Hjälp! - Varför får jag ingen bra gång på mina jerkbeten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! - Varför får jag ingen bra gång på mina jerkbeten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! - Varför får jag ingen bra gång på mina jerkbeten?

Hejsan!
    Som rubriken lyder så får jag ingen bra gång på mina jerkbeten. Jag undrar självklart varför!
    Utrustningen jag kört med är ett BFT Buster-spö och rullen är en Ambassadeur 6000. Rullen har ingen bakspärr, som tex. Ambassadeur 5601C JB. Har testat alla typer av ryck, men får ingen bra gång alls på betet. De betet jag kört med är buster jerk. Har funderingen att det kan vara det där med bakspärren, då jag någon gång har testat att trycka tummen mot spolen då jag gör själva rycket och fått en relativt bra gång på betet. Har även funderat på om rullen jag har är ''fel'' vevad. Fiskar haspel vänster vevat, borde jag fiska jerk vänster vevat då oxå?

OBS: Spöet är inte det samma som länken, har en äldre modell av det som är odelbart!

Tacksam för alla svar då jag inte får nån rätsida på de här!
    Tack på förhand!/ AbbeE

Kör du veven på vänster sida på haspel så bör du göra det på multirulle också. Du är högerhänt gissar jag?
    Gällande gången så se till att ha tajt lina när du gör rycket och gör inte för stora ryck.

Kommentera

Vad är en bra gång för dig då?
      Vissa beten är det inte så rolig gång på.
      Ja fiska du med veven på den sidan som känns bäst, skit i "hur man bör fiska"
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ja, jag är höger hänt. Gången på mina buster jerks blir bara en halvdan sida till sida gång, ibland bara åt vänster 1-8 gånger och vise värsa. testade med ett spö som jag lånade av han jag fiskade med, den rullen hade veven på vänster. de vart svårt för jag va tvungen att tänka om. Så ärlig talat har jag ingen aning, mina rycka kanske är fel?

Kommentera

det vanliga är att man som nybörjare rycker på tok för mycket, öva på hur duna beten funkar på nära håll så du ser dom, min filisofi är att mitt bete ska likna en döende fisk som tar några spasmiska simtag, hur som helst, och sedan vilar ett tag.
          spinstoppen ska vara långa ofta som en grundtanke, gärna låter jag en flytande Jerk komma upp till ytan och vila där 30 sek innan jag gör några korta rörelser för att sedan vila igen, sedan några stora och sedan böärjar jag om med spinnstopp.
          det kommer säkert fler varianter och inget är fel

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
            det vanliga är att man som nybörjare rycker på tok för mycket, öva på hur duna beten funkar på nära håll så du ser dom, min filisofi är att mitt bete ska likna en döende fisk som tar några spasmiska simtag, hur som helst, och sedan vilar ett tag.
            spinstoppen ska vara långa ofta som en grundtanke, gärna låter jag en flytande Jerk komma upp till ytan och vila där 30 sek innan jag gör några korta rörelser för att sedan vila igen, sedan några stora och sedan böärjar jag om med spinnstopp.
            okej! är flytande buster jerks mer lätt jerkade än dom sjunkande? har enbart sjunkande för tillfället :p
            Senast ändrad av AbbeE; 2012-07-03, 21:50.

Kommentera

det vanliga är att man som nybörjare rycker på tok för mycket, öva på hur dina beten funkar på nära håll så du ser dom, min filsofi är att mitt bete ska likna en döende fisk som tar några spasmiska simtag, hur som helst, och sedan vilar ett tag.
              spinstoppen ska vara långa ofta som en grundtanke, gärna låter jag en flytande Jerk komma upp till ytan och vila där 30 sek innan jag gör några korta rörelser för att sedan vila igen, sedan några stora och sedan börjar jag om med spinnstopp.
              Senast ändrad av Nito; 2012-07-03, 22:01.

Kommentera

Sluta ryck ta och veva in betet . Det är inga problem att jerka utan backspärr den går sönder ändå . Men gör små dragningar med spöt så får du nog till det .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Sluta ryck ta och veva in betet . Det är inga problem att jerka utan backspärr den går sönder ändå . Men gör små dragningar med spöt så får du nog till det .

/Fredrik
                  Haha!
                  Du och dina backspärrar =)
                  Hur många IAR-lager har gått i år?!

Kommentera

Som någon nämnde så kör man med veven på den sida man är van med. jag vevar vänster på haspel, men höger på multi.

Buster Jerk Orginal tycker flera är svår jerkad, den kräver lite mer finlir och mjukare ryck än Shallow Runner.

Buster jerk Shallow Runner är riktigt lätt fiskad, lika så big bandit suspending. Ett annat tips är McMy Tail extremt lätt jerkad och grym gång (Kvaliten på lack mm lämnar dock lite att önska)

Rent generellt så testa att ryck väldigt lite, mer peta med spö toppen och håll spänd lina. Tekniken kommer så småning om.

Jag tror på lite kortare spinnstopp nu på sommaren, typ

" Ryck, Ryck, 2 sekunder stopp, veva,veva,veva, 3 sekunder stopp, ryck,2 sekunder stopp, ryck, ryck, 3 sekunder stopp, veva,veva." osv. Tryck till ordentligt med veven är du vevar så att betet går från att hänga i vattnet till att sticka iväg som en skrämd fisk.

Lycka till.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 785 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B