Jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggfiske

jiggfiske är ju ganska stort i svergie och det finns säkert lika många metoder som det finns jiggar.

skulle vara skoj och höra hur folk bär sig åt när dom jiggar och vilka riggar dom kör med.

personligen är jag ganska lat när jag jiggar.
    Jag har inte kört så mkt me "slamkrypar-tekninken" men det låter som om det skulle vara en giftig metod på senhösten.

några andra som kör på något speciellt sätt eller så?
    spelar ingen roll va ni är ute efter vill bara ha tipps på olika riggar å tekniker.

kör med stora shadjiggar och slamkrypartekniken. Men något annat jiggfiske än det håller inte jag på med

Kommentera

okej =) men funkar det bra? hur bär du dej ut? fastnar du inte ofta? hur tacklar du dom?

Kommentera

försöker få jiggen att studsa på botten. men hur du ska göra får du prova dig fram. kom ihåg att håll kontakt med betet hela tiden.

fastnar i botten är klar man gör men jag kör med 0,35 nylonlina då kan man fan dra hur mycket som helst. Oftast lossnar det......
        OCh hur jag riggar...fäster jiggen i tafsen på haspelspöt sen är det bara att kasta ut.

Kommentera

Kan ngn, om tid finnes, förklara den där slamkrypar-tekniken.
          Fridnes

Kommentera

Jiggteknik...

Hej!

Så här kör jag, fungerar bra till abborre och havsöring. Det gula kulan är en rasselkula, linan fireline, och jiggen en brun-grön mask. Vikten brukar vara c:a 20g. Kasta ut, låt sjunka...Lyft spötoppen ryckvis, vänta några sekunder i toppläget, veva in lina samtidigt som spötoppen sänks igen, lyft spötoppen ryckvis...osv. Lätt och effektivt. Blir en del bottennapp men det får man räkna med när man fiskar med konstant bottenkontakt.

Tight lines!
            Bifogade filer

Kommentera

Min tackel när jag ror efter regnbåge påminner mycket om ditt tackel Mikael.

Längst ut sitter helst en 2" Berkley Power Grub men det går även med en 3". För att minska risken för att drabbas av ”stjärtklappare” på tretummarna slitsar jag upp flärpen i tre längsgående strimlor. Bågarna riktar då hugget högre upp än mot ”tentaklerna”.
              Jiggkroppen sitter uppträdd på en Kamasan B983 #4.
              Kroken är fäst i en halv spölängd 0.20 nylonlina.
              Nylonlinan knyts till ett lätt leke.
              Leket fäster jag i huvudlinan.
              På knuttampen vid huvudlina/leke sätter jag ett lätt sänke om det behövs för att få ner jiggen djupare. Sänkenas storlek varierar mellan vitpepparkorn till ärta. (Jag vet inte de rätta beteckningarna.)

En variant på detta tackel är att jag sätter en flytkula framför en lätt roterande jigg typ Berkley Power Paddle Grub och ett tyngre bomsänke för att minimera lintvinning. Med den tacklingen är det lätt att hålla bottenkontakt samtidigt som flytkulan lyfter jiggkroppen över den värsta skiten.

Jag ror sakta och håller i linan. Jiggen rör sig då av årtagen med varierande hastighet och stiger och sjunker på ett attraktivt sätt.

Det går att göra så med en liten flytvobbler eller fluga också och självfallet duger tekniken även till gädda och abborre men då behövs en ståltafs också. Beträffande gös tror jag att jiggen inte rör sig tillräckligt monotont så här men om man låser spöet och låter linan löpa direkt ut utan att ta omvägen via handen så minskar ryckigheten i gången.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag spinner in shadenjiggen ganska sakt med ett spinn stopp då och då så den sjunker till botten . Denna teknik använder jag när jag fiskar gädda. En annan teknik som har funkat ganska bra på grunt vatten är en snabb inspinning och många spinnstopp. Ett eller ett par vevtag och sedan ett mycket kort spinnstopp. För att lura abborrar lyfter jag spöet så att jiggen gör ett litet hopp och sedan får den sjunka till botten igen. Med denna teknik lurar man självklart gäddor också. När jag fiskade regnbåge så använde jag antingen dubb eller skedrag(som tyngd) och en liten curlytail på en nylontafs. Jag har inte testat detta på abborre men varför inte. Det fina med jiggfiske är att man kan exprimentera med att lyfta och sänka spöet, veva olika snabbt, spinnstopp etc.

Mer jiggtips

Kommentera

Jigg it!

Det här med jiggfiske blir man aldrig klok på men en fördel med jiggen som bete är att den är ett relativt billigt bete fast den har blivit bra mycket dyrare de sista åren. Men om man flera som beställer jiggar i storpack och skaffar sig en jiggform och guter huvuden av ex. balansvikter till fälgar som man kan få gratis hos många däckfirmor, så kan man få ner priset ganska så rejält. Den stora fördelen med jigg är att den går att fiska på de flesta rovfiskarter och att man kan ha råd att ibland fiska där man inte annars vill kasta ett dyrt drag eller wobbler. So get down in the dirt, baby!!
                  Skanky fishi`n in the ghetto is hard but..........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 786 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B