Vertikalfiske, två i båten? Flera Ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske, två i båten? Flera Ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiske, två i båten? Flera Ekolod?

Är det någon som fiska flera i båten när ni vertikalfiskar gös?

Hur gör ni då?

Jag tänker mig att man i ena fallet har ett ekolod, och man droppar på samma ekon samtidigt, men inte så kul kanske, och man kan lätt blanda ihop ekona.

Typ två, Var sitt ekolod, men då funderar jag på om ekoloden kan störa ut varandra?
    Och om man är två vem kör man båten för.. Jag menar, hittar den ena ett eko så kanske det inte är något hos den andra osv...

Hur gör ni?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Jag vertikalar ofta med en kompis, då kör vi på varsin sida av båten, med varsit ekolod. En förutsättning är att man kör ekoloden på olika kHz, så att den ena kör på 83 kHz och den andra på 200 kHz. (t.ex.) Då funkar det utan problem. Kör man på samma frekvens blir det kaos. Ibland ser man samma ekon, men oftast inte exakt samtidigt, och då och då ser den som kör på 83 kHz den andres jigg, men det är inget som stör nämnvärt. Tycker det funkar kanon.

Från det ena till det andra. Här är en lathund jag gjorde tidigare, som beskriver konens diameter på givet antal meters djup. (gäller för skimmers med 20 graders konvinkel)
    Click image for larger version

Name:	Lasthund ekolodskon.jpg
Views:	1
Size:	208,1 KB
ID:	1763302
    Senast ändrad av elfving73; 2012-07-14, 21:46.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Ja ok, ni kör olika frekvenser alltså.
      Men det måste bli stor skillnad i vad man ser.
      Dessutom så har den lägre frekvensen större kon. Men det kanske inte gör så mycket på moderata djup.

Bäste är kanske olika typer av lod med något annorlunda frekvenser, typ 200 och 187 kHz eller nåt sånt.

Jaja, det kanske inte är så stora problem..

Schysst bild! intressant att se utträkningen.
      Undra vilka vinklar jag har på min skimmer, skall kolla på det.
      Senast ändrad av Bowen; 2012-07-14, 22:09.
      &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
        Jag vertikalar ofta med en kompis, då kör vi på varsin sida av båten, med varsit ekolod. En förutsättning är att man kör ekoloden på olika kHz, så att den ena kör på 83 kHz och den andra på 200 kHz. (t.ex.) Då funkar det utan problem. Kör man på samma frekvens blir det kaos. Ibland ser man samma ekon, men oftast inte exakt samtidigt, och då och då ser den som kör på 83 kHz den andres jigg, men det är inget som stör nämnvärt. Tycker det funkar kanon.

Från det ena till det andra. Här är en lathund jag gjorde tidigare, som beskriver konens omkrets på givet antal meters djup. (gäller för skimmers med 20 graders konvinkel)
        [ATTACH=CONFIG]43518[/ATTACH]
        felskrivning,inte omkrets....diameter skall det väl vara?
        för övrigt fiskar jag oftast ensam,så riskerar man inte att nån annan får fisken....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Mjaa, inte stor skillnad i vad man ser, man ser i stort sett samma saker, fast den som kör 83 kHz ser lite mer eftersom konvinkeln är en smula större. Inga problem what so ever. Works flawlessly tycker vi. :0)

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Ja ok, ni kör olika frekvenser alltså.
          Men det måste bli stor skillnad i vad man ser.
          Dessutom så har den lägre frekvensen större kon. Men det kanske inte gör så mycket på moderata djup.

Bäste är kanske olika typer av lod med något annorlunda frekvenser, typ 200 och 187 kHz eller nåt sånt.

Jaja, det kanske inte är så stora problem..
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Ha kul!

Kommentera

Haha! Japp! Felskrivning, helt riktigt! Diameter skulle jag skriva, och nu är det korrigerat! Jag fiskar oftast ensam, men det är alltid trevligt med sällskap. Praktiskt också när man vill ta sina trofébilder. Mindre bök och snabbare hantering av fisken. Man vill ju C&R:a så fort som möjligt.
            En liten bonus är ju att det ibland blir som det blev när jag var ute med en polare sist - jag fick 7 gösar, 3 gäddor och bommade ca 7-8 hugg, och min polare fick inte ett enda nafs! Hähä! Då är det kul att dryga sig lite! ;0)

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            felskrivning,inte omkrets....diameter skall det väl vara?
            för övrigt fiskar jag oftast ensam,så riskerar man inte att nån annan får fisken....
            -Visa hänsyn
            -Skräpa inte ner
            -Hantera fisken varsamt
            -Ha kul!

Kommentera

Haha! Japp! Felskrivning, helt riktigt! Diameter skulle jag skriva, och nu är det korrigerat! Jag fiskar oftast ensam, men det är alltid trevligt med sällskap. Praktiskt också när man vill ta sina trofébilder. Mindre bök och snabbare hantering av fisken. Man vill ju C&R:a så fort som möjligt.
              En liten bonus är ju att det ibland blir som det blev när jag var ute med en polare sist - jag fick 7 gösar, 3 gäddor och bommade ca 7-8 hugg, och min polare fick inte ett enda nafs! Hähä! Då är det kul att dryga sig lite! ;0)
              japp, största fördelen med att fiska ihop med någon....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Mjaa, inte stor skillnad i vad man ser, man ser i stort sett samma saker, fast den som kör 83 kHz ser lite mer eftersom konvinkeln är en smula större. Inga problem what so ever. Works flawlessly tycker vi. :0)
                Ja ok, bra att veta!
                Men ni droppar på samma fisk i princip då alltså?

Ja det är alltid roligast att ha en bra fiskepolare med sig så klart!
                &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 790 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B