flera frågor om USA fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flera frågor om USA fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flera frågor om USA fiske

1 Jag har sett massor av klipp från USA när dom fiskar Musky och Gädda, och dom väger aldrig fisken? Ni som har fiskat med guider, är inte det ganska så frustrerande när man väl sitter där med sin drömfisk och inte får väga den? Varför väger dom aldrig?

2 Varför klipper dom krokarna när dom fiskar Musky?

3 Viktigaste frågan. Det finns en mycket mycket liten chans att jag inom 2 år kommer att få fiska Innoko. Nån som har fiskat där, och är det så extremt bra som dom får det att se ut på filmer osv?

Liten chans även att jag inom nåt år kommer att fiska tigermusky i UTAH.

Om nån undrar varför jag skriver att det finns en liten chans att jag kanske kommer att få fiska Innoko är att jag har släkt i USA och min kusin vill fiska i USA med mig. Men o andra sidan, så sa han förra året med. Då skulle jag få åka med till Hawai och fiska, men så blev det ju inte.

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
    1 Jag har sett massor av klipp från USA när dom fiskar Musky och Gädda, och dom väger aldrig fisken? Ni som har fiskat med guider, är inte det ganska så frustrerande när man väl sitter där med sin drömfisk och inte får väga den? Varför väger dom aldrig?

2 Varför klipper dom krokarna när dom fiskar Musky?

3 Viktigaste frågan. Det finns en mycket mycket liten chans att jag inom 2 år kommer att få fiska Innoko. Nån som har fiskat där, och är det så extremt bra som dom får det att se ut på filmer osv?

Liten chans även att jag inom nåt år kommer att fiska tigermusky i UTAH.

Om nån undrar varför jag skriver att det finns en liten chans att jag kanske kommer att få fiska Innoko är att jag har släkt i USA och min kusin vill fiska i USA med mig. Men o andra sidan, så sa han förra året med. Då skulle jag få åka med till Hawai och fiska, men så blev det ju inte.
    Hej Saddam;

Det är svårt att känna igen dig på bilden utan mustasch!

Jag har själv tävlingsfiskat Muskie på 1980-talet i Leech Lake, Minnesota i USA. På den tiden både mätte och vägde fiskeguiderna alla lite större fiskar över cirka 15 Lbs (6,81 kilo). Idag släpps de flesta Muskies och Northern Pikes tillbaka i vattnet efter fotografering och mätning. Fiskeguiderna och även vanliga sportfiskare har blivit mer och mer rädda om fisken med åren! De fiskar för att fightas med fisken och för att bräcka varandra med hur stora fiskar de fångat.

Att krokarna klipps av på en fångad stor Muskie är för att tiden ovanför vattenytan ska bli så kort som möjligt. Många Muskiefiskare och även Gäddfiskare klämmer in hullingarna på krokarna av samma anledning....

Har du själv en bra våg med dig på dina fisketurer tror jag knappast att det finns någon fiskeguide vare sig i Canada eller USA som vägrar dig att både fotografera, mäta och och väga dina egenfångade Muskies.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

[QUOTE0Trumman]Att krokarna klipps av på en fångad stor Muskie är för att tiden ovanför vattenytan ska bli så kort som möjligt. Många Muskiefiskare och även Gäddfiskare klämmer in hullingarna på krokarna av samma anledning.... [/QUOTE]

Meshkimer eller nåt sånt heter en av snubbarna jag har sett massor av klipp med. Alltid så håvar han fisken och sen klipper krokarna när fisken är i vattnet. Tar ju sällan längre tid att pila ut dem med en plier.

Okej, jag trodde det var nåt att dom inte ville att man skulle väga fisken. Samma är det på CWC blogg. Dom är ( har? ) nyss fiskat Musky, och dom väger den heller inte, men svensk Gädda väger dom.

Det med hullingarna vet jag att många inte tillåter. Många guider på Innoko tillåter bara enkelkrok utan hulling.

Kommentera

En fisk på 110cm väger kanske 10-11kg tidig vår och sen väger den kanske 8kg på sommaren. Är det en mindre fisk då? Den är ju fortfarande 110cm vilket alltid är en väldigt bra fisk. Längden är mer rättvis eftersom fisken kan variera så mycket i vikt under året.

Anledningen till att krokar klipps kan ju vara att de oftast är ganska stora och kan vara svåra att kroka loss. Då går det fortare att klippa av dom. När jag fiskade muskie så behövde jag bara klippa någon enstaka gång så det är ju inte jämt man gör det.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
          En fisk på 110cm väger kanske 10-11kg tidig vår och sen väger den kanske 8kg på sommaren. Är det en mindre fisk då?
          Ja, det är den. Viktmässigt. Och vikten är viktig för i stort sett alla som fiskar. Man vill väl ha så stor och tung Gädda som möjligt?

Du väljer väl hellre en 110 tidig vår än mitt i sommaren?

Men det är egentligen skitsamma. Jag trodde mer att det var nån oskriven regel mellan guider i nordamerika att man inte skulle väga fisken.

Det med att vissa inte tillåter hullingar vet jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 783 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B