Köp av wobblers - 1000:- - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av wobblers - 1000:-

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av wobblers - 1000:-

Kanske svårt att säga vad jag ska ha för drag men jag fiskar i Katrineholmstrakten även tänkt fiska någon annanstans
    vid ett senare tillfälle, har svårt att välja färger osv men har tagit några drag jag tror kan funka bra.

Vad tror ni om följande:
    Bomber 16A WIGG4

Bomber 16A WIGG22

Rapala Shad Rap Jointed 7cm GFR

Rapala Jointed 13cm B

Rapala Shallow Magnum 14 cm SOL

Rapala Shallow Magnum 14cm BGR

Och då undrar jag, tror ni dem lämpar sig bra till att ro efter båten? Övriga sjöar i närheten utan användning av motor där dem fungerar bra?
    Vilka lär jag använda i sjön? och Vilken bör jag byta ut till något annat drag?
    Eller om alla duger, vilka drag ska jag då lägga till i min kundvagn?

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig, har ett 10-40g spö, är inte helt haj på färgvalen utan gick på magkänsla vad jag fångat på innan och lite nya färger som jag inte har i lådan ännu
    Bifogade filer

bomber 16a är min favorit wobbler. ror du eller trollar med motor går den ca 1-1.5 meter ner,
    du kan testa swim wizz och cisco kid också om du vill ha några som går lite djupare.

här har du bra priser på bomber, swim whizz o cisco kid

Kommentera

Rapala Jointed har jag själv i svartfärg och vit buk och den funkar riktigt bra på abbore har fått mycket grov abbore på just den färgen den fanns även med svart kropp och rödorange buk och den färg kombon va grymt bra, men kan inte hitta den någonstans längre med dom färgerna =(, men pröva svart vit på den funkar bra för mig som sagt.

Kommentera

Lite billigare drag:

du kan också köpa omålade och färga själv..
        >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Ursprungligen postat av Markus MeStari Juntunen Visa inlägg
          Kanske svårt att säga vad jag ska ha för drag men jag fiskar i Katrineholmstrakten även tänkt fiska någon annanstans
          vid ett senare tillfälle, har svårt att välja färger osv men har tagit några drag jag tror kan funka bra.

Vad tror ni om följande:
          Bomber 16A WIGG4

Bomber 16A WIGG22

Hej Markus Juntunen;

Rapala Shad Rap Jointed 7cm GFR

Rapala Jointed 13cm B

Rapala Shallow Magnum 14 cm SOL

Rapala Shallow Magnum 14cm BGR

Och då undrar jag, tror ni dem lämpar sig bra till att ro efter båten? Övriga sjöar i närheten utan användning av motor där dem fungerar bra?
          Vilka lär jag använda i sjön? och Vilken bör jag byta ut till något annat drag?
          Eller om alla duger, vilka drag ska jag då lägga till i min kundvagn?

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig, har ett 10-40g spö, är inte helt haj på färgvalen utan gick på magkänsla vad jag fångat på innan och lite nya färger som jag inte har i lådan ännu
          Hej Markus Juntunen;

Jag ser att du bor i Katrineholmstrakten. Kolsnaren och Viren är mycket kända och uppskattade Gössjöar i din närhet. Tisnaren är en annan bra Gössjö nära Katrineholm som jag fiskade Gös i förr tillsammans med Svenskt Fiskes (Sportfiskarna) redaktör Olle W. Nilsson (in memoriam). Det finns en å mellan Kolsnaren och Viren som är känd för Stora Gösar.

Du nämner bland andra bra Gösfärger Bomber 16A-WIGG4...

När jag som tidigare agent introducerade olika varumärken av wobbler som Bomber och Swim Whizz wobbler här i Sverige i mitten på 1970-talet hade jag på den tiden en egen, liten serie Bomber wobbler från LEF1 till LEF16. Innan Wiggler AB i Stora Höga blev PRADCO´s nya agent här i Sverige år 2005 hette WIGG4 tidigare LEF4, en bra Göslockande färg som jag med George C. Young, Best Tackle Mfg´s tillstånd uppkallade efter Swim Whizz färg 58.

Här kan du se ett tiotal av mina gamla LEF-färger på Bomber wobblerna tillsammans med många nya fångstsäkra färger http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm .

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Markus Juntunen;

Jag ser att du bor i Katrineholmstrakten. Kolsnaren och Viren är mycket kända och uppskattade Gössjöar i din närhet. Tisnaren är en annan bra Gössjö nära Katrineholm som jag fiskade Gös i förr tillsammans med Svenskt Fiskes (Sportfiskarna) redaktör Olle W. Nilsson (in memoriam). Det finns en å mellan Kolsnaren och Viren som är känd för Stora Gösar.

Du nämner bland andra bra Gösfärger Bomber 16A-WIGG4...

