Får ni ont i ryggen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ni ont i ryggen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har samma problem med ryggen när jag jerkar, min teori är att det beror på att jag alltid står lutad lite framåt vilket gör att ryggen hålls spänd hela tiden. Försöker tänka på att inte göra det, men det tar inte mer än några sekunder innan jag koncentrerar mig på fisket istället..

Man vill ju inte sträcka fram armarna för långt och inte ha rullen mot kroppen, så jag lutar överkroppen fram för att slippa det. Men med vanligt fiske med haspel finns ju inte det problemet, och då får jag aldrig ont i ryggen. Dagen efter märker jag inte av det alls dock.

Det är klart att det kanske mest beror på att jag sitter framför datorn på kontoret hela dagarna och är trött när jag kommer hem så jag sätter mig framför TVn. Borde bli bättre med lite motion och några övningar.

Kommer INTE sluta med jerkfiske, men variera det mycket med jigg. Stora jiggar är sjukt bra till gädda

Sist jag var i Sibbo drog vi de flesta och 2 av de största (8.0kg, 6.9kg) på jigg.

//Elias

Kommentera

Har samma problem efter några timmars jerkfiskande. Jag är då 15 år. Det började när jag började jerkfiska, så det har nog med det att göra.

Kommentera

Jag får ont i ryggen när jag spinnfiskar från båt, men jag kan vada ut i en älv och svinga flugspö en hel dag utan att känna något. Jag måste stå på något konstigt sätt när jag spinnfiskar tror jag.

Kommentera

Muskler och träning verkar inte ha med saken att göra för mig iallafall, jag var absolut inte klen innan men satte in en träningsperiod med stronglifts 5X5 som är ett tungt helkroppsprogram ( som också stärker bålen bra) för att se om ryggproblemen under spinnfiske blev bättre. Har i princip inte tränat innan detta program som jag körde enligt punkt och pricka 4-5 månader. Nu klämmer jag upp runt 140kg i parallell knäböj med skivstång, nära 200kg i marklyft och över 100kg i skivstångsrodd där stången startar på marken. Detta är 3 övningar där hela hela ryggen arbetar och tillsammans med de andra två övningarna i programmet är resten av kroppen och självklart bålstyrkan bra upptränad.
          Förutom detta har jag kört en del yoga, med sk solhälsning x 5 före och efter träningspassen som hjälper smidighet mm.

Och nu har jag kört några ordentliga spinnfiskepass. Det blev inte ett dugg bättre, ont som fan i ryggen efter någon timmas fiske. Så jag törs säga att det i mitt fall inte handlar om att vara allmänt dåligt tränad och sakna styrka i olika delar av kroppen. Tyvärr, för det hade varit enkelt att lösa.
          Senast ändrad av jakobj; 2012-07-16, 17:44.
          Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Precis lika för mig oxå. Står jag i 2-4 timmar å kör jerkbait/spinnfiske så gör de ont så inihelvete ungefär mitt i ryggen.. Tränar 6 dagar i veckan på gym, har gjort d i 2 år nu så det är inte musklerna..
            Det är inte lika illa för mig som det verkar vara för dig, jag behöver bara sätta mig i en stol med ryggstöd så ryggen får vila och slappna av lite, sen kan ja hålla på i några timmar till.
            Prova gå till en kiropraktor elr va d heter.. // jocke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 812 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B