Jerk= dåligt sommartid? Bra kallt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk= dåligt sommartid? Bra kallt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk= dåligt sommartid? Bra kallt?

Hur kommer det sig? Jag läste en artikel i en fisketidning då det stod att fisken många gånger triggades av en jerk när det var kallare i vattnet. Med det så menar dom då att jerkens gång som är sida till sida skulle väcka en köldstel Gädda till liv. Gäddan borde väl logiskt vara mer intresserad av ett bete som bara sakta svävar förbi itsället för en jerk som sticker sida till sida och då borde ta mer energi från fisken?

Ett bete som jerk borde ju vara optimalt sommartid då fisken är snabb i svängarna och betet sticker ut i sidled?

Kan ge ett exempel då jerk sög. Jag var för några dagar ute med en 80 årig Abborr släkting och släpfiskade vid en djupbrant/grund i Vänern. Jag hann mer eller mindre inte slänga ut Bombern innan första Gäddan steg på. Smack i backen. En 3 kilos fisk fick alla andra större fiskar jag fått detta år att framstå som väldigt svaga och menlösa jämfört med denna.

Vi fortsatte att släpfiska förbi samma ställe då det är ett bra ställe för borre, och det är det han fiskar. Han tillhör det gamla gardet som äter fisk, och mer eller mindre endast fiskar för matens skull. Sen kommer det alla som fiskare drömmer om ett hugg utan dess like. Ni vet när det går sådär enormt fort så man inte ens hinner att reagera mer elller mindre. Fisken rusar utan dess like mot mig och hoppar som om den vore en Lax. Landar fisken och uppskattar vikten till en 8-8.5 kilo. Rikitigt bra kondis på den. Vi fortsätter en liten stund till på andra ställen, Gädda efter Gädda stiger på, modell mindre, men fisk i alla fall.

Sen vill gubben hem. Okej, jag åker ut själv till samma ställe och tänker att jag kör lite jerk. Inte ett skit händer. Tacklar om spö och börjar kasta en Bomber, smack i backen en typ 5a stiger på, kämpar som satan den med, kul. Tänker att det är Bombern som är dagens bete. Tacklar på en 4play bara för att testa, smack igen efter några kast. Fisk av modell mindre, men en kämpe.

Jag tacklar om för att testa med jerk igen. inte ett skit händer? Åker hem då det börjar bli sent och min rygg börjar att ta utt sitt. Gör några sista kast med jerk innan jag lägger till med båten. Inget händer. sätter på den största Bombern jag har och dänger iväg den med jerkspöt. och vad händer? Jo en firre storlek som Bombern stiger på.

Nån som har nån teori varför jerk sög så mycket när dom högg hela tiden på andra beten jag fiskade med?

Kan vara värt att säga att det inte är djupare än 2-2.5 meter där vi fiskade. Så det med att fisken skulle stå djupt nu ( just denna dag i all fall ) håller inte.

Skifiske!

Vanliga busters. Bomberna jag fiskade med var 16 och 17 a, och 4play 19 cm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
    3 svar
    2 860 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Swangsta  
    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57