Jerkbait, eftersökt känsla vid hemtagning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait, eftersökt känsla vid hemtagning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait, eftersökt känsla vid hemtagning

Hej. Jag har nyligen börjat med jerkfisket och tycker det är kalaskul.
    Men det jag märker när jag jerkar hem draget, är två olika känslor i spöt.

känsla 1
    är att en ryckande känsla som går från linan till spöt, som att du fäster ett rep i en vagn tex.
    Du drar vagnen mot dig genom att hålla repet spänt, slackar linan genom att dra fram armarna lite och rycka i repet.
    Jag känner alltså en genomgående snärt i längs hela linan och spöt.

Känsla 2: Känner att jag kontinuerligt har motstånd på andra sidan linan och inga ryck ger sig till känna utan det är samma motstånd genom hela hemtagningen.

Vilken av dessa är rätt och fel? Om ni inte förstår alls vad jag menar så får ni gärna fråga så ska jag försöka förklara på annat vis

Jag tror på känsla 3, den där du har ett varierat motstånd genom jerkningen, som en sinuskurva men med kontinuerlig kontakt med betet.

Men lyssna inte på en värdelös gäddfiskare som jag
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Båda e varken rätt eller fel...
      Det e typ så det e.. Känsla 1 är pga lite slacklina i efter ett jerktag/spinnstopp och rycket blir då det blir kontakt med betet igen och känsla två är kontakt med betet dvs ingen slacklina och det e väl det man eftersträvar som jerkfiskare?..

Håller med Exxet i denna fråga
      Känns det bra så e det bra
      Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Fråga inte människorna, fråga gäddorna.
        Testa dig fram, går betet som du vill? Får du någon fisk?

Kommentera

Också en fråga jag funderat på mkt. hur vet jag att betet går som jag vill. Ser inte betet 20-50 meter bort. Är bete närmre än 2 meter från båten så upplever jag att jerket blir svårt att få till då det inte är så mkt lina ute längre att arbeta med. Fick fisk de 2 första gångerna jag testade, 2 andra och även senaste har det inte nappat. Visserligen inte för någon i båten under de dagarna.

Kommentera

Prova göra mindre jerks när betet är långt borta.. Eller ja, hela tiden.. Det föredrar jag, alltså små pet met spöt endast.

Kommentera

Bäste herr Nazem,
              Välkommen till Fiskesnack. Skoj o ha dig här, och skoj att du kommit igång med jerkbait. Jag håller med de som skrivit: det finns inga fel. Du märker när gäddan smackar på. För mig var det oftast när jag gjort vad jag trodde var "fel" som gäddan klev på. Jag hade mycket nytta av klipp på nätet för att lära mig och att titta på hur andra gjorde och gör. Annars är det rätt basic. Nu är inte jag något proffs på något sätt, men tycker KaggeBagge sammanfattar det rätt bra. "Känns det bra så e det bra".
              Mycket nöje!
              //Klas
              http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Nöje ska det bli! Bokade in en tripp till landsjön på fredag! Med lite tips i bagaget och bra mängd med förhoppningar ska jag dra en feting! God natt på er i mörkret!

Kommentera

Nåt jag har märkt av är att om man fiskar med ett styvt jerkspö och får dessa ryck, så tycker jag att det påverkar fisket negativt. Jag tycker att det verkar skrämma fisken. Detta är nåt jag har fått för mig av mina erfarenheter och vet inte om andra tycker det.

Försök göra mindre rörelse med spöt och snabbare tag med veven istället är mitt tips. Sträva efter att undvika slacklina.

Det är bara när jag jerkar en zam z tail som jag ger lite slacklina. Då måste man göra små snärtrörelser och ge lite slack för att få den att gå som ett jerkbait... Dödligt effektivt ibland. Den går sida sida, upp ner lite som den vill.

Kommentera

Återkommer efter morgondagens fisketur!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 853 visningar
                    1 gilla