Taktik för större gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taktik för större gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tog en tia med jobbet idag, en kille som inte fiskat någon gång innan i sit liv aldrig hållt i ett spö landade en 115 på 10,28 i tredje kastet när vi jaggde lite snippor på 2m djup i strålande solsken och 18,5 i vattnet. Så taktiken på de större e svårt att veta har tyvärr ej landat någon än men håvat in 7 åt folk jag haft med i båten. Inte är jag bitter inte jag. alla tagna på små beten med fladrig gång på djup mellan 0,35 till 2 meter året runt. Samt runt 100st över metern på samma djup och områden. Fiskar i Kalmar grund;-). Så efter min erfarenhet i Kalmar små fladriga beten på grunt vatten medan i Blekinge söker vi djupkanter och grynnor och mellan stora och stora beten. Samt vikar på våren som alla andra ;-).
    www.monarch-dok.se

http://game2.khanwars.se/sig_img.php

Kommentera

Ber om ursäkt om jag tagit åt mig för mycket (igen...) och kladdat ner tråden...
      Instämmer med er som säger åt mig =)

Josef, Du får gratta kollegan. Roligt att få håva så fina fiskar! Även om man inte själv får veva hem dom, är det ju en ära att få se dem i verkligheten.

Jag tror att det är omöjligt att påstå att vissa beten BARA fångar stor fisk och andra bara små. Fiskar man i bra vatten, lär de större hugga grunt och på snabba fladdriga beten förr eller senare. Likaså har jag tagit 70-fiskar på 30 cm jigg på 15+ m.
      I vissa vatten verkar det som att fisket går ut på att nöta vasskanter i all evighet tills den stora sitter, medan man i andra vatten förmodligen aldrig kommer lura en större fisk till hugg där inne. Det hela beror förmodligen på vad och vart de gäddor som blir stora äter.

Det krävs förmodligen ganska många år i ett vatten innan man förstår sig på koden.

Kommentera

Ursprungligen postat av KaggeBagge! Visa inlägg
        Rent generellt... Där det finns små snipor borde ju även ett fåtal stora mammor stå parkerade?
        Kanske får nöta lite mer då de små är "lite" piggare än dem stora.. Därmed hinner ta betet först....?
        Eller så kan det ju alltid vara så att är det smått så e det bara smått?

Bara en tanke men kan vara helt fel ute?
        För att citera farfar...
        Ursprungligen postat av Leif Engström Visa inlägg
        8. Fiska djupt efter monstergäddan!
        Får du bara smågäddor på ett ställe, då kan du nästan vara helt säker på att det inte finns några stora där. Smågäddor kan du hitta överallt i en sjö, speciellt på grunt vatten. Stora gäddor är svåra att hitta. Vill du regelbundet fånga riktigt stora gäddor då bör du fiska djupt. Du måste söka storgäddan i de djupare delarna av sjön och fiska vid de djupaste delarna av en brant, grynna eller undervattensås. Gäddor på 15 kilo och uppåt finner du oftare i vatten mellan 5 och 10 meters djup än på grundare vatten. Undantagsvis kan den stora gäddan gå grundare vintertid eller i samband med leken på våren. Vägen till goda fångstresultat av stor gädda är att regelbundet fiska med djupgående wobbler såsom sjunkande Swim Whizz och Cisco Kid (Eller valfritt gummibete) och spinna in dem långsamt omedelbart ovanför botten eller mycket nära det djupast belägna vegetationsbältet. Det är just här som den stora gäddan, "monstergäddan" brukar hålla till, tätt intill botten i de djupaste delarna av sjön. Hon har blivit stor genom att stanna kvar nere vid botten, dit gäddfiskarens beten mycket sällan når!
        I skärgården (och säkert många andra vatten) stämmer ovanstående inte till 100%, men troligtvis i många insjöar.
        Senast ändrad av Totte; 2012-07-21, 18:23.

Kommentera

I havet går det att få stora grunt, även abborre, men på dom flesta sjöar är det helt omöjligt! Kanske är på skitsjöar jag fiskar ioförsig...

Totte; Menar du att du fått många på 15-20meters djup på botten alltså? Helt sinnes... Har tänkt på, och testat på liknande djup, men händer det inget så tröttnar/tror man inte på tekniken. Dock är 6-10 meter klockrent.
          Kan du säga mer hur det ser ut på dessa djup, nära vass eller grund tex? Branta jättefort eller sakta sakta?

Btw, ingen mening att lacka på Palme... Han skrev nåt dumt i någon annan tråd, sen vart han ägd och sket i att försvara sig ens. Det är dock svårt att hålla sig
          Senast ändrad av Denzar; 2012-07-21, 18:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Ber om ursäkt om jag tagit åt mig för mycket (igen...) och kladdat ner tråden...
            Tycker jag absolut inte att du ska göra!
            Jag hade också blivit extremt irriterad,(för att använda snälla ordalag) om jag blivit kallad "lille gubben"...

Ooops, nu kladdade visst jag också lite i tråden...

Kommentera

Nu har ju inte jag fått några "monstergäddor", men de jag har fått mellan 5-10kg har oftast huggt på branten mellan grunda viken och djupare vatten.
              Men om jag skulle "vilja" fånga ett monster så skulle jag försöka följa Leif´s tips...

Kommentera

Vi fiskade nyss på cirka 5-8 meters djup, inget fisk alls. Sen när vi åkte hem så fiskade vi på 50 cm-1 meters djup, tre landade fiskar med en toppvikt på 6.7 kilo. Den största tagen på skitterpop, de andra mindre ovägda på Bomber.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
                  I havet går det att få stora grunt, även abborre, men på dom flesta sjöar är det helt omöjligt! Kanske är på skitsjöar jag fiskar ioförsig...

Totte; Menar du att du fått många på 15-20meters djup på botten alltså? Helt sinnes... Har tänkt på, och testat på liknande djup, men händer det inget så tröttnar/tror man inte på tekniken. Dock är 6-10 meter klockrent.
                  Kan du säga mer hur det ser ut på dessa djup, nära vass eller grund tex? Branta jättefort eller sakta sakta?
                  Här i mälaren finns en del djupplatåer med toppar på runt 10 meter som sluttar ner i avgrunden. Det djupaste jag fått fisk på är väl kring 22-23 meter, men det är ju riktigt drygt att stå och vänta på att grejerna ska sjunka.

Tänk dig själv att du är en fisk och vill hitta ett ställe där du kan slappna av och känna dig trygg när ytvattnet är för varmt för att befinna sig i. Tryggast är du förmodligen i ett hål, men de är ju inte så vanliga, så om du ställer dig längst ner i en brant backe får du skydd ifrån många håll. Hoppas du förstår vad jag menar.

"Saddam"...
                  Du har allt bra vatten du. Du får hålla hårt i ditt hemliga vatten, annars kommer snart fiskemaffian och fiskar upp alla dina gäddor och gör queneller av dem.

Kommentera

Det lär nog aldrig hända då Vänern är enorm. Skulle det hända så finns det flera bra mindre vatten runt om i länet.

Och om det skulle hända så spelar det mej föga.

Kommentera

Vet inte vad Man ska dra för slutsatser av alla svar, men känns dock att jag letar på rätt ställe. Nästa taktik blir att fortsätta i samma mönster men dock att lägga ankringarna 5-6 meter längre ut. Testat det en del men som nån skrev, det blir lätt att man rör sig innåt kanterna/uddarna för det känns så mkt hetare. Och då kommer ju även nappen. Men dock dem små!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 913 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B