Silver Fox?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver Fox??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, det var en sågning det....

Pratar du verkligen om Silver Fox, eller någon annan båt ?

Ursprungligen postat av jerk apan Visa inlägg
    Micore är ett 1000% bättre allternativ till Foxen då den har ett bättre skrov för störrre vatten som Vänern.
    Tror du har svårt att hitta något som är 1000% bättre i sjön än en Silver i samma längd !

Minus:

-Tung å otymplig vid trailing om man inte har en bra båtkärra.

-Nästan jobbigt att t.om fiska 2 ibland om man har mitt-pulpets versionen.Då vid håvning och hantering av fisk.

-Pulpeterna hjälper knappt mot vind och inskvättande vatten vid tuffare sjö. Man måste ha upp det där fula plastskynket för att få ut nått av pulpeten.

-Dålig planlösning för fiske, då sidorna tar bort ca 50cm totalt i bredd på båten med sin finnish och för mycket plast ivägen.

-Vinglig om den ena tex ska ta upp fisk på ena sidan så blir det snabbt obalans i båten. Detsamma vid mindre grov sjö som gör att du måste dra av kraftigt på farten.

Plussen då.

+ Skön att sitta i om man har deluxe versionen med skin säten, annars är den plastig å oskön.

+ Som sagt mycket materiell så den är robust i konstruktionen ialf.

+ Stor Tank.
    - Tung och jobbig att traila ? Nej, kan inte skilja många gram mot t.ex. Micore
    - Mitt-pulpet, finns det på Fox ? Aldrig sett det.....därav frågan om ni pratar om samma båt.
    - Håller med om att relingen förefaller onödigt bred och stjäl utrymme i båten....
    - Inte vinglig jämfört med andra V-bottnade båtar, du kan ju inte jämföra med amerikanska båtar som är 2,5 meter breda för då börjar vi snacka problem att traila....
    - Det är helt sjukt hur fort man kan köra i kraftig sjö med Silver Fox och den hittar inte på några dumheter !

Tänk på att Silver Fox finns i ett antal versioner och de som har två pulpeter och ibland tom stolar
    blir nog rätt trånga även om man är bara två fiskare.
    Versionen med en pulpet är perfekt för två och funkar även för tre fiskare.
    Samtliga versioner går bra i sjön....riktigt bra !

Kommentera

Spy:

Har 2st Teamkamrater med 2 olika versioner av Foxen, och har 2 arbetskamrater med varsin Fox. Så ja, har åkt dom flesta modeller. Och är den med 2-pulpeter som jag räknar som "mittpulpet" då den är rätt vanlig och blir "mittepulpet" när man drar för plastskynket, då dom står i mitten och tar upp halva båten.

Och dom jag känner har olika trailar. Så ja, den är otymplig med fel kärra. Toni har den bra kärran för båten.

Och jag jämnför V-botten båten med Ryds som jag ägt själv förut (dock var den 530), barndoms polarens Yamarin och Jobbar polarens farsas Micore. Så jag jämnför inte båten med dom amerikanska, utan tycker det är en billigare å bättre investering för endamålet som han ska utöva.
      Är annars som att köpa en Corvette(Foxen) för att tävla i F1(Fiske endamålet) för den är snyggare än F1(Amerikanska fiskebåten) bilen, men är inte optimal för sitt utövande. Så man tappar massa fördelar och lösningar som man senare önskar man hade och kunde få för samma pris när man ska ut och hålla på med sin hobby man älskar...Förstår du resonemanget .

Sen vet vi ju inte hur snabbt du tycker snabbt är, då jag ser 25-28knop i 8-10m/s vind är lagom fort. Själv håller vi i oss i Foxen för glatta livet så fort det blir vågor och båten går som en flipperkula i vattnet vid 16-19knop.

Men alla har ju sin egen åsikt, å jag baserar mina åsikter på egna båt åkar erfarenheter och användnings områderna som poppers ska ha den till.
      Jag hade nog kunna tänkt mig en Fox jag med om jag haft sommarstuga i skärgården, för att åka lite vattenskidor typ 3ggr om året lr åka över till grannen på grillning.
      Men som sagt, är ju dumt att låta bli att köpa en fiskebåt om det är just fiske man ska utöva och är så lätt att tillgå en sån båt för bättre pris än en båt som inte är optimerad i dagens läge.

Vet att med all säkerhet om dom amerikanska båtarnas import boom hade kommigt när Toni skulle köpa båt, så hade även han setat med en sån idag, då han nämnt det själv. För 3 år sen fanns inte detta utbud att tillgå i sverige och Foxen var ju typ den enda nya intressanta modellen på marknaden som han var sugen på. Dock ekade mina ord som jag sa vid första turerna med båten att han skulle köpt en Eagle lr Hawk i hans mun månaden efter han köpte den, då han tyckte den själv var liten.

Jag har ju trots allt fiskat i Foxen i 3 år nu och det funkar, men det är INTE en optimal båt för fiske övht...men allt funkar om man vill och problem är till för att lösas brukar det heta.
      Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Jerk apan och esoxtoni, fiskar inte ni i samma båt??

Poppersman du kan lugnt köpa en silver fox, går hur fint som helst i vattnet även när det piskar på lite! Du fiskar ledigt och bekvämt med 2pers i båten, 3 st kan bli lite mycket men funkar bra om det är 3 st vana fiskare!! Däremot så får ju motorn jobba en del om du hade tänkt dig en 50hästars på den, så 2 st är att rekommendera! Att båten skulle vara ostabil vid håvning av fisk är inget jag heller märkt av!!

Jag tror jag vet vems yamarin du syftar på, påstår du att den är skönare att fiska ifrån än en silver fox???? Och ligger du och marchar i 25-28knop med en silver fox som har en 50 hästars eller har du en 60 hästars??
        AIK SM-GULD 2LAX9

Kommentera

Ursprungligen postat av Tommpa Visa inlägg
          Jerk apan och EsoxToni, fiskar inte ni i samma båt??
          Jo, men han har en annan åsikt och det får man ha.
          Sen är det upp till den som läser att tolka vem som man tycker är mest lämpad att kommentera en specifik båt, en ägare eller en passagerare.

Kommentera

Japp mickes yamarin är riktigt stabil, tom med 3 i sig med hög vind ute på grynnor. Där falerar foxen direkt med sitt gungiga skrov.
            60hk har Toni och marchar lätt 29knop utan problem i lugnt vatten. Då med oss fettsäckar i å massor med spön, hinkar å väskor.
            Funkar att fiska med 3 i båten för oss med, men är INTE optimalt om det blåser upp lilla minsta. Funkar dock för Svensson fiskaren som fiskar i 0m/s å solsken. Å det är ungefär dom tiderna vi är ute med båten, vi prövade Vättern ett par ggr i 7m/s nordlig vind å fick söka lä direkt för att kunna fiska.
            Å Tommie du skulle ju ha din båt till fritids åkande med som det stod i en tråd här förra året, så din passar nog ditt syfte rätt bra.

Edit:// Ska tilläggas att jag kört Tonis båt rätt mycket oxå, å pressar den oftast hårdare än han vågar i vågor med han sittandes orolig bredvid och tjoat sakta ner.. Så det där med passagerare kan du ju ta tillbaka homie .

Men jag skulle oxå försvara och förneka brister på min båt med om jag lagt massa dyra slantar på den. Är ungefär som en BMW ägares ( talar om mig själv här. ) bil fet rasar, så är den ialf the shit för att det var ju nått annat som orsakde det, inte bilen som är det bästa i bilväg.
            Så jag förstår att ni vill behålla hedern på båten, med all respekt.

Men dock har ingen av Fox ägarna här har utalat sig som: "Fox är en riktigt trevlig båt, men ska du bara ha en båt att fiska med så köp en fiskebåt istället..." Det säger väll rätt mycket om hur hårt man håller sin båt.
            Senast ändrad av jerk apan; 2012-06-26, 21:48.
            Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Edit:// Ska tilläggas att jag kört Tonis båt rätt mycket oxå, å pressar den oftast hårdare än han vågar i vågor med han sittandes orolig bredvid och tjoat sakta ner.. Så det där med passagerare kan du ju ta tillbaka homie
              Vill som jag skrev tidigare, inte sumpa elmotorn eller böja den hemmabyggda spacern efter all stryk den får ta emot.
              Alla båtar kränger när man kör 30knop i sk. "crosswaves"...därför jag hatar starten på tävlingar och klart man är nervös när man själv van att köra och inte riktigt litar på andra. =)

Kommentera

Har fiskat från en fox 485dc i 4år och kan inte säga annat än att det är en kanon båt i den storleken. Har fiskat allt från borre inomskärs till lax ute på landsort i 12 sek/m inge problem alls. Har kört ifrån större båtar i grov sjö än vad jag själv trodde va möjligt. Alla båtar har sina för och nackdelar, men fördelarna väger lätt upp de få och det är verkligen få nackdelar som finns. Har åkt i min kusins 485 dc (inte 485R) med en 60hk på med rostfri propp som va väl avägd för båten och den gick hur bra som helst, 34-36 knop på fullt med två pers plus lite små grejor i båten. Marchade ( alltså ekonomifart) 25-26 knop, inte en sport mössa 29 som nån skrev. Köp du en fox så kommer du känna dig trygg, så länge du lär dig båt modellen bra och hur den beter sig i vattnet kommer du köra ifrån dom flesta med båtar i samma storlek.

Kommentera

Jag är ute på Mälaren 2-3 dagar i veckan och fiskar så JA, den fyller mitt syfte väl! Hade jag upplevt att den stänkt in massa vatten när jag kör i höga vågor, hållt på att tippa så fort jag håvar en fisk, eller för den delen tyckt att den känts trång med full fiskeutrustning med 2 personer så hade jag skrivit det!!

Båten i den här storleken och en linder 460 arkip är lätt dom två skönaste båtar jag fiskat från!!
                  AIK SM-GULD 2LAX9

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 786 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B