag har då själv aldrig kört fingrarna genom ett gällock.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B