Jerk nybörjare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk nybörjare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk nybörjare.

Köpte mig ett Jerk sätt idag. Inga höjdar grejer men ändå en början. Va väldigt mycket svårare en vad det ser ut faktiskt. Kände att jag hade svårt med timningen med det andra rycket så att den får en fin gång. Och det kändes som man vevade in lite för snabbt. Hur djup bör det max vara om man fiskar med en ytgående jerk?Märkte att jag behöver träna på det här med multirulle kast tekniken också hehe. Blir ju inga roliga trassel med den tjocka firelinen ; )..Har följt Jerk trådarna något, men om någon har något gyllene tips så blir jag mer en glad : ) Mvh Daniel

Börja med jerkbaits som går ett par decimeter under ytan (Buster Jerk är lättfiskat och effektivt), undvik de som går PÅ ytan eftersom dessa kräver sina "speciella dagar" (när de fungerar är de i och för sig outstanding och de bjuder dessutom på absolut roligaste huggen)!
    Nu på hösten gäller oftast, men ingen regel utan undantag, långsammare korta ryck, testa 2 snabba vevtag istället för att rycka! variera dock med ett och annat kraftigare ryck och sedna en lång paus, ju kallare i vattnet desto fler o längre pauser... Fiska nära vassar, gärna mellan 0.5 och 4 meters djup. Med andra ord, dina vanliga ställen...
    Om du har svårt att få till "gången", gör kortare ryck med spötoppen, ofta tar man i alldeles för mycket.
    Om du fiskar från båt, ANKRA alltid, det är mycket lättare att lära sig fiska med betet när båten ligger stilla, vissa jerkbaits är "omöjliga" att fiska fråndrivande båt.
    Variera dig... fastna inte i jerkbait-träsket.. testa alltid olika beten! Bomber, Zalt, Shad jigg, + olika jerkbaits. Fiska med det du tror på!

I'm homemade
    ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Från en annan nybörjare. Hur är det med mjuka och hårda tafsar. Är det till olika Jerkbaits eller är det en smaksak?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundh82
        Köpte mig ett Jerk sätt idag. Inga höjdar grejer men ändå en början. Va väldigt mycket svårare en vad det ser ut faktiskt. Kände att jag hade svårt med timningen med det andra rycket så att den får en fin gång. Och det kändes som man vevade in lite för snabbt. Hur djup bör det max vara om man fiskar med en ytgående jerk?Märkte att jag behöver träna på det här med multirulle kast tekniken också hehe. Blir ju inga roliga trassel med den tjocka firelinen ; )..Har följt Jerk trådarna något, men om någon har något gyllene tips så blir jag mer en glad : ) Mvh Daniel
        Hehe, känner igen mig. Är också nybörjare inom jerkfiske och tycker att man heller ine känner sig hemma med tekniken ännu. Hur snabbt man bör veva med de olikta dragen och vilka drag man hellst skall göra långa eller korta ryck, snabba eller långsamma. Har inte fått något än men iof bara fiskat seriöst 2 ggr. =\

Sen en fråga: Har landställe i Norrtälje. SKa ut dit snart i höst och ta gädda hoppas jag på jerk. Går det att misslyckas nu när det är så bra även fast man inte är så hajj på tekniken ännu?

Kommentera

Käner igen mig i att det i början var svårt att få betena att gå som dom skulle!! antingen ryckte man för hårt eller veva för lite osv.. Men efter ett tag sitter det i ryggmärgen och sånt tänker man inte på längre!! Mysche klart det går att misslyckas men om du bara nöter så ska du nog se att det kommer en gurka förr eller senare!!
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Började i höstas med Jerk fiske och det är fasen inte lätt, har jerkat nu 4 turer och fått en del fisk men dom lite större har lyst med sin frånvaro...men det är riktigt skoj..

Fisket i Norrtälje börjar dö ut nu, blir mindre å mindre för varje tur....längtar till ismetet

Kommentera

Tycker jerkfisket är ganska lätt! Iaf för mig efter snipor även om det gar klivit på några fina bitar.. Har väl tagit lite drygt 120-130 gäddor i år vara av lite drygt 90 på jerk kanske! Och det sen jag köpte prylarna i typ slutet av augusti!!
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85
                Tycker jerkfisket är ganska lätt! Iaf för mig efter snipor även om det gar klivit på några fina bitar.. Har väl tagit lite drygt 120-130 gäddor i år vara av lite drygt 90 på jerk kanske! Och det sen jag köpte prylarna i typ slutet av augusti!!
                2/3 av dina jerkgäddor tog du där inte ens jag kan misslyckas!

Det gick till ungefär så här:
                Kasta ut, jerka hem, ...Där var det en! ...Nu satt den! ... Nej men nu då! ... Nej ...Kom igen!... JAAAA! En till! Den här är fin! Va vilda de är! Så här bråkiga är de inte i Edeboviken! Hur fan kan de säga att den här sjön är tråkig att fiska i! Här händer det i alla fall något!

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ett tips till nybörjare är att inte rycka för hårt!

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85

Kenta, vilken sjö är det du och BeBest fiskar i ;D ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B