Nybörjartips för att fånga havsöring ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjartips för att fånga havsöring ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjartips för att fånga havsöring ?

Har aldrig fått en havsöring, eller annan "vild" ädelfisk för övrigt, och skulle vilja kryssa av den på listan Var ska jag leta efter den ? Och vilket sorts fiske lämpar sig bäst för havsöring? Jag bor i Linköping och fiskar mest i östersjön runtom i det området.
    Tacksam för tips !

Börja med nätfiske.....skämt åsido...med nät menar jag Internet i detta fallet.

Via google och forum som detta kommer du att kunna hitta massor av matnyttigt som kommer att hjälpa dig på vägen.

De finns flera bra bloggar om havsöringsfisk t.ex:

Därifrån hittar du fler länkar.

Ett annat tips är att spana in de danska filmerna "Havsöringens hemligheter 1-4"

Sedan är det bara att börja nöta....och oavsett metod du väljer (spinn, bombarda eller fluga) så har du garanterat en vanebildande utmaning framför dig.

Havsöringsfisket kallas inte för inte de 1000 kastens fiske men "trust me", när den första smäller på är du garanterat fast....
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Nöt på sydliga stenuddar så är du hemma

Kommentera

Tack för tipsen "Silverbågen" !

Chippe: Hur kommer det sig att dom står där ?

Kommentera

Vad jag kan se på kartan så ligger västervik, valdermarsvik och bråviken närmast för dig. Börja med att köpa lite billigare beten till en början. Vicke, toby, rapala minnow spoon, stripper mm. Du kommer att tappa ett par beten i början innan man lär sig vad stenar mm ligger, samt fisket i helhet. Fiska där vinden ligger på. Uddar, grunda "leopardvikar" (vikar med sand, sten, tång) och grynnor.

Kommentera

Ursprungligen postat av mostwanted Visa inlägg
            Har aldrig fått en havsöring, eller annan "vild" ädelfisk för övrigt, och skulle vilja kryssa av den på listan Var ska jag leta efter den ? Och vilket sorts fiske lämpar sig bäst för havsöring? Jag bor i Linköping och fiskar mest i östersjön runtom i det området.
            Tacksam för tips !
            Hej Robert Petersson;

Nu på senhösten brukar trolling i lite djupare vatten utmed steniga stränder, runt mindre öar och i strömmande sund ge bästa fångstresultaten vid fiske efter Havsöring.

På senvintern och förvåren brukar haspel- och spinnfiske i grunda, av solen lite uppvärmda vikar och utmed stränder där vinden ligger på vara platser som ger resultat. Ibland kan Havsöringen stå på några decimeters djup i vikar med helt sterila bottnar...

För att få bra, lokala tips bör du besöka Öhammars Fiske på Nygatan 11 i Linköping och fråga Inge Öhammar om var de brukar fiska Havsöring i närheten av där du bor.

Torben Halkjaer (in memoriam) som jag ofta fiskade efter Havsöring tillsammans med förr hade den ledade Bomber B15J som favoritwobbler. Den fastnade så gott som aldrig i botten! Tidiga vårar brukade vi åka långt in i grunda vikar och kasta. Torben fick åtskilliga Havsöringar över 8 kilos vikt i i Stockholms södra skärgård. Vid soligt väder kastade Torben med B15J i färgerna CHLO, XM7, XMB och "Fegisen" XSIO. I mulet väder och regn föredrog Torben färgerna XBS, XMKO och XSIG.

En mulen dag försvann min vän Torben Halkjaer under en fisketur utanför Muskö. De hittade hans båt, men Torben var för alltid borta....

Go for the Big Trouts!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-11-02, 10:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 690 svar
            369 796 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TiSo
            av TiSo