Får ni ont i ryggen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ni ont i ryggen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är ingen expert på anatomi men har några tankar kring det hela. När jag spinnfiskade (vilket jag tappat intresset för) så hände det ofta att jag kände träningsvärk i rygg och arm. Aldrig lika extrem som du, poppers man. Problemet är nog den statiska belastning som vissa muskler kan utsättas för under spinnfiske. Jag tror helt enkelt att de flesta av oss spänner sig och fiskar med stela och spända muskler. Detta borde vara ännu mer förekommande vid jerkfiske och havsfiske (det senare hade jag mest känningar av redan efter 3-4 timmars fiske med 200-gramspilk). Vidare så blir ju belastningen ensidig eftersom vi inte växlar vilken arm vi kastar med.

Man måste försöka vara lite mjukare i leder och muskler när man fiskar. Jämför handvispning av grädde med spänd respektive avslappnad handled.

Jag tror att någon form av uppvärming aldrig skadar. Korta frekventa pauser under fisket inverkar också positivt.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-06-16, 23:01. Anledning: stavfel
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ligger nog mycket i det du skriver. Glömde ju att skriva att jag hade problem med en gammal motor också. Så jag stod och ryckte i den ett tag. Det sätter säkert också sina spår.

Men det där med att man spänner sig har du rätt i. Jag känner det ofta i handleder, och där vet jag att jag är stark.

EDIT: Det är just denna vecka jag har haft så där jekla ont. Annars är det bara vanlig träningsverk.
      Senast ändrad av poppers man; 2012-06-16, 16:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
        Fiskar du ALLTID 12 timmars pass?????????????? Rott har jag gjort så det räcker, men kan ju vara värt ett försök om det nu kan hjälpa ryggen.

Tänkte inte riktigt när jag skrev Men till 90% så fiskar jag 12timmar. Fiskar jag från land så blir det inte 12timmar. Sen beror det på vart jag är nånstans..

Kommentera

Inte ryggen men mina axlar brukade strejka när jag jerkade. Men inget annat påverkade mig så jag har slutat jerka. Kör nån gång ibland med baby buster bara.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag har inte heller problem med rygg eller liknande, brukar fiska ca 4-5 timmar i sträck och ryggen känns inte av då.

Kan ha mycket med att göra med hur du kastar och står när du jerkar. var noga med att inte kröka ryggen framåt utan ha en bra hållning och ta inte i för kung och fosterland när du kastar.

I och för sig är jag väl kanske yngre än dig, så min rygg har inte fått tagit lika mycket stryk än.

Ett bra tips tror jag är det Dennis och Krokodiljägarn nämner, träna upp ryggen.

Tränar du ryggen någorlunda och har en ergonomisk hållning när du fiskar går det kanske bättre.

Lycka till!

Kommentera

Rodd är mycket bra träning för ryggen, rekommenderas.
              Jerkfisket blir ganska statiskt och många känner av det i ryggen, jag själv inräknat och jag varierar med att sitta ner i båten i bland och slöjerka från stolen mellan varven.
              slå upp lite kaffe, ta en paus.

Kommentera

Jag tror som en del är inne på mest att det handlar om spänningar, det borde förklara varför tex jag lider mer av spinnfiske än tungt tvåhandsflugfiske. Jag är helt enkelt mer van vid fluga och spänner mig inte antar jag. Det där med träning är ju heller aldrig fel, träning är bra! Men det har tyvärr inte fått bort mina problem iallafall utan det verkar sitta någon annanstans.
                Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Prova ett annat spö som "gör jobbet"? Använd lättare beten?

Kommentera

Jo, självklart så påverkas man lättare desto äldre man blir. Hade liksom inga problem när jag var tonåring att stå och fiska en hel dag osv. Värre är det nu när man är en gammal gubbe.

Men jag brukar få ont i den där musklen som gör att det blir svårt att ta djupa andetag. vet inte vad musklen heter. Men jag tror att jag sträckte mej förra veckan då jag fick problem med en motor. Och stod och tyckte för kung och fosterland.

Borde nog värma upp inför varje pass. Och stretcha rejäl efter.

Fasiken! Finns inget bra med att bli gammal.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
                      Prova ett annat spö som "gör jobbet"? Använd lättare beten?
                      Det gör ingen skillnad. Förra året så fiskade jag i stort sett bara med skitterpop, och fick ibland ganska så ont då med. Men denna vecka har vart hemsk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B