Jerkrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkrulle

Jag har tänkt införskaffa en jerkrulle och jag vill ha en vänstervevad Ambassadeur. Men då jag aldrig haft nån multiplikatorrulle så har jag noll koll, ha dock läst en massa här på forumet och kommit fram till att en 5601 JB borde vara ganska så passande? Men det är ingen IAR på den väl? Är inte det lite störande att kunna veva bakåt? Har haft haspelrullar där man kan veva bakåt och det är inte så skönt vid mothugg. 1500:- är max vad jag har tänkt mig iaf. Tacksam för tips ..

/Magnus

Har en 5601 JB som jag jerkar med! Det är min första multi och har väl kört med den nu i hmm kanske 5 veckor eller nått sånt.. Mycket mer lättkastat än vad jag först trodde en multi skulle vara! Det gäller bara att ställa in bromsen så inte linan ruller på för fort eller så bromsar man lite med tummen precis innan nedslaget! Ang IAR så tyckte man det var lite oskönt i början men nu har man vant sig och tycker inte det spelar någon roll.. Är nöjd med rullen helt klart!!
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ok, det låter ju lovande. Kanske får bli en sådan då. Vad gav du för din?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hultan
        Jag har tänkt införskaffa en jerkrulle och jag vill ha en vänstervevad Ambassadeur. Men då jag aldrig haft nån multiplikatorrulle så har jag noll koll, ha dock läst en massa här på forumet och kommit fram till att en 5601 JB borde vara ganska så passande? Men det är ingen IAR på den väl? Är inte det lite störande att kunna veva bakåt? Har haft haspelrullar där man kan veva bakåt och det är inte så skönt vid mothugg. 1500:- är max vad jag har tänkt mig iaf. Tacksam för tips ..

/Magnus
        Har PRECIS själv köpt en JB, beställde en som var slut hos Sundbybergssportfiske, som kom in i onsdags. Har inte heller haft någon multi innan, men lästa mycket om rullarna bl.a. här inne på forumet... Verkar vara många som gillar den...

Tror att valet av rulle är jätte bra..
        ><((((((((º>.........><((((((((º>........

simma lungt!

Kommentera

5601 JB är en kanonrulle imo, förstår ej vad du menar när du säger att det skulle gå att veva bakåt? möjligtvis någon millimeter då men inte som på en sleten gammal haspel där man kunde veva åt båda hållen.
          bottennapp är bättre än inget napp!!

Kommentera

Gav typ 2200kr för amb 5601 JB 0,36 PP full spole och RST LF jerk premium medium så jag vet inte exakt vad jag gav för rullen men kolla på lundgrens och se det var där jag köpte min!
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 790 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B