Varför SÅ tunga grejer till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför SÅ tunga grejer till gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför SÅ tunga grejer till gäddfiske?

Fick lite funderingar, bland annat apropå den här tråden:

Just nu verkar det ju vara väldigt poppis med extremt stora beten i gäddfisket. Många av dessa beten är ju inte bara stora utan också rejält tunga, vilket gör att det krävs minst sagt kraftfulla utrustningar för att kunna fiska med dem. Och då till min fundering:

Varför denna trend?

Ger stora beten generellt större gäddor? Personligen är jag osäker på detta utifrån egna erfarenheter (tror mer att konsten att ta stora gäddor handlar om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och att lägga ner mycket tid). Och dessutom, även om man nu vill ha beten på 20-30 cm eller så, vill man inte då ändå ha den storleken till en så låg vikt som möjligt? Lättare beten och utrustning ger ju en ökad känsla i fiskeupplevelsen, plus att det inte blir lika jobbigt att stå och kasta en hel dag.

Låt oss jämföra med andra typer av fiske där det verkligen krävs tung utrustning: Vid djuphavsmete krävs stora vikter för att komma ner till fisken snabbt, vilket i sin tur kräver tunga spön och rullar. Vid fiske riktat efter riktigt stora stora arter (mal, stör, goliath grouper, you name it...) krävs istället bastanta spön och rullar för att kunna landa fisken på ett vettigt sätt. Men gäddor? De är ju i dessa jämförelser varken särskilt stora eller hårdfajtandes fiskar, och jämfört med uern eller långan lever de ju oftast på ganska beskedliga djup, i lugna vatten.

Så, vad beror egentligen trenden på? Är det verkligen effektivt och logiskt motiverat att använda halvkilosbeten och lyktstolpar att fiska gädda med, eller är det mest något som folk gör för att det känns lite fräckt? En känsla av att man åker ut fiskar giant trevally fast man befinner sig i de värmländska skogarna liksom?

Tror många tänker stort bete stor fisk, även jag tänker så men jag föredrar mina beten att väga mellan 50-200 gram.

Mvh

Kommentera

tror inte det är logiken stort bete, stor fisk, utan stort bete ingen småfisk.
      #OneFly
      http://vimeo.com/onefly
      http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

I vissa vatten känns större beten bättre än små. Beror ju kanske på vad det finns att äta i sjön. Om det bara finns småmört, tusenbröder och löja så är ett stort bete troligen inte lika bra. Finns det däremot gott om brax, sutare, sik och liknande så brukar stort funka bra. Om jag använder stora beten så är det bara för trolling. Till spinnfiske så är det bara beten på max 20-30cm och 100-200g som störst. Trolling så kan man ju hiva på större beten utan att det blir för jobbigt. Dessutom minskar antalet småfisk. Sen så är det väääldigt spännande när det blir ett ordentligt karatehugg på en 50cm Pounder över 30m djupt vatten...
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Stora beten= stor fisk...
          Sen beror det på vad man menar med stora beten...
          Senast ändrad av truttakungen; 2012-08-27, 15:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen Visa inlägg
            Stora beten= stor fisk...
            Sen beror det på vad man menar med stora beten...
            Ja så säger ju "folk" men frågan är om det verkligen stämmer? För att bevisa denna tes skulle man ju behöva fiska med stora vs. mindre beten på samma plats vid samma tillfälle och se vad som ger störst gäddor. För egen del har jag varit med om sådana "test" vid ett antal tillfällen (om än inte uttalat), men faktiskt aldrig upplevt att resultatet blivit till de stora betenas favör. Snarare har det gått precis lika bra eller dåligt: När det har tagits stor fisk har de tagit på både små och stora beten, och när det inte tagits någon stor fisk har det varken fungerat med små eller stora beten.

Likaså är jag skeptisk till det här med att stora beten skulle sålla bort mindre gäddor. Jag vet inte hur många kilosgäddor och därunder jag sett komma upp på på Big Bandit och liknande, och likaså har jag hört om många snipor som kommit på trolling med 40-cm wobblers. Men det är kanske här "two poundern" kommer in i bilden, om den är 80 cm lång eller något åt det hållet?

Detta är självklart bara mina erfarenheter, och det vore intressant att höra om ni har andra erfarenheter?

Kommentera

Fast en Big Bandit är ju inte precis stor. Inte större än en vanlig liten mört. Och man får en hel del snipor på 40-50cm beten också. Men medelvikten är betydligt högre än vad den är på 15-20cm beten. Så frågan är, om man vill fånga många små eller få men stora...
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                Fast en Big Bandit är ju inte precis stor. Inte större än en vanlig liten mört. Och man får en hel del snipor på 40-50cm beten också. Men medelvikten är betydligt högre än vad den är på 15-20cm beten. Så frågan är, om man vill fånga många små eller få men stora...
                Det stämmer förmodligen att medelvikten på gäddor fångade med 40-50 cm beten är högre än på de gäddor som fångas på 15-20 cm beten.

Frågan är då bara vad detta beror på: Att stora gäddor faktiskt hellre hugger på större beten, eller att de som fiskar riktat efter stora gäddor (på rätt platser och vid rätt tillfällen) främst använder sig av större beten? Personligen tror jag mer på det sistnämnda.

Kommentera

Större beten fångar generellt större fisk (mindre små alltså)
                  Som en ovanför var inne på är ju dessutom det som räknas som stora beten, knappt stora alls om man jämför med vad gäddan äter naturligt.

Folk som inte fiskar särskilt mycket tycker att buster jerks är enorma. Eftersom de är mkt större än atom 35g osv. En som jerkar regelbundet tycker förmodligen inte att en normal BJ är särskilt stor, tvärtom. Så det har ju mycket att göra med vad man är van vid.

Ett stort bete tror jag personligen har större dragningsförmåga. Dvs syns mer och fiskar som kanske inte hade stigit för att närmre inspektera ett mindre bete kanske kan få för sig att kolla närmre på ett större bete som skulle innebära mer mat och kalorier vid eventuellt uppätande.

Nog för att det länge varit en trend mot stora beten men samtidigt känns det som att många också går tillbaka till mindre beten igen för de haft erfarenheter som visar att det fortfarande fungerar som de vill ha det.

Kommentera

Som Sg påpekar här så handlar det om kalorier för stora gäddor. Dom vill ha maximalt med kalorier för så lite ansträngning som möjligt. Men visst, du kan få riktigt stor gädda på små beten också. En kompis tog en 9kg på en liten lotto spinnare. Men då handlar det mer om tur, att man råkar passera precis framför nosen på gäddan.

På samma sätt som att du kan få stort på litet bete kan du även få smått på stort bete. Gäddor hugger inte enbart för att äta. Små gäddor kan ju hugga på beten som är större än dom själva och då handlar det om revir och att gäddan är ganska aggressiv av sin natur.

Men som tidigare sagt här så höjer du medelvikten med större beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    369 613 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo