Superstark gädda påträffad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Superstark gädda påträffad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Superstark gädda påträffad

Hej på er

Jag och mina fiskekamrater var i går och fiskade i en liten sjö sörmland. Efter ett antal smågäddor fick jag på någonting större. När fisken började närma sig båten gjorde den några enorma ruscher. Den var så stark att spötoppen på mitt spö (LF Jerk Medium) drogs ner under vattenytan. Polarna började misstänka att det var nåt annat som satt på, men kunde innan den drog i väg igen se att det var en gädda. Hur som helst av någon anledning lyckades fisken slå sig fri. Dom andra tyckte att det såg ut om en 5 -6 kilos gädda. Har tidigare tagit en gädda på 9 kilo, PikeAlert tog ju en på 12 i Kyrkfjärden för ett tag sen men ingen av dessa fiskar var i närheten av göra såna ruscher och kämpa som den här. Och detta i en liten sjö där vi tidigare bara sett gäddor mellan 1 - 3 kilo. Har någon av er varit med om något liknande eller är det så att 5 - 6 kilos gäddorna är dom tuffaste?

Mvh
    Ulf

Kul drillning, det är sådana man minns. Det mest kämpande gäddorna jag fått vägde 2,4 kg och 7,5 kg outtröttliga kämpar när minuterna tickade iväg blev jag mer och mer förvånad. Tippar på drillningar på bortemot 20 minuter. Har iofs tagit betydligt större gäddor med där har ju tyngden gjort att de haft större styrka...

Kommentera

Tycker personligen att gäddor som sitter dåligt i regel har tendens att kämpa mer, sen brukar dom va som starkast på hösten. Även gäddor från olika vatten skiljer markant i styrka. Ström/havsgäddor brukar va dom starkaste men ingen regel utan undantag.

Kommentera

Min starkaste fisk nånsin var också en insjö gäddan på metern. Den hoppade och russade som en galning!glömmer aldrig tailwalken den gjorde utmed båten
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av NEO
          Gäddor som uppehåller sig i strömmande vatten brukar kunna utnyttja strömmen och därmed kämpa mera. Annars håller jag med Uberola om att gäddor som sitter dåligt oftast kämpar mer.
          precis , sitter dom dåligt kämpar dom mer

Kommentera

Har sett en tokig 10++ gädda som "tailwalkade" en gång,ganska imponerande syn faktist!

Kommentera

Det är alltid dem största som slår sig fria!

Kommentera

annars är det väll så att gäddor som lever i strömmande vatten blir starkare av all träning i strömmen! dom bygger helt enkelt upp mer muskler än en gädda som lever i stillastående vatten! jag har fiskat en gång i åsele vid ett kraftverk efter harr, där fanns otroligt starka gäddor! naturligtvis är det ju också så att dom drar nytta av strömmen

Kommentera

Beror ju ganska mycket på gäddans personliga kondition, Själv har de runt 8-9 kilos gäddor jag tagit varit rent överjävliga medans mina över 10 varit relativt lungna om man jämför. Kan ju oxå bero mycket på vattentempen för tillfället oxå.

Kommentera

Visst är det så att gäddor som lever i strömmande vatten oftast blir starkare men även pelagiska gäddor kan vara brutalt starka!.Tex ett ställe jag fiskat en del på fiskar jag pelagiska gäddor med sjuka styrkor.Såg filmen på en polares 6kgs gädda därifrån som hade sån sjuk styrka. Ritkigt grova nackar har dom också samt slanka gäddor brukar vara starka.
                    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 774 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B