Jerk nybörjare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk nybörjare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har oxå lirat amerikansk fotboll najs som fan... Men btw tror nog mer på att kenta har en bullnose där bak!

Lundh: Takt känsla 2/4 .. Lite svårt o förklara olika beten kräver ju olika "ryckhastigheter" det bästa är att ta några lätta fiskade beten och fiska dom grnd.. stå högt så att du kan se betet så mycke som möjligt... Det är viktigt att du låter betet jobba dvs glida ut genom att göra ett kasta på 5-6m så ser du betet hur det uppför sig vid snabba vs. långsamma svepningar..
    Senast ändrad av linu_z; 2004-11-10, 10:01.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Kom igen nu... Tanken med denna tråd är att ni ska svara på Lundh82 frågor om jerkfiske!

Bla: "men om någon har något gyllene tips så blir jag mer en glad"??

Vill inte börja rensa!

Kommentera

Var bara jag , ALQis och rilluren som glider ut lite på fel ämne Ang frågan så tycker jag nog du ska börja köra buster jerk den eller fat flipper small dom är lättjerkade tänkt på att inte ta i så himla hårt som man kanske gör i början.. Det kan vara en orsak till att den inte får någon bra gång.. Man skulle kunna säga att buster jerk funkar bra att jerka om man liksom håller som veven still och slår med spöt så man vevar med det eller hur man ska säga!!
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

cobbs crazy shad är det mest lättfiskade bete jag fiskat med, men det kostar en bit över 200kr så om man inte vill köpa så dyra beten i början så är buster jerk ett bra alternativ, tycker att det är lättare att få till bra gång på bj om man har ett kraftigt spö.

Kommentera

Okej. tack för tipsen grabbar. Har bara fiskat med salmo slider ännu. Ska köpa in en buster jerk..Tycker det verkar dåligt med Jerkbeten i butikerna här i gbg. Är det något som är vanligt , för att dom är så dyra att köpa in i kanske? Intressant det här med rycken. Ser fram imot nästa fiske runda. Och Kenta, tack för ett gott skratt hehe du får inte lägga upp den så på straffområdet ; )

Kommentera

Med risk för både upprepning och otillbörlig reklam så kan jag ju tipsa om att det finns nätbutiker med bra jerk-utbud för den som inte finner en fysisk hökare att klämma hos. exvis www.attitudebaits.com och www.lundgrensfiske.com

Hoppas ingen sågar mig nu för att jag gör reklam, finns säkert många fler som jag inte är bekant med, och säkerligen finns det fysiska handlare nära dig lundh, men ett tips är det i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundh82
                Okej. tack för tipsen grabbar. Har bara fiskat med salmo slider ännu. Ska köpa in en buster jerk..Tycker det verkar dåligt med Jerkbeten i butikerna här i gbg. Är det något som är vanligt , för att dom är så dyra att köpa in i kanske? Intressant det här med rycken. Ser fram imot nästa fiske runda. Och Kenta, tack för ett gott skratt hehe du får inte lägga upp den så på straffområdet ; )
                det är bara ALQ och rilluren som trackar mig lite för mina grova gäddor och ALQ tänker på andra grejor än fiske *visk* Föresten åker han över till åland för att dra snipor *visk*
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundh82
                  vet inte varför det är så lite jerkbaits i gbg men det är ruskigt lite! jag tror jag har varit på alla fiskbutiker här i gbg tror elge har mest fast endå inte mycket. jag diskuterade saken med en kille på stjärnåsen han hade inget svar varför det var så? men han sa att hans chef inte ville ta in jerkbaits....

Kommentera

Frågar tillräckligt många efter jerkprylar i butiken tar dom hem fler grejer. Ligg på din handlare alltså.

Angående fisketekniken... Kör riktigt korta kast i början så du ser hur betet uppför sig vid olika tekniker. Vissa beten fiskas bäst med korta ryck, andra med mjukare och lugnare rörelser. Variera korta ryck och långa dragningar med spöt. Längre dragningar gör att många beten "belly-flashar/ mer, dvs visar mer bredsida neråt. Vissa beten fiskas bäst sida-till-sida (tex BJ och slider) medan andra beten går att variera mer. Praktiserar du erfarenheterna från detta testfiske när du sedan kör "på riktigt" kommer du märka att du fiskar bättre och mer koncentrerat. Försök komma ihåg hur du fiskade betet när det högg- långsamt, snabbt? så kommer du märka vilken teknik som gäddan faller för i olika situationer. Denna koncentration tror jag är en stor orsak till att många upplever att fisket får ett lyft då dom börjar med jerk. För att fiska betet på ett bra sätt måste du hela tiden vara koncentrerad, det går inte att slöfiska på samma sätt som man ibland tyvärr gör när man spinnfiskar. Därför är du hela tiden med och känner varenda hugg.

Ligg också lite lågt i början med att köpa på dej för mycket beten. Testa ett par tre olika och se vilka du gillar. Slider och BJ är bra beten som är relativt billiga och lätta att lära sig fiska med så kör på dom ett tag. Sen när du blir sugen på att gå vidare finns det oändligt många olika jerks att prova - stora, små, ytbeten, gliders, sida-till-sida, sakta sjunkande, långsamt sjunkande osv osv.

Till sist! Det här är bara mina erfarenheter, det finns många här på forumet som fiskar både mer och förmodligen bättre, så ta tipsen för vad de är och prova själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av mangeboy79
                      vet inte varför det är så lite jerkbaits i gbg men det är ruskigt lite! jag tror jag har varit på alla fiskbutiker här i gbg tror elge har mest fast endå inte mycket. jag diskuterade saken med en kille på stjärnåsen han hade inget svar varför det var så? men han sa att hans chef inte ville ta in jerkbaits....
                      jo men det finns j usom sagt var flera webbshopar som tidigare nämts, ofta väldigt smidigt att beställa från dom
                      Tube for life

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B