Just eran teknik på pig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Just eran teknik på pig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Just eran teknik på pig?

Tjena, tänkte kolla med er hur ni för hem den fantastiska piggen? Detta bete är helt fantastiskt i mina ögon och har levererat en HEL del gäddor under åren!

Jag själv på vår/höst förespråkar ganska långa dragningar istället för ryck. En dragning var 3-5 sekund kanske, men dessa dragningar sker oregelbundet, såklart! Detta ger ofta bra resultat. Detta funkar otroligt bra inne på grunt vatten, runt 0.5-1 meter. Jag använder dem nya pig suspending som sjunker som stenar, men om man viktar om dem så får man FANTASTISKT häng, som dem gamla, OM inte bättre! (Guide kan laddas upp om så önskas!)

Sen när det är varmare så brukar jag rycka hem den som jag rycker en buster och andra jerks, detta ger också bra resultat faktiskt!

Så hur gör ni?

Skall inhandla ny lina snarast, vad kan ni rekommendera för kul? Sugen på CWC's nya Strike Wire Predator X8. Hört väldigt gott om denna. Annars kanske jag slår till på en fireline traicer braid!

Skitfiske på er!

Lägg gärna upp en guide hur man viktar dem, det är säkert fler än jag som är intresserade!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
      Lägg gärna upp en guide hur man viktar dem, det är säkert fler än jag som är intresserade!
      Jag gör det då jag har inhandlat lite nya piggar som jag ska vikta om, har inga för tillfället!

Kommentera

Ser fram emot det!

Kommentera

Vilken färg tycker du är bäst på Pig? jag har ingen själv men jag funderar kanske på att köpa en och isåfall Pink Fantasy

Kommentera

Jag har också haft problem med att dom sjunker lite för snabbt (jämfört med dom gamla), även med Flourcarbon-tafs, så en guide är MER än välkommet

Kommentera

Att vikta dem är busenkelt.
              Framför läppen så finns en stålvikt, den ska bort. Man ser en ring precis där den sitter. Ta en mindre borr och borra sakta så att du får grepp om vikten. Borra utan att trycka så bör botten rycka loss vikten ur sitt fäste. Denna vikt väger 7g (om jag kommer ihåg rätt) och jag blyade med 2-4g (det skiljer sig mellan olika piggar).
              Sätt en stor fjäderring i nosöglan så att piggen svävar horisontellt och använd lätta krokar (orginal Owner 2/0 är perfekta).
              Man kan inte fiska dessa snabbt för då åker dem upp i ytan men till långsamt höst/vårfiske är dem perfekta.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
                Att vikta dem är busenkelt.
                Framför läppen så finns en stålvikt, den ska bort. Man ser en ring precis där den sitter. Ta en mindre borr och borra sakta så att du får grepp om vikten. Borra utan att trycka så bör botten rycka loss vikten ur sitt fäste. Denna vikt väger 7g (om jag kommer ihåg rätt) och jag blyade med 2-4g (det skiljer sig mellan olika piggar).
                Sätt en stor fjäderring i nosöglan så att piggen svävar horisontellt och använd lätta krokar (orginal Owner 2/0 är perfekta).
                Man kan inte fiska dessa snabbt för då åker dem upp i ytan men till långsamt höst/vårfiske är dem perfekta.
                Jo, det där har nog de flesta läst... Jag är fortfarande intresserad av en guide.
                Faktum är att piggen verkar vara viktad på fler ställe.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                  Jo, det där har nog de flesta läst... Jag är fortfarande intresserad av en guide.
                  Faktum är att piggen verkar vara viktad på fler ställe.
                  Tror faktiskt den bara är viktad på ett ställe, känns fel men det verkar vara så.
                  Oavsett så funkar det ju att bara byta en vikt så varför krångla till det? Om man inte ska förändra gången såklart.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
                    Tror faktiskt den bara är viktad på ett ställe, känns fel men det verkar vara så.
                    Oavsett så funkar det ju att bara byta en vikt så varför krångla till det? Om man inte ska förändra gången såklart.
                    Det är fler "ringar" längre bak på den iaf, mycket möjligt att det sitter något där...
                    Jag vet ju redan att man kan borra ur den under "läppen".
                    Därav intresset av att höra någon annans teknik, det kanske är samma-kanske bättre?
                    Den dagen jag tror att jag vet allt ska jag sluta titta på FS...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B