Jerkbait, eftersökt känsla vid hemtagning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait, eftersökt känsla vid hemtagning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns ju inget rätt eller fel sålänge fisken hugger gör du rätt... Sen om fisken inte hugger så kanske den inte är där eller är sugen bara.. så svårt att säga.

Bäst fiske har jag haft när jag har direkt kontakt hela tiden, dvs "stumt" inte ryckigt i hemtagningen. Men ryckigt brukar indikera på mer slack än vad som behövs så man tappar kontakten lite å nästa ryck får för lite "kräm" så betet bara petar framåt istället för att glida... men så upplever jag det.

Sen skiljer det mellan olika beten, Big bandit tycker jag beter sig som någon innan nämnt som en sinuskurva.. medans t.ex. buster jerk mer är som att den hänger med hela tiden.

Kommentera

Tripp till landsjön slutade med 0 till jerkanvändarna och 1x 1kg och 1x 3,6 kg till vobbler kastarn... Lite bittert men så är det.
      När jag ser min j*vla buster jerk komma nära båten och äntligen kan se dess gång så verkar den snurra runt sin egen axel ibland istället för sida till sida gången. Längre pauser mellan jerken? Tips? eller äer buster lite knepig att få till trotts att man hört att den ska vara lättfiskad?

Kommentera

BJ är mer svårfiskad än sitt rykte... helt klart. Vill du ha beten du inte kan misslyckas med så rekomenderar jag Slider eller Sweet shad. Slider är ingen glider, så förvänta dig inget glid. Den vänder runt sin egen axel. Sweed shad glider mer. Lycka till!
        Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Jag vill ha alla beten och kunna fiska med dem. För mig handlar det inte om något lätt utan att lära sig behärska en rad favoriter.
          Fått fisk på bustern, också det enda jag använt. Väntar på några salmo sliders som jag ska få kläm på. Där var det tydligen viktigt med små korta jerks.

Kommentera

Snor jerken runt så den krokar tafsen skulle jag gissa på lite för hårda och stora rörelser, prova lite lättare mindre rörelse.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Den krokar inte riktigt tafsen. utan den rullar runt sig själv. som en helgrillad gris rullas över brasan

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramme Visa inlägg
                Den krokar inte riktigt tafsen. utan den rullar runt sig själv. som en helgrillad gris rullas över brasan
                Jag misstänker fortfarande för mycket power, kanske i en för lång rörelse om den rullar runt. Det skulle kunna vara en kass buster också, gör alla beten likadant eller är det just ett bete? Sitter nosöglan rakt?
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Det är båda 2 faktiskt, och öglorna är identiska på båda, tog fram dem lite fort nu. Men jag upplever att det är blir mycket svårare att få till jerken när betet börjar närma sig båten. Det känns som att motståndet försvinner och det är då jag ser den för första gången efter utkastet. Alltid trott att den rullar runt sig själv pga att den närmar sig båten och känslan blir annorlunda. Vill storma in på det lokala badet och skicka ut den i motionsbassängen för att få en bra inblick.
                  Lekt lite med en kompis walk the dog bete, där får jag till det kalasbra men då ser man den och kan tajma på ett helt annat sätt.
                  Mindre power, kan ju inte bli sämre av att prova

Kommentera

Det sistnämnda av dina förslag, att bege sig till en simbassäng är ypperligt.. Gjorde det själv när jag började med JB, och det gjorde susen för tekniken.
                    Och det är en Buster som beter sig så där och inte en Belly Buster? Håller nog med om att du kanske ger den lite väl mycket pedal i sådana fall..

Kommentera

är en renodlad buster jerk! Men vilken bassäng ger dig tillåtelse till det? :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 853 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B