Sommar fiske rent generellt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar fiske rent generellt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sommar fiske rent generellt

Hej! Är ny på forumet och har försökt söka lite varstans om olika fiske metoder under sommarperioden.
    Har förstått att gäddfisket inte är av högsta kvalitet jämfört med våren och hösten (även om man dragit en och annan nykläckt rackare).

Kanske borde ligga på trolling kategorin men frågan gäller både trolling och spinnfiske, så är lite kluven där

Men gös fiske ska tydligen ha sin peak så här dags på året om jag har förstått det hela rätt. Kan också tillägga att fiskeintresset har återtagits sen barnsben detta året och jag är helt fast.

Jag och kompisarna har varit och försökt oss på gösen ett par gånger i Ylen som för oss är en jävligt stor sjö då vi brukar hänga i Risbrodammen mellan Jönköping och Mullsjö. Men vi får en känsla av att vi gör något fruktansvärt fel. Då båt och ekolod är en bristvara i våra sammanhang känns det som att vi fiskar lite i blindo. Vi har testat att trolla ca 30 meter från kanten och de andra har väl haft sina drag på en 3-4 meter efter klockan 19. Jag testade att blya ner det med ett 20g päronsänke men det gjorde inte susen heller. Vi testade att kasta med jiggar från samma avstånd ett par gånger, då högg någon enstaka abborre och en gös av det mindre slaget. Men aldrig mer än så. Vi övernattade även på en ö i Ylen och fiskade fram till 3 tiden. Gav ingenting och då gick ju lite grundare mellan 1-4 meter kanske med vobblers, soft och hard 4play drag, jag har en bomber som e blå svart och en nils master som inte gett något heller och även jiggar i olika färger.

VI får INGENTING! sanslös vi hatar ylen och allt vad den sjön innebär men jag har inte gett upp än Är bombsäker på att vi missar något. Kan också tilläggas att vi har rätt mycket oflyt när det kommer till att trolla i risbrodammen och andra vatten vi besökt tidigare.

Vi använder en elmotor på styrka på 32 lb och är max 3 st i båten och hyr enkla roddbåtar (tror det heter ekar eller dylikt). Varvar mellan växel 1-3 hela tiden och försöker sicksacka så gott det går. Vi har givetvis inte tillgång till ett ekolod som försvårar jakten på gösen ytterligare.

Men min fråga är, Vad fan gör vi fel? Vad har vi missat och hur i allsindar ska man bete sig för att hitta firren.

Tips mottages öppenhjärtat!

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Ramme; 2012-07-31, 21:00.

Tjena Ramme
    Rent generellt har väl fisket under sommaren inte varit det bästa. Regel nr 1 som jag brukar köra på är fiska där det finns fisk, finns många trådar här på forumet som ger bra instruktioner på hur du hittar fisken vid olika vindar/väder etc.

Nr 2 fiska med beten som du har förtroende för. Vilka beten man skall använda finns det lika många tips på som användare på det här forumet, fiska med något du själv tror på. Själv har jag kört mycket dahlberg groda i sommar, ett bete som ger mycket hugg och man vet att fisken finns där vilket är psykologiskt viktigt för mig, baksidan är väl att man tappar en del pga enkelkrok. Val av bete beror ju också på var man vill fiska, djupt eller i ytan.

Hoppas att du får tillbaka lågan och fångar lite fisk!

Kommentera

Tackar för svaret. Har ju letat mig fram till att man ska fiska i grynnor och vertikaljigga pelagiskt. Det jag undrar då är vad är en grynna och pelagiskt är väl mitt i vattnet va? och VJ känns oaktuellt då ekoloden lyser med sin frånvaro!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      3 912 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B