Jag är ingen expert på anatomi men har några tankar kring det hela. När jag spinnfiskade (vilket jag tappat intresset för) så hände det ofta att jag kände träningsvärk i rygg och arm. Aldrig lika extrem som du, poppers man. Problemet är nog den statiska belastning som vissa muskler kan utsättas för under spinnfiske. Jag tror helt enkelt att de flesta av oss spänner sig och fiskar med stela och spända muskler. Detta borde vara ännu mer förekommande vid jerkfiske och havsfiske (det senare hade jag mest känningar av redan efter 3-4 timmars fiske med 200-gramspilk). Vidare så blir ju belastningen ensidig eftersom vi inte växlar vilken arm vi kastar med.
Man måste försöka vara lite mjukare i leder och muskler när man fiskar. Jämför handvispning av grädde med spänd respektive avslappnad handled.
Jag tror att någon form av uppvärming aldrig skadar. Korta frekventa pauser under fisket inverkar också positivt.
Man måste försöka vara lite mjukare i leder och muskler när man fiskar. Jämför handvispning av grädde med spänd respektive avslappnad handled.
Jag tror att någon form av uppvärming aldrig skadar. Korta frekventa pauser under fisket inverkar också positivt.
Kommentera