Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait

Är det verkligen så mycket bättre med jerk än vanligt spinnfiske som alla säger?

Tips till billig utrustning isåfall

Inga myglare nu som bara läser sen sticker, vill höra allas åsikter ;]

Behärskar man båda så tror jag att jerk drar längsta strået, mycket för att betet presenteras för "fler" gäddor med ett jerk då sidan speglas åt flera håll och syns mer.

Busters (stiff) spö tycker jag e bra och det kostar inte mer än 7-800:- sen en C3:a från AB till det så har du riktigt sjyssta grejjer för inte allt för mycket pengar.

Kommentera

Jag kan inte lova att det är bättre,
      men i mitt fall har iaf fångsten blivit bättre i både kvantitet och kvalitet.
      Och så tycker jag det är bra mycket roligare också dels -
      eftersom det är du som gör så att betet presenteras så lockande som möjligt,
      iaf till stor del.
      Och att huggen ofta är så massiva.

+ att det är kul att prova någonting nytt (enligt mig)

Om du inte har någon ambis så kan du göra som jag gjorde angånde jerkutrustning.
      Jag köpte ett Sjöbjörnen Jerkbait spö -120g som är anpassat för att användas tillsammans med vanlig haspelrulle innan jag visste om jerk var någonting för mig.
      Det kostar inte mer än 6-700kr och är ruskigt skönt ändå.

(Måste påpeka att jag är helt såld på jb fisket nu och har "Rikitga grejer" och en betes låda full med riktiga godingar

Mvh Nisse
      / Kämpar på.

Kommentera

hehe man började ju lätt för att lixom sniffa lite på tekniken men håller på rasse taktik.. Bete presenteras enligt mig på ett sätt för gäddan som utlöser några få extra hugg som man aldrig fått vid spinnfiske... Av alla mina jekr prylar så tycker jag att mörrum och lf jerk medium är det mest allround, mörrum och Lf jerk heawy det jag använder mest, calcutta 250 o compre 66h det som är roligast att drilla gädda på..
        Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Om det är gott om gädda där du fiskar kan det komma på ett ut.
          Kenta85 och jag har fiskat parallellt några gånger. Han med jerk, jag med PLÅTDRAG, vilkas original antagligen skapades redan före första världskriget, Skeddraget, Utö, Siljansdraget och Heron. Att sedan två av betena ”utvecklats” en aning av mig är en annan sak.
          Han höll faktiskt jämnt med mig första gången. Jerkarna funkade bra så när som på BusterJerken, som annars var den han brukade få gäddor på.
          Andra gången körde vi i stort sett bara plåt. Resultaten var inte speciellt avvikande från första gången. Kanske ännu fler noterade hugg eftersom plåtdrag alltid fiskas på sträckt lina vilket inte jerk tycks göra. Eventuella gäddor, som attackerade jerkbetet när linan var slackad och jerken drev ut åt sidan och stannade upp, blev kanske inte avslöjade.
          Det går naturligtvis att använda jerkutrustningen även för ”vanliga” beten men de bör kanske inte vara för lätta om du vill ha ut max ur spöet. Stora vobbler och plåtbitar funkar riktigt bra med det spö Kenta hade, LF Jerk. Jag tyckte dock att det på grund av sin ringa längd gjorde det svårt för honom att styra gäddorna bort från sjögräset. Det blev för liten press åt sidan så att säga men spön för jerkfiske funkar inte om de blir för långa.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
            Om det är gott om gädda där du fiskar kan det komma på ett ut.
            Kenta85 och jag har fiskat parallellt några gånger. Han med jerk, jag med PLÅTDRAG, vilkas original antagligen skapades redan före första världskriget, Skeddraget, Utö, Siljansdraget och Heron. Att sedan två av betena ”utvecklats” en aning av mig är en annan sak.
            Han höll faktiskt jämnt med mig första gången. Jerkarna funkade bra så när som på BusterJerken, som annars var den han brukade få gäddor på.
            Andra gången körde vi i stort sett bara plåt. Resultaten var inte speciellt avvikande från första gången. Kanske ännu fler noterade hugg eftersom plåtdrag alltid fiskas på sträckt lina vilket inte jerk tycks göra. Eventuella gäddor, som attackerade jerkbetet när linan var slackad och jerken drev ut åt sidan och stannade upp, blev kanske inte avslöjade.
            Det går naturligtvis att använda jerkutrustningen även för ”vanliga” beten men de bör kanske inte vara för lätta om du vill ha ut max ur spöet. Stora vobbler och plåtbitar funkar riktigt bra med det spö Kenta hade, LF Jerk. Jag tyckte dock att det på grund av sin ringa längd gjorde det svårt för honom att styra gäddorna bort från sjögräset. Det blev för liten press åt sidan så att säga men spön för jerkfiske funkar inte om de blir för långa.
            Inget ont om om Kenta, men man kanske inte ska jämföra 35? års erfarenhet av "plåtfiske" med jerkfisketekniken hos en kille som jerkfiskat i 2 månader?
            Därmed inte sagt att jerkfiske är överlägset andra fiskesätt, men det är riktigt kul! Tror definitivt att det har riktigt stora möjligheter i en sån grund sjö som BeBest fiskar i.

