höstfiske vs vårfiske (HÖ) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

höstfiske vs vårfiske (HÖ)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• höstfiske vs vårfiske (HÖ)

Vad är bäst för havsöringen och vad är skillnaderna man behöver tänka på, med drag (t ex kustvobbler eller skeddrag), färger, platser, väder osv.

Tar gärna emot mycket tips nu när jag är ute efter min första havsöring nu i höst.

Jag köpte mina första havsöringsdrag idag, 2 vicke & 1 samba slim.

Köp några drag i skrikiga färger typ röd/svart, grön/gul, och varva med ett par drag i lite "naturligare" färger. Bra modeller är vicke, samba, ludde, sandgrävlingen, ivan, häxan mm. Kom ihåg att göra vevstopp.

Fiska på platser med pålandsvind, bra ställen är vid berg, sandstränder etc.
    Bästa fiskevädret vet jag dock inte, men en sak vet jag, det är att HÖ är skyggare när det är stiltje än ruskväder. På våren brukar HÖ hålla till i uppvärmda vikar.

Lycka till!

Kommentera

tips..

Själv fiskar jag mycke med ludde eller guide dragen..Färg valet för öring fisket är lite speciellt, alla har sina favoriter men jag kan rekommendera på hösten silver/lila,blå/silver, svart och plo..Lite senare på hösten använder jag gul/orange...På våren kör jag med långsamt gående färgglada skedar..
      Fiska uddar, grynnor,stenstränder och sund på hösten..Öringen är skygg och vill gärna ha mulet väder som skydd..
      Syd vända sand,sten och tång vikar(leopardbotten) på våren..Gärna sol och sydliga vindar....Skit fiske

Kommentera

Lite tips

Tja...grundregler, huvudregler och undantag är väl ett enkelt sätt att sammanfatta havsöringsfisket på. Kanske därför som det för många är sportfiskets nr. 1 utan konkurrens.

Grundregler är att ju kallare desto långsammare. Ljust/ljusa och mörkt/mörka färger på dragen när det gäller ljusförhållanden. Hellre rusk än fint, framförallt på våren. Hösten brukar ordna ganska bra med det iaf. Tempen på hösten styr leken mer än huggbeteende. Tempen på våren finnns det många teorier om varför "varmare" vatten attraherar. Ex för att smälta föda, mer liv i smådjuren i värmen etc. Tempenjakten är viktigast på tidig vår, lite längre fram spelar det mindre roll. Sydvända vikar är en klassiker på våren, men missa inte andra ställen där det punpas in något varmare vatten än normalt. Hur som haver trivs inte hö i för varma temperaturer 10/10 regel brukar användas. Hö går i stråk regeln om hellre 5 kast på 10 ställen än tvärtom kan slå helt fel om man kommer ur rytm. Dock tar alltid fisken i de första kasten om den finns där. Nötande gör bara att du råkar stå på rätt plats på rätt tid. Välj själv. Fart i vattnet antingen om det beror på yttre förhållanden eller strömmar/drag är bra ställen. Oavsett riktning är blåst bra. Sten- och/eller tångbotten på hösten och på alla möjliga konstiga ställen på våren.

Huvudregler är snabbare drag på våren och långsammare på hösten. Födohugg på våren och både födohugg och revirhugg på hösten. Kontentan blir att betesfiskfärger alltid är gångbart, men på hösten kan även skrikiga färger regera för att utlösa våldsamma revirhugg. På samma sätt säger man ofta att ju kallare desto mer blir skrikiga färger gångbara. För att kunna fiska riktigt långsamt och långt har kustvobblers blivit standard. Bra bärighet i vattnet för att kunna fiska grunt. För att fiska grunt med skedar måste man fiska snabbare och alltså mer lämpat för vårfisket. Tekniken är oregelbundna twistar, vevstopp och allt annat än det som är normalt för en frisk betesfisk. Hö suger in betet och stiger ofta underifrån. Kan dutta och följa långa och många ggr innan ett vevstopp tillslut fäller avgörandet.

Undantagen är alla de hugg som kommer på annat sätt än ovan, och tro mig det händer...

/Vicke

Catch & Relax!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 786 visningar
        1 gilla