Börja JerkBaitfiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja JerkBaitfiska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja JerkBaitfiska

Nu tänker jag börja jerkbaitfiska, punkt slut.
    Då blir det ju ett problem, vad ska jag ha för spö, rulle, lina, bete osv. osv.
    Om ni vill så skulle det vara snällt om ni hjälper mig lite med val av detta.
    Det ska vara BRA grejer men grejerna ska även vara bra för nybörjare. ( Som jag )
    Jag tänkte spendera 2500:- MAX för dessa grejer.

Tack på förhand
    http://knottbitefishing.blogspot.com

Finns massvis med trådar om detta. Dogger har ett set för 1999 med en Amba 5601C JB och Buster Stiff har jag för mig.

Kommentera

Tack för hjälpen

Kommentera

Har ett gädd set.

Strike pro capture 6'10 + Ambassadeur C3 + Strike Wire 0,36.

Prisvärt.

C3an är kanske inte lika ren odlad jerkrulle som JB men den håller i flera år och är lika lätt att serva/trimma som JB.

Doggers set med Ambassadeur 5601C JB och BFT Stiff är även det helt okej, toppen rulle, och spöt är fint. Jag tycker dock att Strike pro spöna är bättre än Stiffen.

Beten så är Buster Jerk ett vänligt nybörjar bete. Köp dig 2-3 stycken sådana. Skitmörten, Drutten och Papegoj är väl en bra combo.

Finns massvis med beten, och man lär själv hitta vilka man föredrar.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av sik-felix Visa inlägg
          Nu tänker jag börja jerkbaitfiska, punkt slut.
          Då blir det ju ett problem, vad ska jag ha för spö, rulle, lina, bete osv. osv.
          Om ni vill så skulle det vara snällt om ni hjälper mig lite med val av detta.
          Det ska vara BRA grejer men grejerna ska även vara bra för nybörjare. ( Som jag )
          Jag tänkte spendera 2500:- MAX för dessa grejer.

Tack på förhand
          Jag tipsar dig om att INTE titta på dessa "jerkbaitset" som finns på internet idag. Utan åk till din lokala fiskebutik och be dem att plocka ihop ett jerkbaitset. Min pappa köpte sitt set på detta vis förra året. Då han fick ett BFT Buster Jerk spö och en
          Ambassadeur 5601JB för ynka 1.600. BFT Buster Jerk är ett perfekt spö för dig som vill "känna" på detta med jerkfiske, men det ska också noteras att detta är ett relativt bra spö för sin prisklass. Visst, spöögglorna är kanske inte i toppklas, men det går alltid att ordna vid tappad ring eller annat uppstått problem, bara att kontakta din fiskebutik.

Men det finns en hel sjö utav prisvärda spön på marknaden idag.

Ambassadeur 5601JB har jag fiskat med ända sedan jag började med jerkfiske och denna rulle har aldrig svikit mig. Det är en helt underbar rulle i mina ögon, men även i många andras. Helt klart värd rulle!

Det finns en hel del linor idag, men till jerkfiske så är flätad lina nästan ett måste. Du har inte riktig kontakt med betet med en vanlig nylonlina. Jag tycker faktiskt inte du behöver tjockare lina än 0.30-0.33. Jag har kört 0.28 och har aldrig haft problem. Ju högre lindimension, ju mindre lina på spolen.

Angående beten så är ju alla Buster Jerk, Big Bandit, Tail-beten, phantom, salmo slider osv ganska lättfiskade. Men själv så ligger piggen varmt om hjärtat, finns inget roligare bete!

Kom ihåg att inte rycka för hårt, och ha sträckt lina mot betet hela tiden, så du har kontakt.

Det är bara att åka till närmsta fiskebutik och inhandla dig jerkprylar och ner och fiska.

Håll hårt i ditt spö! Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tompa-1891 Visa inlägg
            Jag tipsar dig om att INTE titta på dessa "jerkbaitset" som finns på internet idag. Utan åk till din lokala fiskebutik och be dem att plocka ihop ett jerkbaitset. Min pappa köpte sitt set på detta vis förra året. Då han fick ett BFT Buster Jerk spö och en
            Ambassadeur 5601JB för ynka 1.600. BFT Buster Jerk är ett perfekt spö för dig som vill "känna" på detta med jerkfiske, men det ska också noteras att detta är ett relativt bra spö för sin prisklass. Visst, spöögglorna är kanske inte i toppklas, men det går alltid att ordna vid tappad ring eller annat uppstått problem, bara att kontakta din fiskebutik.

Men det finns en hel sjö utav prisvärda spön på marknaden idag.

Ambassadeur 5601JB har jag fiskat med ända sedan jag började med jerkfiske och denna rulle har aldrig svikit mig. Det är en helt underbar rulle i mina ögon, men även i många andras. Helt klart värd rulle!

Det finns en hel del linor idag, men till jerkfiske så är flätad lina nästan ett måste. Du har inte riktig kontakt med betet med en vanlig nylonlina. Jag tycker faktiskt inte du behöver tjockare lina än 0.30-0.33. Jag har kört 0.28 och har aldrig haft problem. Ju högre lindimension, ju mindre lina på spolen.

Angående beten så är ju alla Buster Jerk, Big Bandit, Tail-beten, phantom, salmo slider osv ganska lättfiskade. Men själv så ligger piggen varmt om hjärtat, finns inget roligare bete!

Kom ihåg att inte rycka för hårt, och ha sträckt lina mot betet hela tiden, så du har kontakt.

Det är bara att åka till närmsta fiskebutik och inhandla dig jerkprylar och ner och fiska.

Håll hårt i ditt spö! Skitfiske!
            Tack så jättemycket! Det här var till stor hjälp.¨
            Ska nog åka till Olssons eller Snäjk och be dom plocka ihop något!

Kommentera

Börja för guds skulle inte med jerkfiske! Gör du det finns det ingen återvändo. Du kommer att fastna ett bra tag och alla andra grejer du bara ligger till ingen nytta.

Kommentera

Har du vägarna förbi Götet så....

//Mange

Kommentera

Du kan ju prova jerka med de grejerna du har. Onödigt att köpa dyra spö och rullar till varje fiskemetod, om det funkar med det man redan har

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 913 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B