Kort lina problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kort lina problem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kort lina problem.

Jo...Jag har inte läst det här någonstans men är det någon annan än jag som brukar spola på gammal eller billig lina först och sedan lägga dyrare flätlina "ovanpå" alltså skarva. Detta pga. att rullar tar så mycket lina så den inte blir full med standardlängder på ca 110-140m och rullen tar ca 200m/0.30 av samma tjocklek. Man lägger ca 100 m med billig lina skarvar i med 110-140 m (en linrull) prima lina.

Det är lite störande då rullen inte blir full, det resulterar ju i kortare kastlängder. + att man sparar en peng.

Har inte läst? Det är enda sättet jag trodde man gjorde på numera. Aldrig spolat på själv eller i butik utan att dom skarvat. Kör man multirulle är det ett måste.

Kommentera

Grunda spolen med med 0.30 nylon först, det bruka jag göra.
      Alternativen är att köpa en mindre rulle eller att köpa en grundare spole till befintliga rullen.
      //T

Kommentera

Självklart har man nylon i botten, jag brukar också vända på flätlinan när den börjar bli sliten.

Kommentera

Jag köper bulkspolar, det är ett bra sätt att slippa bli förbannad när man spolar på lina.

Kommentera

Det var denhär diskussionen jag ville få igång! Bulkspolar=spole med mycket lina då lr? Det är ju förbannat irriterande då det säljs så dåliga längder på linorna man köper. Var hittar man grundare spole åt en multirulle modell amb? Eller är det hemmasvarvning som gäller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Grisen Visa inlägg
              Det var denhär diskussionen jag ville få igång! Bulkspolar=spole med mycket lina då lr? Det är ju förbannat irriterande då det säljs så dåliga längder på linorna man köper. Var hittar man grundare spole åt en multirulle modell amb? Eller är det hemmasvarvning som gäller?
              Du har t.ex. Record's wiffle spole som är grundare alternativt Utreel's grunda trim spole (kräver dock helt kit) Finns säkert fler alternativ som jag inte vet om.

Kommentera

Här brukar jag köpa bulk spolar, just nu har dom inga sanslöst trevliga priser men man kan få många av linorna för under 1 kr metern.

Valutaväxlingen gör att du får lägga på ca:15 % så får du svenskt pris...

Kommentera

Tackar för hjälpen. Trevligt då folk är så insatta.

j.m du noterade att jag var från Finland, om ni har vägarna förbi Finland kanske det skulle löna sig att handla fiskeprylar här nu med den här valutakursen. http://kalastus.hongkong.fi/fi/ är en rätt bra nätbutik. Dock endast på finska.

Det finns inte tyvärr lika många fina nätbutiker här som i svedala..
                  Senast ändrad av Grisen; 2012-10-08, 20:46.

Kommentera

Man grundar ju med nylon för att flätlinan inte ska glida också.
                    You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B