lite gäddteori någon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lite gäddteori någon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lite gäddteori någon?

Tjenixen

Jag brukar ibland åka och hälsa på min kära moder i sörmland. Där finns en sjö, ca 2km2 stor. Bottentopografin varierar från 1 - 8 meter. Där finns en jäkla massa gädda som jag brukar roa mig med att jerka upp. Kruxet är att jag aldrig fått upp något större än ca 2 kilo där, trots att att antalet fisketillfällen var varit många. Detta förbryllar mig, för det kan väl inte vara så att alla gäddor dör vid 2 års ålder(eller vilken ålder det nu är som ger 2 kilosgäddor) Någon som har några erfarenheter+ heta tips vid fiske i dylika småvatten
    mvh Eder mästerfiskare
    PikeAlert

Ursprungligen postat av pikeAlert
    Tjenixen

Jag brukar ibland åka och hälsa på min kära moder i sörmland. Där finns en sjö, ca 2km2 stor. Bottentopografin varierar från 1 - 8 meter. Där finns en jäkla massa gädda som jag brukar roa mig med att jerka upp. Kruxet är att jag aldrig fått upp något större än ca 2 kilo där, trots att att antalet fisketillfällen var varit många. Detta förbryllar mig, för det kan väl inte vara så att alla gäddor dör vid 2 års ålder(eller vilken ålder det nu är som ger 2 kilosgäddor) Någon som har några erfarenheter+ heta tips vid fiske i dylika småvatten
    mvh Eder mästerfiskare
    PikeAlert
    Ytan och djupet indikerar att gäddorna borde kunna bli större men det är fodertillgången som avgör hur stora de kan bli. Vill du veta om där finns gäddor i närheten av 10 kg, vilket det borde enligt mitt sätt att se, så får du kanske vara så drastisk att du lägger ryssjor på lekplatserna. Då har du en chans att kolla in de största. Visar det sig att det är mängder av smågäddor <2kg så och mycket få över 5kg så kanske ett högre fisketryck på gäddorna i intervallet 1 - 3 kg kan hjälpa upp tillgången på mat åt de största.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
      Ytan och djupet indikerar att gäddorna borde kunna bli större men det är fodertillgången som avgör hur stora de kan bli. Vill du veta om där finns gäddor i närheten av 10 kg, vilket det borde enligt mitt sätt att se, så får du kanske vara så drastisk att du lägger ryssjor på lekplatserna. Då har du en chans att kolla in de största. Visar det sig att det är mängder av smågäddor <2kg så och mycket få över 5kg så kanske ett högre fisketryck på gäddorna i intervallet 1 - 3 kg kan hjälpa upp tillgången på mat åt de största.
      mycket intressant!

Kommentera

mycket intressant!
        Jag kanske bör påpeka att detta är mina teorier. Det finns folk som har utbildning på hur fiskbestånd bör skötas. Kolla gärna med fiskerikonsulenten på länstyrelsen i Sörmlands län. www.d.lst.se
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vad finns det för betesfisk i sjön? tycker nog att det bör finnas fisk över 2kg, kan hända att dom upperhåller sig på andra platser än dom du fiskar på?

Kommentera

har samma problem i det vatten jag fiskar i på sommaren. men där finns det gott om betesfisk och tillgång till djupt vatten. Så att jag inte får så stora beror på att jag inte hunnit utforska så stor del av sjön än

Kommentera

Fiskar man grunt och inte PELAGISKT kan man ha problem med att få stora gäddor, är det dålig betetillgång med mört m.m. kan det vara så att alla gäddor över 2kg går över till annan pelagisk fisk!
              sigpic

Kommentera

oftast blir det så att man i okunskap glider runt längs vasser mm och fiskar där året runt.. Sen jag fick mitt portabla ekolod har mitt fiske förändrats till 70% Hur jag fiskar av platser mm.. Sen ser du ju var du har betesfisken och därav troligtvis gäddan eller bra platser för gäddan. Så ett ekolod är aldrig fel att ha..
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Tjenixen

Jag brukar ibland åka och hälsa på min kära moder i sörmland. Där finns en sjö, ca 2km2 stor. [...] Kruxet är att jag aldrig fått upp något större än ca 2 kilo där, trots att att antalet fisketillfällen var varit många.
                  Ha! Bogpappa och jag var med i lördags och vi fick en massa snipor, som vanligt, med SEDAN, bam!

Det smällde på något såinibänken för bogpappa! Vad var det? Fisken dök, slet ner hans mediumjerkspö i en hel u-båge, simmade under båten, for åt alla håll! Herregud, är det en mal sa vi, kroka, kroka! Aldrig hade vi sett sådana rusningar hos gäddorna häruppe i stockholmsvattnen, kunde det vara något annat? Den kom ju inte upp mot ytan heller, så vi kunde inte se, allas adrenalin var på topp i den lilla jolle vi var ute med, spöt var fortfarande böjt mot vattenytan...
                  Så kom hon upp, visade sin guld/brons-sida för oss, spottade ut bogpappas Buster Jerk, gav oss fingret och simmade ner i mörkret igen...

En gädda var det iallafall, men vi fick aldrig se hur stor hon var. Med det beteendet tippade de flesta av oss att hon inge var så stor, men f-n så tuff, fem-sex kilo kanske, vi såg bara en skymt. Bogpappa var darrig resten av dagen, men inte helt ledsen, det var en härlig fight!

Vi märkte att området i närheten som gett många snipor vi andra tillfällen nu var helt dött, kanske har hon kommit upp från djupet efter sommaren och käkat upp allt smått? Vi jagade henne ett tag efteråt (en tanke/fråga här, gäddorna i det här lilla sjösystemet verkar mycket mer trogna sina ståndplatser, om man får en attack och det bommar kan man ofta kasta på samma plats igen och få napp-händer aldrig i skärgården. Är de här gäddorna dummare/hungrigare/aggressivare?) men inte en skymt. Så det finns en del stridbar fisk därnere i sörmland ändå, tack för besöket, pikeAlert!
                  Senast ändrad av Petrus; 2004-10-18, 04:40.

Kommentera

haha Du har aldrig funderat på att börja skriva p-noveller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 821 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B