Fightas era gäddor nåt nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fightas era gäddor nåt nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fiska med lite större beten så händer det där mer sällan.
    Stämmer, men det händer då med ibland, fick en i går 3-4 kg på bandit där bakersta satt ända nere i svalget, Bara en krok så jag lyckades få loss den å släppte gäddan.

Här va det toklek i alla vatten igår, plötsligt flög tempen upp från 5 grader i veckan till 9-10 i helgen. Dom man fick va riktigt pigga, vissa utan iglar, ska man tolka det som att dom lekt klart ?
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Lugn =) Alla har verkligen inte lekt klart...
      De med mask känns som såskoppar som inte riktigt förstått att det är vår.
      Fick fisk långt ifrån lekplatser idag, både urlekta och smockfulla.

Kommentera

Det var mycket lek även där jag fiskade i helgen men även en del som lekt klart. Dom som nappade var riktigt bra dag i även bland mindre storlekar.

För krokar på mindre beten så trycker jag in hulligarna för att det ska enklare gå att kroka av. Främst den bakre kroken och sen ha en rejäl och lång tång. Kör själv med http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...rage-tang.html

Kommentera

Idag flöt det på av bara fan igen. Idag slapp alla fiskar undan Gäddhimlen där dom smider planer för oss som klubbat. Vet inte vad det är med Gäddan. Men det går på en fisk direkt när jag kommer till en vassrugge, sen dör det. Sen flyttar jag mig en 10 meter längre bort. Nytt kast, ny fisk.

Det var en fisk av döma av storleken som var grym. Högg inne vid båten och smackade skallen i sidan. Fy satan det var coolt. Hade jag vart mer uppmärksam och kört längre spinnstop så hade den nog suttit. Den fisken var grym. Riktigt stor.
          Senast ändrad av poppers man; 2012-05-01, 23:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            Du citerar mig men vänder dig till alla på forumet?

Som amatör inom ämnet så utgår jag ifrån ett mänskligt tänkande och tror inte att det vore allt för bra att gå omkring med krokar i magmunnen. Men hade jag haft en tång så hade jag ju kunnat klippt hullingen. Men jag tror nog fisken hade fått men i alla fall. Satt säkert en 10-15 min och pillade, sen klarade jag inte av att plåga henne längre. Så hon fick en biljett till gäddhimlen.
            Japp. Kom på att jag undrat om detta förut och passade på att lyfta frågan nu när jag läste om det du råkade ut för. Frågan kvarstår dock. Rostar dagens krokar bort efter ett tag eller är detta bara en myt och att det är att föredra att avliva fisken om kroken sätter sig illa?
            Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
              Fiska med lite större beten så händer det där mer sällan. Har svårt att tro att det skulle göra så mycket på resultatet. Min erfarenhet säger att de där små betena ofta sitter långt ner i svalget.
              Särskilt spinnare... men jag tycker att det är spinnarna som ger mig de större fiskarna, iallafall i en liten tjärn. Där är 4 utav de 5 största fiskarna tagna på spinnare.
              KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
              Gös: 77cm 4,56kg
              Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
              Öring: 500g+
              Röding: 1,03kg 46cm
              Regnbåge: 2.5kg 53cm
              Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                Jag hade inte måttband med mig. Men jag är endast 168 cm, och den gick väl i alla fall upp till grenen. Den var inte så enormt lång. Den hade heller nästan inga tänder kvar i underkäken. Tror också att den lätt hade vägt 8-9 kilo innan lek. Fick två gäddor igår också som var långa smala och fula. LCH fisk. Hade varit kul och fått dom lite tidigare. Men har inte haft tid med fiske. Kanske man kan at en liten tur i morgon då det är röd dag. Och jag är nykter.

Ganska komiskt att den fisk jag fått i år har jag alla fått i starkt solsken, vindtsilla eller nordanvind. Gäddfiske ska ju vara ruskväder och syndvästlig vind. Men men.
                Jag fiskar sällan i allt för dåligt väder men då jag gjort det så har jag sällan fått något alls:/
                KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                Gös: 77cm 4,56kg
                Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                Öring: 500g+
                Röding: 1,03kg 46cm
                Regnbåge: 2.5kg 53cm
                Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Foton

Collapse