SIC eller Titanium SS304 spööglor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SIC eller Titanium SS304 spööglor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Saken ärden att jag har fått kännedom om ett bättre spö med SIC-ringar men spöet har ett par år på nacken. Det finns dessutom en modernare variant av samma spö men då är priset något annat och ringarna av Titanium SS304.
    Köper jag det äldre spöet blir det SIC-ringar för jrla pengen.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag skulle nog betalat extra för det nyare spöt, beroende på vad jag skulle använda det till. Var det ett gäddspö som i sig är långt och relativt grovt och som jag kanske fiskar en 12-14 timmar i sträck, t o m under flera dagar i rad, så skulle jag jaga varenda litet gram.

Men om spöt i sig inte vägde så mycket och jag inte använde det lika mycket som jag gör med ex vis gäddspöt, eller att det i första hand skall användas till mete, så skulle jag kanske ta det billigare alternativet.

M a o, känslan tillsammans med intresset för det aktuella fisket som spöt skall användas till får avgöra. Och skulle jag vara osäker så hade jag nog tagit det dyrare alternativet för att inte ångra mig efteråt.
      I synnerhet eftersom jag brukar fasta ganska bra för min utrustning och inte byter ut den förrän det verkligen har kommit någonting mycket bättre, eller att den nuvarande har gått sönder.

/D

Kommentera

SiC eller kiselkarbid är en variant av diamant, som "kokas på" en stålöggla.
        Friktionen är obefintlig och ytan är outslitlig men den kan spricka.
        Spricker ytan så måste man byta ringen annars går linan åt hecklefjäll.
        Titanringar är hårda och framför allt lätta (som aluminium ungefär) och sen spricker inte ytan heller. Stålringar av samma typ har egenskaper motsvarande titanringarna men väger lite mer. Antagligen är skillnaderna dem emellan akademisk, men dyrare grejor är alltid roligare.

Jag har själv aldrig drabbats av spruckna SiC ringar trots åratal av intensivt fiske, men jag är möjligen något noggrannare med grejorna än den normale sportfiskaren.
        www.utreel.com

Kommentera

Spöet kommer att användas till gäddfiske och havsöringfiske eftersom det är klassat för betesvikter understigande 35g. (Fiske 2) Det är ju inga mosterbeten som kommer i fråga då.
          Även om jag tror att spöet har kraft nog att flytta ut gränsen för vad som är möjligt för mig att åstadkomma i kastlängd, så är det de kortare och mera precisa kasten jag söker.
          Fast under havsöringfisket gäller det att ha resurser till att täcka vattenyta, om man fiskar från land som jag då tvingas göra.

Jag skaffar nog det billigare alternativet och byter ringar längre fram om det visar sig vara önskvärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
            Spöet kommer att användas till gäddfiske och havsöringfiske eftersom det är klassat för betesvikter understigande 35g. (Fiske 2) Det är ju inga mosterbeten som kommer i fråga då.
            Även om jag tror att spöet har kraft nog att flytta ut gränsen för vad som är möjligt för mig att åstadkomma i kastlängd, så är det de kortare och mera precisa kasten jag söker.
            Fast under havsöringfisket gäller det att ha resurser till att täcka vattenyta, om man fiskar från land som jag då tvingas göra.

Jag skaffar nog det billigare alternativet och byter ringar längre fram om det visar sig vara önskvärt.
            Vill du ha SS ringar, köp dom direkt..Du borde kunna räkna ut att det kommer bli SVINDYRT att byta ringar.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Vill du ha SS ringar, köp dom direkt..Du borde kunna räkna ut att det kommer bli SVINDYRT att byta ringar.
              Ligger totalpriset för själva bytet under en lax så blir slutpriset ändå acceptabelt för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 777 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B