Får ni ont i ryggen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ni ont i ryggen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
    Trolling är metoden. Bara å finna en bekväm position å slippa allt elände med rygg
    hmmm....undrar om inte tristess en hel dag är minst lika illa som lite ont i ryggen efter en givande dag....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har själv scolios och märker ibland av spänningar och värk i ryggen vid längre fiskepass, i synnerhet vid jerkfiske. Nu vet jag inte om du har blivit opererad som jag, men före operationen var det betydligt värre och tacksam är jag nu i efterhand. Kan tänka mig att någon form av korsett skulle kunna vara till hjälp som stöd vid längre fiskepass. Men du lär gå till en läkare och prata om det hela, kanske föreslår han rent av en korsett.

Sedan jag började träna styrka och kondition mer regelbundet märker jag för övrigt en positiv skillnad, så träning är självklart en väg mot förbättring.
      Min hemsida för Nettel-Laken!
      http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
      http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Pröva med att köpa ett vadar bälte, jag får on i ryggen efter 4-5h när jag går och flugfiskar eller flugar ifrån båt men köpte ett vadarbälte och nu tar det längre tid innan ryggontet kommer om det kommer över huvud taget.
        http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Bjoz jag är inte opererad. Är heller ingen soffpotatis. Rör på mej mycket. Fiskade igår och hade ont som satan. Det sved i hela ryggen, men idag känns knappt nåt?

Kommentera

Sjukgymnastik är en självklar början, om man har tålamod och lite självdiciplin så hjälper det de flesta. Har själv bershtrews sjukdom sedan 25 år tillbaka och 5 hoptryckta diskar har gaft många månadslånga perioder sängliggande som slutat med sjukvård och daglig sjukgymnastik. Tar en del medciner men om jag inte sköter gymnastiken hjälper inget annat än morfin mot värken och det är så kul i längden.. Så mitt råd är sök läkar hjälp och be om remiss till sjukgymnast och ev röntgen för att utesluta allvarliga diskbrock eller frakturer

Kommentera

Så mitt råd är sök läkar hjälp och be om remiss till sjukgymnast och ev röntgen för att utesluta allvarliga diskbrock eller frakturer
              Sök ett par år före ni riskerar få ont i förebyggande syfte annars är det för sent med dagens väntetider
              Från första läkarbesöket till åtgärder påbörjas tar sådär 3-4 år så var ute i god tid..

Kommentera

Jerkfiskare blir inte långvariga fiskare. Speciellt inte om dom börjar i tidig ålder. Själva rörelserna man utför är ju helt mot anatomin.
                Är lika vanskliga rörelser som dom tempo jobb (monotona arbeten) som fanns förr. Och som nu är mestadels borttagna.
                Jerkfiske är effektivt. Men efter en del år är det sjukstugan som hägrar.
                Synd på så trevligt fiske annars.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag fick väldigt ont i början av mitt jerkfiske, och nu i efterhand så har jag kommit fram till att det inte enbart berodde på att jag helt plötsligt använde muskler jag inte använde annars, utan nästan uteslutande tekniken.

Numera kan jag jerka med mer eller mindre samma storlek och vikt på beten som jag använde i början i fler timmar, utan minsta lilla problem. Att jobba med handleden och inte hela armen gör enorm skillnad, iaf för mig. Man "ska inte" röra på armen överhuvudtaget, utan enbart jobba med handleden!

Jag gick från att i början vilja slita ut min ryggrad efter tre timmar och reklamera skiten, till att nu istället bli lite ledsen när jag måste hem pga morgondagens arbete, efter 6-10 timmars sträck-jerkande.

En viktig sak vad gäller teknik är att du kan få väldigt många beten att gå precis lika bra med lättare knyck. Man måste typ smekrycka/knycka istället för att "dänga". I början känns det helt fel, men man vänjer sig, jag lovar. Dessutom är det mycket lättare att styra betet som man vill om man "finlirar" det.

Missförstå mig rätt bara, skulle du se mig fiska live så skulle du fortfarande se att jag jerkfiskar som alla andra. Finliret syns inte , men det känns på insidan vill jag lova!

En förmildrande faktor kan också vara att jag kör med en UT-toppad JB rulle (allt som UT har att erbjuda), som jag smörjer mycket noga med jämna mellanrum. Att kasta med min JB jämfört med en utan trim är... ja, det är stor skillnad helt enkelt. Kan kasta minst lika långt utan att knappt ta i med min trimmade rulle, som jag kastade med den innan den var trimmad när jag tog i så in i helvete

Ett par korta pauser funkar alldeles utmärkt också!

PS. Jag fiskar från land. Jag antar att avståndet mellan spötoppen och vattnet blir mer varierat då man går längs kanten vid ett vattendrag än om man står i en båt då man står "likadant" hela tiden!
                  Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-06-18, 22:15.

Kommentera

Intresant tråd! Har fått höra från 2 oberoende personligatränare/sjukgymnaster mm att min rygg är livsfarlig.

En kille som jobbar med fys på regementet i karlsborg vågade knappt titta på mig när vi körde catterbell (stavning??). Jag har tydligen helt befriats från att kunna svanka vid lyft.
                    Gjorde jävulskt ont när han tvingade mig att svanka vid lyft.

Det roliga är att jag aldrig nånsin haft ont i ryggen, möjligtvis lite träningsvärk men det är det ända.
                    Har ett tungt ordinarie jobb som manuel skogsarbetare i skogen(Motorsåg mm) + deltidsbrandman. Skulle tror att dom tunga lyften jag gör på en vecka kommer inte medelsvensson up i på ett år.

Lustigt hur olika det kan vara. Har kompisar som är dubbelt så stora som mig och jäkligt vältränade som gnäller över ryggen så fort som böjer sig ner.

/// Mikko

Kommentera

Man var visst inte ensam om en kropp som värker överallt.
                      Jag har två diskbråck i ryggen och psoriasisartrit.

Diskbråcken upptäcktes för några år sedan när jag fick min första ryggsmäll, sjukskriven i tre månader och kunde knappt komma ur sängen, låg ner och åt, det var ett helvete. Kom i kontakt med en sjukgymnast som ordinerade träning av musklerna som ger stöd åt ryggen, både rygg och mage. Efter att ha tränat upp musklerna så går det mycket bättre med ryggen. Samtidigt som jag insett att smärta inte är vekhet som lämnar kroppen. Har helt lämnat machotänket, man mår mycket bättre då.
                      För två år sedan fick jag psoriasis, ett litet skitmärke på höger ben strax under knät. Tänkte inte så mycket på det men efter en tid så började jag få ont som f-n, kom knappt ur sängen ibland. Att gå i trappen var ett helvete.
                      Sur, trött och jävlig blev jag. Sambon som jobbar inom vården fick till slut iväg mig och sjukdomen konstaterades på rematologen. Nu käkar jag medeciner som gör allt mycket bättre och jag kan fungera i vardagen igen.
                      Mina knep när jag fiskar är: Bra skor som är stabila och stadiga, tänka på hur jag står (Böjer gärna ner överkroppen och lyfter upp axlarna) tar pauser, aldrig beten över 60 g, sträcker på mig och stretchar ofta ut hela kroppen, lägger bort spöt när jag gör detta annars blir det bara halvhjärtat. Växlar mellan multi och haspel, försöker ta ett varmt bad när jag kommer hem för att mjuka upp och stretchar efteråt.
                      Jag föreslår ett besök hos en erkänt duktig sjukgymnast samt ett besök hos en duktig naprapat.
                      //C
                      http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla