Lite nyfiken på jerkfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite nyfiken på jerkfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite nyfiken på jerkfiske.

Jag har börjat fundera på att testa på jerkbait, men jag har inte riktigt 100 koll på läget.

Vad jag har förstått så bör man ha ett relativt kort och styvt spö. Detta för att betena är tunga och att man ska styra och skapa rörelsen på betet själv med hjälp av ryck. Något så när rätt eller är jag ute och cyklar?

Jag har trott att jerkfiske endast var ytgående beten men vad jag nu förstått efter att forskat lite i ämnet så är det inte så, utan man kan fiska ner mot en fem meters djup iaf.

Utrustning då? Ett kort spö då förstås, har bara ett klent på 7 fot(kastvikt 7-30g), ett 10 fots och ett på 11 fot. 10 fots- och 11 fots-spöet funkar förstås inte och 7 fots är väl för klent antar jag.
    Rekommendationer på ett bra och hyfsat billigt(1000:- och under) spö är välkomna.

Sen rullen då. Jag har en Ambassedeur 5600 CS Pro Rocket. Funkar det?
    Jag har alltid vevat med högran både på haspel och nu spinn så vänstervevat finns det väl ingen anledning till att börja med nu.

Övrig utrustning? Ska det vara nån speciell lina? Har idag 0.28 Power Pro på min Ambassadeur, duger det?
    Ska det vara speciella tafsar eller är det samma som vid spinnfiske?

Jag är som sagt sugen på att prova på men vill inte att det ska bli för dyrt till att börja, då man inte vet om det passar en själv, eller passar i dom sjöar jag bedriver merparten av mitt fiske i.

Så lite tips från er som fiskat på detta sättet ett tag, och även ni som börjat nyligen förstås hade varit kanon.

Tack på förhand.

Jag har kompisar som kör med högervevat. Jag gillar det inte, men dom har inga problem. Så det fungerar.
    Spö skulle jag rekommendera Lundgrens RST heavy. Trots att det tar upp till 140 gr, så har det bra "swung". Mycket bra spö till bra pris. Har inte provat Busters jerkspön, men de är säkert kanon också.

Kommentera

Sök i forumet så hittar du en kanonguide skriven som ett svar på en post som heter "Lär mig allt om jerkbait" kommer inte ihåg vem som skrev den men den är väldigt utförligt beskriven så där hittar du alla dina svar.
      bottennapp är bättre än inget napp!!

Kommentera

Ja, där var ju mycket bra info. Tack för den. Som jag ser det så behöver jag ett spö, tafsar av pianotrådsmodell samt lite beten för att komma igång. Låter rimligt.

Tack även till pikecatcher för spötipset.

Ytterligare tips/info givetvis välkomna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 777 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B