Jerkbait fiske på sommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait fiske på sommaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait fiske på sommaren

Hej, jag tänkte fråga er hur ni går till väga på sommaren när ni jerkar.
    Jag har vart ute 3 gånger i båt på en lite mindre sjö, och sjön är ganska djup och när jag har jerkat på både grundare och djupare vatten så har jag inte ens fått ett hugg, men därimot in jag kör med djupgående wobbler så har jag fått fisk varje dag.
    Så min fundering är, hur får jag mina jerkbait att gå djupare för att kunna komma åt gäddorna så här års
    Jag har sätt fiskefilmer där dom sätter sänke på taffsen för att kunna fiska djupare, är det någon som brukar göra det? Vart ska man sätta sänket för bästa gång på betet? Hur ska jag fiska för att fp gäddorna på djupt vatten?

Kan tillägga att jag kör mest med dom större buster när jag jerkar, då jag inte får någon bra gång med baby buster.

Tips tack
    Abborre: 1700gr

Jag fiskar uteslutet med jerk, vår som höst, sommar och även varma vintrar då inte isen lagt sig.

Gäddan är en fisk som inte riktigt gillar varmt vatten, darför går gäddan ut på djupt vatten på sommaren.
    På våren så kommer gäddan in för lek, då kan du fiska efter stor gädda grunt. Men fisket sker lite före och direkt efter leken, inte under själva leken.

På hösten så går gäddan även in grunt, så då kan du också hitta stor gädda inne i långgrunda vikar och så vidare.

Ska du söka stor gädda en varm sommardag utan vind och inte ett moln på himlen så får du tyvär lägga jerkprylarna på hyllan och söka gäddan djupt med flötestrolling. Swim whizz och stora zalt har jag haft framgång med på sommaren.
    Men under gryning och skymning är det superkul att fiska med jerk. Sök dig till friliggande grynnor och så vidare. Gäddan kommer in på lite grundare vatten och söker mat, men hon vill ha nära till djupt vatten.

Jag brukar sätta ett 8-10 grams sänke ovanför tafsen när jag vill komma ner till 4-6 meter med mina jerkbaits.

Men glöm inte, att en mulig dag med mycket vind är det superkul och superspännande att stå i en vassvik och kasta med en TopBandit.

Hoppas detta hjälpte dig något!

Kommentera

Finns en hel del jerkbaits som lämpar sig för lite djupare fiske, t.ex sjunkade Big Bandit, sjunkande Salmo Slider och Phantom för att nämna några. Vänta några sekunder sekunder efter betet landat. Börja jerka, gör paus, osv. Rätt snabbt får du in en bra teknik för "djupjerkning" över 3-5 meters djup. På djupare vatten än så föredrar jag andra typen av beten som förtyngda shadjiggar med mera.

Kommentera

Om du väntar tills det blir mörkt på kvällen kan du ha jäkligt kul med ytgående jerkbaits typ som BJ shallow eller cruiser.

Kommentera

Som flera redan sagt, ytfiske sent på kvällarna är en av sommarens höjdpunkter. Jag går också ner i storlek, tex baby buster, små sliders, spinnare, spinnerbait. Stora beten typ big bandit har jag lyft ur beteshinken, dim får komma tillbaka i september...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Men jag brukar inte få någon bra gång på min baby buster, vet inte om det är jag som gör fel eller betet som var trasigt, för ibland går den bara åt samma håll, och inte sida till sida

Kommentera

Olika stora beten kräver lite olika spörörelser när du jerkar, gör du lika stora rörelser som för en vanlig buster så drar du förmodligen söder gången. Prova kortare jerkar och lite mindre hårt. Jag trimmar också bort ena kroken på baby bustern och tycker den går bättre, den är så liten att den behöver bara en krok. Du hittar mer info om det tricket på bloggen http://gäddfiske.se/blog/index.php/201...d-baby-buster/
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
                Men jag brukar inte få någon bra gång på min baby buster, vet inte om det är jag som gör fel eller betet som var trasigt, för ibland går den bara åt samma håll, och inte sida till sida
                Du får köra LÄTTA spöknyck. Inga Big Bandit ryck inte, då flyger den lilla Buster 2an som en raket i vattnet. Kör små enkla ryck, bara att testa sig fram!

Annars är en fort inspunnen Buster 2a en riktig killer på sommargäddor!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tompa-1891 Visa inlägg
                  Du får köra LÄTTA spöknyck. Inga Big Bandit ryck inte, då flyger den lilla Buster 2an som en raket i vattnet. Kör små enkla ryck, bara att testa sig fram!

Annars är en fort inspunnen Buster 2a en riktig killer på sommargäddor!!
                  Sant, den behöver inte jerkas hela vägen hem i ett sträck, några smånyckar så att den står och flaxar på stället, stop, veva hem en bit, upprepa... Gäddor blir riktigt arga på saker som flaxar, står still och sen springer iväg...
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag har inhandlat en bandit tail idag för att få gäddorna på hugg, någon som har något tips på hur denna ska jerkas?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B