lite gäddteori någon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lite gäddteori någon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej

Hallå där grabbar såg ni inte min tråd, superstark gädda påträffad?
    Där är storyn igen. Intressanta teorier om var vi ska söka dom stora här dock...

Kommentera

Skaffa ett ekolod och lär er känna botten på sjön...större gäddor brukar ofta föredra att ställa sig vid hård botten, sten, pga av att deras eget "ekolod" sidlinjen, tydligare markerar positionen, de känner sig säkrare...lev. bete brukar annars direkt höja medelvikten.

Kommentera

Annars rent allmänt vad det gäller att söka stor gädda. Läs Leif Engström, gäddfiskarens specialknep, m.m tror att han även har en sida på Hans Nordins sida. www.fiske.nu..fiskeguider..Killen har ju trots allt tagit typ 200 gäddor över 10 kg, varav 9 över 15 kg..kan vara värd att lyssna på ;0)

Kommentera

http://www.outdoor.se/nordin/news ..L. Engström är grunden för det svenska sportfisket efter grov gädda...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
            Skaffa ett ekolod och lär er känna botten på sjön...
            Ekolod är fusk
            (Nu får man det väl hett om öronen...)

Kommentera

tycker att ekolodet är den sag som fick mitt fiske att på sätt o vis lossna....
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petrus
                en tanke/fråga här, gäddorna i det här lilla sjösystemet verkar mycket mer trogna sina ståndplatser, om man får en attack och det bommar kan man ofta kasta på samma plats igen och få napp-händer aldrig i skärgården. Är de här gäddorna dummare/hungrigare/aggressivare?
                Citerar mig själv, heh.
                Jo jag pratade med en snubbe om det här idag och han sa, som många andra att det troligen är konkurrensen som gör att de här fiskarna är mer stationära, flyttare de på sig så blir de käk åt någon annan! Annat i skärgården där det inte är lika tätt mellan fiskarna.
                Jag tycker som förut att vi borde fiska ur gäddbeståndet lite där i sjön för att få fler större exemplar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa
                  Hallå där grabbar såg ni inte min tråd, superstark gädda påträffad?
                  Där är storyn igen. Intressanta teorier om var vi ska söka dom stora här dock...
                  Jodå, min fiske-p-novell hamnade bara här för jag råkade se pikeAlerts tråd först...

Kommentera

Petrus, vad det gäller ekolod är det ju fritt fram att göra som var och en vill. Vad det gäller att fiska bort gäddor för att det ska bli flera stora så är det tvärtom. Ju fler du drar upp, dess fler blir det, men mindre. Hårt fiskade sjöar har ofta ett stort bestånd av smågäddor. Sjöar med få fiskare, få men stora gäddor. Skitfiske..

Kommentera

elanen

Lyssna nu på vad Hemi skriver. Han vet vad som gäller. Engström är gäddkungen. Den som i frågasätter det ska ha pisk på lilla rumpan. Sedan finns det massor med halvgäddkungar. Finns föresten alltid några grisgäddor i en sjö. Tippar att dom inte är inne vid land direkt. Står hellre lite djupare än dessa gäddyngel. Upp till runt 10 pannor finns det säkert. Men då skall sjön ha bra PH-värde. Alltså inte neråt 5-6 i PH utan runt 7 eller gärna lite högre. Det högre PH-värdet gör att all rom som läggs nästan alltid kläcks. Ju surare vatten ju mindre rom som överlever. Känsligast är ju alltid vitfisken. Minst känslig är ju abborren. Gäddan är på andra plats. Köp ett PH-test på ett zoo och testa. Men gör det inte i närheten av en bäck bara. För då får du helt fel värden. Finns en färgskala där du avläser värdet. Var min hobby för cirka 16-17 år sen att utforska alla sjöar i Storstockholms området och testa. Både PH-värdet och abborrgällock. Oj vad nytta jag har haft av det. Fiskar tack vare det bara i ett par sjöar. MVH Gunnar J.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 856 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B