Haspel vs multiplikator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel vs multiplikator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    En Ambassadeur håller hela livet om du sköter den, det är det enda rätta till beten över 30g...
    Du ska ha en vänstervevad om du är högerhänt.
    Penn gör också några livstidsrullar i haspelutförande. T ex Torque. Kan fiskas av dina barnbarn antagligen. Rullgurun Alan Hawk rekommenderar den framför Stella och Saltiga dessutom.

http://www.alanhawk.com/reviews/trqs.html

http://www.stripersonline.com/t/8287...s#post_8845160

Jag älskar också mina Ambor, men det är inte det enda som går att fiska med.

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inlägg
      Tjo

Någon som kan dra en kort redovisning angående fördelar och nackdelar med dessa?
      Jag har alltid kört haspel, men funderar lite på multiplikator. Något som jag skulle vilja slippa är att behöva byta rulle stup i ett: jag brukar på något sätt köra slut på en haspelrulle på max två säsonger. Vetefan vad jag gör fel, men jobbigt är det! Orkar multi mer?
      Sedan känns det spontant som att multi bör vara effektivare i allt vad kast, intagning och annat att göra: rullen är ju åt "rätt håll" för att veva in lina
      En sista sak: med haspel vevar jag in med vänster. Jag antar att jag gör det på multi också?

Skifiske!
      Hej Martin Engdahl;

Trots att jag köpt många nya ABU, Daiwa och Shimano multirullar genom åren vågar jag påstå att min allra första, mörkröda ABU Record Ambassadeur 5000 modell SG som jag fick år 1952 och som du ser på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm håller lika bra som min senaste Ambassadeur 5600 Predator jag fick i present av en tacksam kund våren 2012.

De flesta ABU Ambassadeur multirullar är otroligt sköna att både kasta och drilla fisk med. De håller i minst 50 år om du bara servar, smörjer, vårdar och använder dem på rätt sätt....

Fördelarna med multirullar är att de rätt använda och skötta håller otroligt bra under massor av år och du har direktkontakt med fisken under fighten och klarar ofta att drilla hem riktigt stora fiskar med hjälp av ett bra spö och passande multirulle.

ABU, Daiwa och Mitchell haspelrullar har jag använt vid fiske med lätta wobbler, skeddrag och jiggar. Med exempelvis en Mitchell 308 från tidigt 60-tal har du en odödlig UL-rulle för lätta beten....beten som du aldrig kan kasta med en multirulle....speciellt i motvind.

Multirullen med passande spinnspö är konstruerad för lite tyngre beten över 15 grams vikt och uppåt....

Haspelrullen med passande haspelspö kan du använda till att kasta lätta beten med ner till 3 grams vikt och i bästa fall lite tyngre beten upp till cirka 50 gram.... Med haspelutrustningen kan du även kasta med lätta beten rakt emot vinden utan att ängslas för "Professional Overuns" eller s.k. "Skatbon".....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Det går (eller gick i alla fall förr) att tillverka haspelrullar med livstidskvalitet, dvs rullar som - rätt omskötta och smorda - håller i princip hur länge som helst. Bortsett från billigt skräp 8som alltid dominerat marknaden) så tror jag att problemet är att man numera, precis som vad gäller i stort sett alla konsumentprodukter - bygger in en livstidsbegränsning i grejorna. det är, ur tillverkarnas perspektiv, inte ekonomiskt försvarbart att tillverka produkter som håller i sin ägarens livstid. det är mycket lönsammare att få sälja en ny rulle vartannat år. Därför har vi rullar med design och finesser snarare än hållbarhet.

Jag är övertygad om att mina gamla Cardinal 66:or och min Mitchell 300 kommer att överleva mig (precis som pappas Mitchell överlevde honom). Jag är lika övertygad om att de fina och väl fungerande haspelrullar jag köpte i fredags är att betrakta som förbrukningsvaror.

Kommentera

får du tag i en Ambassadeur 2500 så går den kasta höstlöv med och den håller "för alltid"

Kommentera

Jag fiskar bara med haspel. Har två ambor som ligger hemma och samlar damm. Jag har inte riktigt förstått tjusningen med att fiska med multirullar. Vi är tre fiskare i vårt "team" och två fiskar multi och jag fiskar haspel. Jag står och småler ibland när jag hör f-n och ser ett drag plumsa i vattnet.

Skillnaden mellan multi och haspel var nog större innan flätlinornas intåg. Nu är det mer en fråga om vad man gillar. Själv kommer jag inte börja med multi. Strular för mycket...