Kommentera

KG : personligen tycker jag att jerk är lite av en motsvarighet på flugfisket. Helt plötsligt har folk inriktat sig på att presentera betet vilket är det viktigaste inom de 2 nämde tekniker. Att lära sig bete och veta när man ska ta fram det. Sen att flugan väger 0.5g och en jerk 110 är en annan sak... Poängen är att jerk lämpar sig för istort sett alla miljöer och typer av vatten. Djupa, grunda, mycke växter lite växter osv. Utbudet har exploderat med allt ifrån ytbetet till beten som gremlin som chillar nere på djupet. Personligen tror jag att folk som inte tidigare varit så "seriösa" med spinn utan bara kastat i blindo gång på gång nu med jerktekniken fått upp ögon för allt runt om själva kastandet dvs teknik, toppografi mm.. Bara en hypotes.
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag får nog säga att jerkfiske som det utvecklar sig i sverige är överskattat. Jag minns som barn att morfar brukade fiska med beten som påminner mycket om dagens jerkbaits. I andra delar världen har det fiskats med egen tillverkade jättewobbler utan sked sedan i säkert 50 år tillbaka. Men bara för att det kommer från USA så är det alltid fräckt, trots att det är en gammal idè
                i ny och svindyr tappning. Att som någon tidigare jämföra flugfiske med jekbait är lite missvisande, ungerfär som att ställa Anna B brevid en fotomodel.
                Nej, du som som frågar om jerkbaits börja med flugfiske istället, om det är känslan du är ute efter. Det finns inget som går upp emot att få ett påslag av en gädda på fluga.

Kommentera

Svaren börjar bli många nu och pekar i olika riktningar.

Vill du ha ditt svar måste du själv pröva dig fram. Låna lite jerkprylar av någon som kan och få lite instruktioner samtidigt. Sen vet du bättre.

Man kan som jag sa ha jerkprylarna till annat fiske också.

Jag har valt bort jerk därför att jag har fungerande spinnutrustningar och får långt mera fisk på dem än jag behöver. Att köpa på mig en ny utrustning med en användbar uppsättning beten och reserv tafsar har jag inte råd med.

Skulle jag börja fisket från början igen skulle saker och ting komma i en annan dager.

Slutligen en fakta uppgift. Jag började fiska efter gädda sommaren 1957 alltså för 47 år sen. Meta abborre hade jag gjort länge då.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tycker inte alls det är fel att jämfära Jerkfiske med flugfiske efter gädda... det är som tidigare skrivits ett aktivt fiske där presentationen av betet är viktig.

Gällande Jerkfiskets effektivitet så vet jag inte om det är sådär fantastiskt mycket bättre än vanligt spinnfiske, de turer jag varit ute med folk som jerk-fiskat har jag inte märkt att det skulle vara effektivare. Men, eftersom jag provade själv för första gången för någon vecka sedan så måste jag säga att det är ruggigt kul just eftersom det är ett så aktivt fiske... sen är det ju ett listigt knep av fiskeredskaps industrin att få oss att köpa fler nya dyra grejjor... men vafan, prylar är kul :-)
                    ... everything else is baitfish.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 821 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B