Spinnerbait - misslyckade krokningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnerbait - misslyckade krokningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnerbait - misslyckade krokningar

Öj,

Har på senare tid gett spinnerbaits mer och mer tid i vattnet, men jag upplever däremot att krokningarna strular lite mer med dessa beten (dvs spinnare som ser ut som "pilbågar", ej in-line spinnare). Att dom attraherar fiskarna är det ingen tvekan om för betena ser mer å mer ut som "bad-hair days" medan firrarna färre besök i båten.

Alla betena jag använder har dubbla enkelkrokar (bionic bucktail, M/G etc). Brukar hålla spöt riktat mot betet och lätt uppåt vid inspinning, och vid hugg/mothugg drar jag spöt uppåt. Fel teknik?

Någon van spinnerbaitfiskare som använder någon annan teknik som ni tycker funkar bra eller är det bara att nöta vidare och ha roligt?

Tack å bock,
    /snybs

Du skall inte göra mothugg på samma sätt dom Du brukar. Istället för att göra det klassiska blixtsnabba mothugget så fortsätt veva lite till. Det känns rätt onaturligt och nervöst i början-men det fungerar bättre.

Kommentera

Gör mothugg rakt uppåt med spöt! Inte åt sidan för då kommer betet att sticka iväg.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Håller med föregående talare. Har tappat grymt mycket fisk på spinnerbait när jag gör karate-mothugg. Försöker lära om och bara veva på men lätt är det inte, dock krokar man mer fisk. Oftast får man de bästa krokningarna när man inte har märkt hugget.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Aha kanske har fått omvänd effekt min taktik då? =) Gått från normalt koncentrerad till att vara på helspänn när dom är på hugget, och sen dragit uppåt kraftigt så snabbt jag bara känt det minsta nafset. Ska nöta vidare och testa att ha lite mer is i magen.

Kommentera

Började med spinnerbait i höstas och hade hur många hugg som helst på grunt vatten men bara 1 av 10 som fastnade på enkelkroken. Snabbt mothugg var förenat med livsfara, draget for ofta förbi nyllet i 300 km/h...
            Hittade en enkel metod för att förbättra krokningen och det var att trä på en liten 3-krok på enkelgroken och fixera den med ventilgummi eller helt enkelt knyta ett gummiband på vardera sidan 3-kroks-öglan. Efter det förbättrades krokningsprocenten avsevärt!!

Kommentera

Jo-trailer är ett "måste". Man kan till och med hänga på en till...
              Sen får de rätt mycket stryk om man fiskar med beten i 15-30 g. Jag brukar byta en del fjäderringar eller löda igen dem. Ssk på amerikanska bassbeten . Men det är det absolut roligaste sommarfisket där man kan få mkt STORT även på 25,35 å 45or med basspön.

Kommentera

Har tänkt å testa att bocka till några egna spinnare med trekrok faktiskt få se hur de beter sig. Lite mer växter lär väl hänga med men jag får testa runt lite få se vad som upplevs funka bättre/sämre.

Tillbaka till ritbordet...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 913 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B