Mkt nöje :-)
            www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

Jag fiskar med både multi o haspel. Multi är ju överlägset när det gäller tyngre beten tycker jag,sliter mindre på pekfingret bla. Sen är ju kontakten med betet bättre då det inte är någon 90 graders böj på linan utan det går direkt upp i rullen. På lättare beten under 25-30g så föredrar jag haspel.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vad gäller hållbarhet på en rulle hävdar jag att det egentligen hänger på några få väsentliga aspekter.
                1. Antalet rörliga delar
                2. Kvalitet på materialen
                3. Tekniska lösningar

Äldre fiskerullar var ju inte sällan riktigt bastanta konstruktioner med få rörliga delar. Ofta var de gjorda i gedigna (men tyvärr tunga) material. Inte mycket som kunde gå sönder på en sådan "kött och potatis-rulle" oavsett om vi tittar på haspel eller multi.
                Nu har vi många rullar i många olika storlekar med många rörliga delar men också lätta material vilket ökar komforten och finessen vid fiske (lätta rullar med omedelbar backspärr m.m.). Men samtidigt finns det fler delar som kan gå sönder. Är sen delarna av tvivelaktig kvalitet så är det bäddat för trubbel.

Vad är det som brukar gå sönder i moderna rullar?
                Jo: kullager, bygelfjäder, backspärr...

Har man sen en rulle med tekniska lösningar som är lite avancerade (twitching bar, elektronik i rullarna...) så har vi ännu fler saker som kan gå sönder.

Jag generaliserar för visst finns det rullar idag som också görs otroligt gedigna (t.ex big game rullar) men de är ofta dyra och används ju inte att gemene man.

Jag tror att man lätt skulle kunna dra parallellen till bilar. Jämför en gammal Volvo med en modern Mercedes. Vilken är/var mer hållbar? Men vilken är roligare att köra?

Min uppfattning (efter att ha läst många trådar på Fiskesnack) är att det skrivs mer om tekniska problem med multirullar än om problem med haspelrullar. Samtidigt är många av multianvändarna duktiga på att byta delar och t.o.m. bygga om rullar. Haspelfolket (om jag generaliserar) köper hellre en ny rulle än meckar med något som är någorlunda avancerat.
                Som jag ser det tyder inget på att multirullar generellt är mer hållbara än haspelrullar.

Multirullar måste skötas om bättre (avsköljning, lufttorkning, smörjning...) medan haspelrullar är mer "fish and forget". Mina haspelrullar får ytterst sällan någon smörjning på insidan. Det kommer inte in så mycket smuts i en haspelrulle.

Det finns inga absoluta sanningar inom sportfiske: inget bästa bete, ingen bästa metod... och absolut ingen bästa rulltyp!

Multi eller haspel - en smaksak!
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-10, 18:23. Anledning: Lite fel meningsbyggnad...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag står och småler ibland när jag hör f-n och ser ett drag plumsa i vattnet.
                  Du ska veta vad jag skrattar när jag ser linbollar komma farande från haspelrullarna varefter några stackare får tillbringa hela fisketuren med att gråtande och svärande försöka reda ut dessa bollar,

Jag brukar kunna lugna och trösta dom med att dom inte är ensamma om problemet, det brukar inte va svårt att hitta en en hel bunke andra linbollar lite överallt på marken som vittnar om andra olyckliga haspelanvändare....

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                    En Ambassadeur håller hela livet om du sköter den, det är det enda rätta till beten över 30g...
                    ....
                    Jaha, det här är något nytt för mig.
                    Så du menar att en black max eller en blue max eller kanske en revo s, st,stx eller en toro kan hålla hela livet. Det är stora ord. (!)

Men ok, alla rullar kan hålla väldigt längre om man sköter dom, jag menar alla!

Hämtat från en ett amerikanskt forum:

In the end all that's going to be left are cockroaches and Conquest (Calcutta) ...".
                    Jag tror att bägge har en ganska stor chans att överleva sina ägare , om man sköter dem.

Häls /T, Sorry, Jag kunde inte låta bli!

Kommentera

Jaha, det här är något nytt för mig.
                      Så du menar att en black max eller en blue max eller kanske en revo s, st,stx eller en toro kan hålla hela livet. Det är stora ord. (!)
                      Dom räknas inte till Ambassadeur det är mig en gåta att dom fick låna namnet...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 860 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57