Gäddfiske från land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske från land

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske från land

Någon som har bra tips på gäddfiske från land? Har ingen båt och har aldrig haft någon, kan möjligen följa med någon kompis i hans båt någon gång emellanåt, men normalt sett fiskar jag från land och då är man ju ganska, för att inte säga mycket, begränsad. Det sägs ju att stora beten ger större fisk men från land är inte dessa lika användbara, och man kommer ju inte åt djupbranterna på samma sätt. Fiskar mest med skeddrag typ Atom och Rapala Minnow Spoon, spinnare typ Mörrumsspinnaren, jiggar typ Stormjiggar och nästan aldrig wobblers (dessa tycker jag är svårfiskade från land även om jag relativt nyligt köpte några Rapala Super Shad Rap). Finns det något man kan göra för att förbättra fisket (förutom att skaffa båt då men det är inte aktuellt just nu)?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

mitt fiske har förbättrats sen jag köpte en bomber i färg (XSIO) röd bug,typ silver kropp och svart rygg.. den har gett mig ett mycket bättre fiske, har fått gädda på den varenda gång jag fiskat med den, och ganska mycket fisk.. den rockar feet heheh. den rekomenderar jag

Kommentera

Petey 21, har fiskat en hel gädda från land, både med spinn och levande mört. Nackdelen med spinn, beroende på botten, är att man inte alla gånger vågar fiska djärvt ( gammal regel, fiska i regel djupt, fiska i regel långsamt) pga kostnaden vid bottennappen. Vad gäller lite större gäddor är ofta långt utskjutande uddar bra framför allt om det är djupt utanför. Stryker ofta runt fisk där.Kör levande bete utanför udden...även i sjöar med låg medelvikt brukar det inte vara alltför svårt att klippa på en hygglig gädda typ 4-5 kg...

Kommentera

Jag fiskar faktiskt mest från land trots att jag har båt.

Genrella tipset 1a är VEVSTOPP. Håll draget vevande. Hur kul är det med en tjej som står och vaggar precis lika dant hela tiden? - Funder över det lite.

Gädda:
        - Kolla djupet på platsen i ett sjökort innan Du börjar och välj ett bete som går bottennära eller på c:a 3 meter.
        - Zalt sjunkande, papegoj färg, rödvit eller blåsilver är mina favoriter, men gäddan tar det mesta.

Öring:
        Ytligt fiske, fort som själve f-n nu och långsammare vevning ju kallare det blir.
        Långsamt på våren.
        www.utreel.com

Kommentera

Jag utgår från att det är de största dragen som du använder när det gäller Atom och Utö m.fl.

Först hitta en plats där du kan komma åt en möjlig gädda. Långgrunda stränder är inte första platsen du ska söka vid! Försök hitta tvärbranter! Där kan gäddan finnas. Ofta står den i vinkeln mellan bergssidan och bottnen. Betet ska alltså ner till bottnen. Hela vägen hem!

Om gäddorna brukar stå och vänta på byte så står de där de själva kan gömma sig och samtidigt ha koll på läget runt om. Bra platser att söka på är där det händer något som bryter av i enformigheten. En liten avgräsad yta täckt av näckrosor utanför vassen är en sån plats. En stor sten eller något som kan ge skydd och skugga r intressant för en jagande gädda. Om vassen har släppt från bottnen och har en flytande kant ut mot sjön så bör stället kollas upp. Det kan finnas för mycket grönt intill för att man skall kunna kasta där men det kan också variera över årstidsväxlingarna. Nu när näckrosbladen börjar frysa bort eller ruttna är såna ställen heta.

Vassar är ok. Det stryker gäddor förbi där eftersom det finns gott om betesfisk intill och framför allt i dem. Det senare gör att de stora får lite problem att ta sig fram för att överaska sitt byte. De stora står vid gluggar och ”portar” mellan vassruggar, stenar och annat bröte. Det är ett vanligt fenomen att det vid portar står en biff i vägen för att jäklas med de svagare. Skicka på den lite Atom så ska du se att den klipper till!

Gäddorna placerar sig inte med solen direkt i ögonen Fiska alltså på skuggsidan av sjön. Betet skall alltså komma in från värmen och ljuset mot gäddorna.

Har du möjlighet att kolla upp sjöns strandnära bottnar under vintern så gör det! Det kan ge god vägledning inför sommaren.

Är du rädd att sätta bort beten är det popper och liknande du bör testa men annars ska betena ner till gäddornas nivå.

Och välj så stora beten du har!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

För ett effektivare fiske, men också mycket roligare...varva mellan att veva in diverse drag, som du gör nu (alltid roligast i mitt tycke) men häng oxå på en löja, mört emellanåt, för att slå dig ned med en kopp kaffe och spana flöte en stund ...oxå grymt kul form av fiske...

Kommentera

folk har säkert nämt det med segelflöte är aldrig fel..
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Kanske redan nämnts men att uppsöka lokaler i anslutning till större djup. En kuperad miljö med större djup utanför lockar ofta fisk

Kommentera

Ursprungligen postat av linu_z
                  folk har säkert nämt det med segelflöte är aldrig fel..
                  Segelflöten är helt okej så länge man har frånlandsvind.
                  Vill man inte köpa ett kan man tillverka själv, det gjorde jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 790 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B