Vad gör jag för fel??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag för fel???

Hej, jag är en fiskeberoende 13årig kille som bor i allingsås och lägger ner största delen av sin fritid på att fiska. Problemet är att jag nästan aldrig får fisk, ja inte ens ett hugg vilket jag tycker är konstigt när man lägger ner 15-25timmar i månaden på att fiska. Så nu undrar jag om jag använder fel teknik,fel drag eller om det bara är att jag har extrem otur???
    Ni kanske tycker att denna tråden är lite löjlig och att svaret är att bara fortsätta att fiska för att tillslut fånga en gädda eller liknande. Men det är just det jag har gjort dom närmaste 3-4 åren...
    så jag undrar nu om ni kan ge mig några tips för att öka mina chanser att fånga något( mestadels gädda)
    Tekniken som jag har använt mest sedan i augusti är jerk efter gädda som jag dessutom tycker är mycket roligare en "vanligt" spinnfiske , jag är inte ute efter att fånga stora gäddor även om det hade varit kul, 2kilos gäddor fungerar alldeles utmärkt eftersom att den enda gädda över 2kilo jag fångat på 3år va en 2,6kilos som högg på en swimbait i våras... men som sagt så jerkfiskar jag mestadels fast att lite spinnfiske kan förekomma . Då jag har tagit upp min båt är jag landburen och fiskar därför mest i en vik där jag bor (Mjörn), jag vet att ett problem med mitt fiske är att jag fiskar på samma ställe dag in och dag ut men jag vet helt enkelt inte något annat ställe att fiska på...
    Så jag mottager gärna förslag på var jag ska fiska=). Men jag tackar er som har orkat att läsa all denna text som blev lite längre en jag trodde men ha de bra och jag hoppas att ni kan ge mig några tips som förbättrar mitt fiske lite i alla fall=)
    /Max
    Ps vill bara tillägga att jag under min ca 7år långa fiskekarriär fiskat med det mesta i fiskeväg utan att någonsin haft någon stor tur. En sak till är att jag dom senaste 2 veckorna har varit med om att 3 gäddor följt efter mina jerkbaits men vänt vid bryggan, är det för att jag har använt fel teknik så att dom inte varit speciellt intresserade av att hugga på jerk och bara följt efter eller?, tacksam för svar
    /en en gång ha de bra!
    Senast ändrad av Max99; 2012-09-29, 10:01.

läs igenom detta: http://www.trumman.com/fisketips.htm
    det kommer hjälpa dig

Kommentera

Du ska ha en stor eloge för din text. Att skriva mycket är inget fel, visar bara att du har en bredare syn och förstår behovet av att ge en så bred och informativ bild som möjligt kopplat till dina funderingar.

Dessutom mycket väl formulerat och skrivet m.t.p. din ålder, många här som skulle behöva lära av dig

Ang fisketipps. Jag har fiskat några år nu, 45 för att vara korrekt. 15-25 tim i månaden är inte mycket. Jag har flera dagar nu där jag nött från tidig morron till kväll, 15 tim på en dag visserligen har jag fått några stycken men i förhållande till min erfarenhet av vattnen och med båt fiskat över stora arealer så kan man kalla det noll.

Så tyvärr blir svaret lite av nöt på. Vissa tider, som nu med alla lågtryck är döden alla fall i mina vatten. Lång tid med mycket nordlig vind har blåst ner gäddorna i söder. Hitta rätt sida på sjön. Även om du är i samma vik variera platser så mycket du kan. pålandssida i viken men om vinden nyligen vridit så kan dom stå kvar på andra sidan. Ta ut svängarna när du fiskar. variera tills du hittar nått som funkar.
      Djupt - ytligt. Låååångsamt - snabbt. Små - stora beten. sävliga - ettriga beten. Naturfärg - skrikigt. Lugna instängda vikar - blåsiga uddar.

Och sen har du alla kombinationer av dessa.

Och läs Old Firehand:s alla tips som krokodiljägarn länkade till, dom är bra.

Sorry för att du inte fick bättre svar än så här, men det speglar lite av vad fiske handlar om. Vissa tider och platser är det satans trögt helt enkelt.

PS: överdriv inte jerkandet, små mjuka försiktigt jerkande, samt även att bara veva in betet kan ge resultat
      Senast ändrad av Exxet; 2012-09-29, 10:32.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det bästa tips jag kan ge dig är du borde följa med någon äldre fiskare. Som har bil och båt så ni kan åka till nått bra ställe. Man blir snabbt bättre om man följer med någon som vet vad han gör

Kommentera

Då jag har tagit upp min båt är jag landburen och fiskar därför mest i en vik där jag bor (Mjörn), jag vet att ett problem med mitt fiske är att jag fiskar på samma ställe dag in och dag ut men jag vet helt enkelt ......

Hej Max! Du är på rätt väg och dumma frågor finns inte här. Om man nästan aldrig får fisk på ett ställe kan du nog inte räkna med att det helt plötsligt kommer att bli massor av napp där. Ett bra tips är att tänka sig var är det bra för fisken att stå och lura i vattnet istället för att tänka var man som fiskare står bra på land för att kasta. Testa uddar, djupbranterna, runt grund, vassar osv. Smyg ut i vattnet en bit och ställ dig så du kommer åt att kasta. Kan du inte lägga ner båten i vattnet igen?

En sak till är att jag dom senaste 2 veckorna har varit med om att 3 gäddor följt efter mina jerkbaits men vänt vid bryggan, är det för att jag har använt fel teknik så att dom inte varit speciellt intresserade av att hugga på jerk och bara följt efter eller?

Många gånger kan man få fisken att hugga om dom följer efter genom att göra spinnstopp eller öka farten en bit och sen spinnstopp eller bara öka farten. Ibland om jag har en följare fler gånger byter jag drag snabbt och provar. Ibland funkar det och ibland inte.

Det viktigaste för dig tror jag är att börja flytta på dig och leta runt var fisken är.
          Ha det så bra och lycka till // Chrisse
          Senast ändrad av Chrisse; 2012-09-29, 15:45.

Kommentera

Tack för svaren!, ska ta och fiska några timmar idag både i viken men även på en djupbrant när djupet går ner till 7-12meter ganska fort,ska ta och köra med en bulle där. Funkar inte det får jag väl ta och cykla iväg någon annanstans och se om jag kan se någon bra fiskeplats på vägen. Ang om jag kan lägga i båten igen så går det tyvärr inte eftersom att jag inte har en egen kärra och måste låna min pappas som våran stora båt ligger på,och den måste man ta upp innan man tar upp bryggan om någon vecka

/men tackar djupast för alla svaren!!
            så skitfiske på er och ha de bra
            /Max
            Senast ändrad av Max99; 2012-09-30, 08:22.

Kommentera

Det som funkat för mig när jag har efterföljare, (inte hänt så många gånger) är att stanna till ett tag, sen försöka dra betet lite åt sidan uppåt snabbt.. brukar kunna trigga till hugg.

Ibland räcker det bara att stanna av ett tag, risken är då att du missar mothugget om du är ovan! (dvs du ser hugget komma men rycker för tidigt eller inte ser hugget utan får stumt ryck när du ska jerka och inte hinner sätta mothugget)

Som tidigare nämnts så tycker jag att det är viktigt att täcka av mycket vatten när man fiskar, för att hitta vart fisken står någonstans, eftersom du tagit upp båten och bara kör i en vik så minskar ju chansen lite. Men har du efterföljare där så fortsätt nöta så kommer dom!

Skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 783 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B