Taktik för större gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taktik för större gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Taktik för större gädda!

Jag är lite nyfiken hur ni andra lägger upp taktiken för att lyckas lura större fisk till hugg. Jag och min fiske kompis har haft riktigt bra sommar fiske med stenhårda hugg och pigga fiskar. Vi fiskar nästan oavkortat vid duupkanter och uddar i närhet till djupt vatten.

Det vi gör är att vi kör oftast på med dom beten det nappar på, tex vår senaste tur tog vi 33 gäddor och 30 av dom var på samma bete. Dock har vi problem att lyckas få några större exemplar, nu vet ja att det givetvis är svårare att hitta stor fisk under sommaren , men vi får endast nån enstaka runt 4kg och resten är mindre. hur tänker ni andra? Nöter ni på med beten som levererar mycket fisk, eller byter ni för att lura större fisk?

Vi kör oavkortat stor beten, som svartzonker, byster jerks, Wood tails osv.

/chippe
    Senast ändrad av Chippe; 2012-07-18, 10:58.

Oooh livet gåta

Jag inbillar mig att dom större tar beten i lägre hastighet, även på sommaren, står djupare och kanske kräver 7-8 presentationer av samma bete innan den hugger. Jag har alltså tagit en 7,5:a som störst, så jag ska egentligen inte yppa mig, men varit med när större tagits. Dock enbart på trolling, och där har vi det senaste bara kört riktigt stora beten för att sortera bort dom små fångsterna. Mindre antal fisk dock...

Dom största vi tagit på trolling har varit stenbotten, ca 2 meter djupt.

Många stora håller även till i natebältena, så när vi trollar över där får man alltid räkna med nate på betena, men hoppas att en storgädda tar betet först
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Chippe Visa inlägg
      Jag är lite nyfiken hur ni andra lägger upp taktiken för att lyckas lura större fisk till hugg. Jag och min fiske kompis har haft riktigt bra sommar fiske med stenhårda hugg och pigga fiskar. Vi fiskar nästan oavkortat vid duupkanter och uddar i närhet till djupt vatten.

Det vi gör är att vi kör oftast på med dom beten det nappar på, tex vår senaste tur tog vi 33 gäddor och 30 av dom var på samma bete. Dock har vi problem att lyckas få några större exemplar, nu vet ja att det givetvis är svårare att hitta stor fisk under sommaren , men vi får endast nån enstaka runt 4kg och resten är mindre. hur tänker ni andra? Nöter ni på med beten som levererar mycket fisk, eller byter ni för att lura större fisk?

Vi kör oavkortat stor beten, som svartzonker, byster jerks, Wood tails osv.

/chippe
      Hej Christian Jansson;

Att fånga stora Gäddor över 10 kilos vikt vid varje fisketur kräver att man har flera olika, produktiva vatten att välja bland och enormt stor kunskap om var de stora Gäddorna finns vid olika årstider och vädertyper.

En under drygt 60 års eget Gäddfiske beprövad väg att hitta monsterstora Gäddor kan du följa genom att läsa och lära dig mina "34 tips som gör dig till en bättre gäddfiskare" här http://www.trumman.com/fisketips.htm .

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Men, Jag har läst dina tips massor av gånger, ändå får jag inga 10-kilosklunsar vid varje tur. Jag måste ha så'n otrolig otur jag.

TS...
        Prova lite längre ut/ner eller de dagar det blåser kopiöst mycket nu när vattnet är varmt.
        Sen beror det ju såklart på vattnet du fiskar i. De större är kanske på annan ort då större/fler byten migrerat =)

Kommentera

Det var HELT klart mycket mer större Gädda inne på grunt vatten i April än vad det är nu. Men vattnet ( Vänern i alla fall ) är fortfarande ganska så kallt för att vara slutet av Juli. Jag har fått mest Gädda av storlek 4 kg och uppåt på 1-3 meters djup. Har jag fiskat djupare har jag fått nada.

Höll på att glömma att senaste veckan har jerk sugit ganska så fett. Komiskt nog går dom upp och klipper en popper. Bomber har funkat grymt, den leverar i storts ett jämt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Men, Jag har läst dina tips massor av gånger, ändå får jag inga 10-kilosklunsar vid varje tur. Jag måste ha så'n otrolig otur jag.

TS...
            Prova lite längre ut/ner eller de dagar det blåser kopiöst mycket nu när vattnet är varmt.
            Sen beror det ju såklart på vattnet du fiskar i. De större är kanske på annan ort då större/fler byten migrerat =)
            Hej Christopher Wesslén;

Det räcker kanske inte att läsa mina Gäddfisketips massor av gånger. Du bör även försöka fiska efter dem mer än den gången du fångade 13,2 kilos Gäddan i våras.

Kanske ska du besöka andra områden i Mälaren än runt Mariefred. Det finns många fina storgäddvatten lite längre norrut på Prästfjärden och Södra Björkfjärden. Ridön, Kurön, Björkö och Adelsö har många "säkra" områden för den Gäddfiskare som inte stannar upp och nöter på samma platser fisketur efter fisketur tills han kroknar för gott...

Så här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_49.htm ser Petters största Cisco Kid-fångade Gädda i november 2011 ut. Något för dig att slå i år?

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - där högvinsten ligger!

Kommentera

Tack för svaren. Jag fiskar nästan jämt i Stockholms södra skärgård. Och börjar få bra koll vart fisken står. Dock va min fråga egentligen inte vart man hittar fisken, utan hur andra resonerar med Sina betes val. Om ni nöter på med ett bete som levererar mycket men små fiskar. Eller bryter ni mönstren för att locka större exemplar då?

Mina tankar går ju så att om ett bete lockar nycket gädd till hugg måste väll dom större gäddorna fatta tycke för samma ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Christopher Wesslén;
                Så här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_49.htm ser Petters största Cisco Kid-fångade Gädda i november 2011 ut. Något för dig att slå i år?
                Hej Leif!

Ne, såklart man inte bara kan sitta och läsa =) Du ska veta att jag är oändligt tacksam för dina tips. Det var absolut ingen kritik uta mest lite skoj.
                Tog en tunn en på 118 cm för några veckor sen, men de större duggar inte tätt när jag är ute på mälaren. Anledningen till att jag sällan åker ut på de större vattnen är väl att jag har en båt som gör 12 knop i blank sjö. Men ibland så får man åka med buttergubben i hans xl =)

Ja, 18 pannor är ju svårslaget! Får väl beställa lite fler Cisco kid...

Kommentera

Ursprungligen postat av Chippe Visa inlägg
                  Mina tankar går ju så att om ett bete lockar nycket gädd till hugg måste väll dom större gäddorna fatta tycke för samma ?
                  Inte riktigt. Ett hetsigt bete som gör mycket reklam för sig såsom skrammel och snabb side-to-side attraherar fisk med lite erfarenhet (unga och små fiskar) medan ett stort lättfångat bete attraherar de större som inte gärna jagar efter ett svårfångat byte.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                    Inte riktigt. Ett hetsigt bete som gör mycket reklam för sig såsom skrammel och snabb side-to-side attraherar fisk med lite erfarenhet (unga och små fiskar) medan ett stort lättfångat bete attraherar de större som inte gärna jagar efter ett svårfångat byte.
                    Det där låter såååå David L.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 790 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B