När jag som tidigare agent introducerade olika varumärken av wobbler som Bomber och Swim Whizz wobbler här i Sverige i mitten på 1970-talet hade jag på den tiden en egen, liten serie Bomber wobbler från LEF1 till LEF16. Innan Wiggler AB i Stora Höga blev PRADCO´s nya agent här i Sverige år 2005 hette WIGG4 tidigare LEF4, en bra Göslockande färg som jag med George C. Young, Best Tackle Mfg´s tillstånd uppkallade efter Swim Whizz färg 58.

Här kan du se ett tiotal av mina gamla LEF-färger på Bomber wobblerna tillsammans med många nya fångstsäkra färger http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm .

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
            Okej, så WIGG och LEF färgerna lämpar sig bäst för gösfisket?
            Tänkte mer på dessa drag:

Vart och när ska man plocka fram dessa drag? Skulle gissa på Hjälmaren men kan ha fel?

Vart kan man läsa mer om färgkoderna och dess betydelse? Eller liknande
            Senast ändrad av Markus MeStari Juntunen; 2012-06-03, 16:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av Markus MeStari Juntunen Visa inlägg
              Okej, så WIGG och LEF färgerna lämpar sig bäst för gösfisket?
              Tänkte mer på dessa drag:

Vart och när ska man plocka fram dessa drag? Skulle gissa på Hjälmaren men kan ha fel?

Vart kan man läsa mer om färgkoderna och dess betydelse? Eller liknande
              LEF färgerna är som old firehand har skapat. (Leif engström) efter att wiggler tog över strök dom LEF och ersatte det med WIGG osså leif nr efter.

bomber 16a LEF1 (WIGG1) bör alla ha i fiskelådan. det är den abborre färgade grym wobbler

går du in på trumman.com o går in på tex bomber 16a så ser du alla färger med en bild. och vad färgen är. om det är LEF14 eller vad det nu är för färg du är inne på.

Kommentera

Hej,

Här är några tips från mig. Eftersom du inte preciserat vad du skall fiska efter samt att du även kanske ska fiska på lite olika platser så vill jag tipsa om några bra drag att ha i lådan för gädda och ev gös.

Zalt wobbler. Finns i varierande storlekar och i flyt/svävande/sjunkande. 14 eller 17 cm använder jag.

Nr 02 och 37 har alltid levererat för mig. Har två till men de färgerna finns inte med i den där paletten. Men 02 och 37 räcker gott. Hurvida du vill ha flytande/svävande/sjunkande är en smaksak. Senare in på sommaren är det ganska skönt med flytande tycker jag då är mycket vass och sjögräs. Det underlättar helt enkelt. Jag är lite osäker på exakt hur djupt de går men jag tippar på 1-1.25m för flytande.

Yo-Zuri Crystal Minnow

Den blåa har jag och fungerar riktigt fint, har flytande och den går något djupare än Zalten, 1.25-2m tippar jag på. Har inte fått nån gös på den men det beror på att jag fiskar mest i vatten där det är ont om gös. Jag TROR att den skulle fungera mycket bra för gös. Yo-Zuri är om du frågar mig ett mycket bra märke. Jag har några olika wobblers av dem och krokarna är av fantastisk kvalitet, självklart rostfria och håller skärpan i evigheter. Hårda som attan. Färgen eller "plastfilmen", för de är inte målade, håller väldigt bra.

Bomber Long A, finns naturligtvis i många färger. Jag har en knall rosa med lila/gula prickar som gett många gäddor men den är ganska gammal, tror inte den färgen finns kvar. Hur som helst, själva draget som sådant är trevligt. Lätt som tusan är de, jag tror att alla innehåller rasselkulor, små små kulor som inte påverkar kastet alls. Inte säker på djupet. Jag tycker om wobblertypen och rekommenderar den. Tre stycken tre-krokar som jag inte kan storleken på i huvudet men de är ganska små, kan tillägga att jag aldrig nånsin tappat en gädda på en bomber. Hugger dem så sitter dem. Enda negativa är att man lätt skrapar repor i färgen med tång/dragets egna krokar då man tar ur det ur gädd-käften om det sitter lite illa till.

Passar på att tipsa om soft-tails också. Jag har en som på bilen, en Zalt Zam tail. Jag har inte fått något på den men sen så har jag inte använt den så mycket heller. sen även en annan Zalt soft-tail som är större och har en ryggfena, tailen på den smälte i draglådan när den stod i sol ( ? ) och blev till en smet..... Hur som, anledningen till att jag tar upp det är att om du hittar en softtal med sked så tycker jag du ska prova en. Jag har som sagt själv inte fått något på mina, men jag har bekanta som tycker att soft-tails är fantastiskt bra. Kan vara värt att köpa nån.

Lycka till.
                Senast ändrad av Patrik V; 2012-06-06, 17:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 792 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B