Fightas era gäddor nåt nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fightas era gäddor nåt nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
    Jag hade inte måttband med mig. Men jag är endast 168 cm, och den gick väl i alla fall upp till grenen. Den var inte så enormt lång. Den hade heller nästan inga tänder kvar i underkäken. Tror också att den lätt hade vägt 8-9 kilo innan lek. Fick två gäddor igår också som var långa smala och fula. LCH fisk. Hade varit kul och fått dom lite tidigare. Men har inte haft tid med fiske. Kanske man kan at en liten tur i morgon då det är röd dag. Och jag är nykter.

Ganska komiskt att den fisk jag fått i år har jag alla fått i starkt solsken, vindtsilla eller nordanvind. Gäddfiske ska ju vara ruskväder och syndvästlig vind. Men men.

Tror att varmt väder sätter fart på gäddorna nu på våren faktiskt..

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
      Tror att varmt väder sätter fart på gäddorna nu på våren faktiskt..
      Sant. Men saken var den att dom fiskar jag fått innan denna var som döingar. Vilket är lite lustigt med tanke på att det var kallare idag, och denna fisk var vild som satan. Sjuka rusningar och allt det där man vill ha när man fiskar.

EDIT: Fan va kul det är där det smäller i ytan.

Kommentera

Kom just hem. Fick en Gädda direkt på 7 kilo som fightades utan dess like. Så direkt köldstel var ju inte den. Tills skillnad fär de igår. Dom var alla som fiskpinnar.

Jag hoppas att jag slipper C&R polisen för denna bild.

Hur ofta händer detta er?? Jag fick denna fisk nyss och jag fick inte ut krokarna. Den svalde jerken med hull och hår ( hugget var utan dess like, ungefär som ythugg. ) Jag gillar inte att behöva döda fisk som jag inte äter, och ingen annan i min närhet ville ha den heller. Men jag försökte verkligen att försöka lirka ut krokarna, men gick ej. Går det att rädd en fisk som har svalt betet som denna har gjort om man nu skulle haft avklippare med sig? Är det inte mer humant klubba den?

[ATTACH=CONFIG]41062[/ATTACH]
        ibland går det bara inte att rädda dom hur gärna man än vill. ett tips skippa avbitaren dom är för klena för stora krokar. köp en riktig kraft avbitare hos järn affären. modell bacho. då är det enkelt att klippa krokarna.

sån har jag http://www.slojd-detaljer.se/product...productid=2415 och jag är säker på att jag kan klippa alla krokar på svenska marknaden med den. ialf som används till gäddfiske.
        oftast är det lättare att bara klippa krokarna och få i gäddan i vattnet så fort som möjligt, istället för att sitta och dra o slita för att rädda krokarna och framför allt skonsamare mot gäddan

edit: just denna krokningen är jobbig även med kraftavbitare. ioch med att kroken är inne och vänder i magmunnen
        Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2012-04-30, 21:47.

Kommentera

Kom just hem. Fick en Gädda direkt på 7 kilo som fightades utan dess like. Så direkt köldstel var ju inte den. Tills skillnad fär de igår. Dom var alla som fiskpinnar.

Jag hoppas att jag slipper C&R polisen för denna bild.

Hur ofta händer detta er?? Jag fick denna fisk nyss och jag fick inte ut krokarna. Den svalde jerken med hull och hår ( hugget var utan dess like, ungefär som ythugg. ) Jag gillar inte att behöva döda fisk som jag inte äter, och ingen annan i min närhet ville ha den heller. Men jag försökte verkligen att försöka lirka ut krokarna, men gick ej. Går det att rädd en fisk som har svalt betet som denna har gjort om man nu skulle haft avklippare med sig? Är det inte mer humant klubba den?

[ATTACH=CONFIG]41062[/ATTACH]
          En liten fundering i detta ärende. Skulle det funka att nypa av kroken och låta kroken sitta kvar och vittra bort av sig själv, eller är gäddan körd när kroken gått igenom magmunnen så här? Vet att om man metar brax, sik, sutare mm med små enkelkrokar så brukar jag nypa av linan och låt kroken sitta när den gått ner i magen. Detta ska gå bra enligt flera rutinerade fiskare jag pratat med. Vad säger ni rutinerade gäddfiskare om att lämna kroken?
          Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Ursprungligen postat av MeanMachine Visa inlägg
            En liten fundering i detta ärende. Skulle det funka att nypa av kroken och låta kroken sitta kvar och vittra bort av sig själv, eller är gäddan körd när kroken gått igenom magmunnen så här? Vet att om man metar brax, sik, sutare mm med små enkelkrokar så brukar jag nypa av linan och låt kroken sitta när den gått ner i magen. Detta ska gå bra enligt flera rutinerade fiskare jag pratat med. Vad säger ni rutinerade gäddfiskare om att lämna kroken?
            Du citerar mig men vänder dig till alla på forumet?

Som amatör inom ämnet så utgår jag ifrån ett mänskligt tänkande och tror inte att det vore allt för bra att gå omkring med krokar i magmunnen. Men hade jag haft en tång så hade jag ju kunnat klippt hullingen. Men jag tror nog fisken hade fått men i alla fall. Satt säkert en 10-15 min och pillade, sen klarade jag inte av att plåga henne längre. Så hon fick en biljett till gäddhimlen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg

edit: just denna krokningen är jobbig även med kraftavbitare. ioch med att kroken är inne och vänder i magmunnen
              Så fort jag pillade lite på kroklossnaren så var det som om magen var på väg att följa med ut. Tråkigt då jag inte gillar att döda fisk som inte kommer till användning. Jag äter inte Gädda, och ingen jag känner heller.

Kommentera

Skulle själv aldrig lämna en krok i svalget på en fisk. Varken sutare eller gädda. Speciellt inte med tanke på hur bra kvalité det är på dagens krokar.

Hade du haft en bra kraftavbitare samt käftöppnare hade du kunnat rädda fisken, men man lär sig varje dag. Själv hade jag nog tryckt ner handen och använt den vanliga avbitaren på en sån fisk.

Det som var bra den här gången är ju att hon gjort sitt för i år och förhoppningsvis blir en av hennes gäddbebisar lika krallig.

Ha inget dåligt samvete.
                Grattis till en fin firre!

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg

Ha inget dåligt samvete.
                  Grattis till en fin firre!
                  Har inget dåligt samvete. Det är en fisk jag har dödat ej en människa. Bara så synd att i stort sett dom gångerna jag råkar få nån fisk som är av storlek så slits antingen gälbågar av eller nåt sånt här. Samma sak var det förra året då jag började fiska lite mer "seriöst" igen så fick jag en på 5-6 kilo som två gälbågar hade slitits av på och den blödde som en stucken gris.

Men snipor på en cirka 1-3 kilo dom småtjejerna. Dom jevlarna. Dom klarar sig alltid, mer eller mindre.

EDIT : Jävla MILF du fått. Grattis!

Kommentera

En liten Gädda är död.
                    Och den dog i en båt.
                    Till melodiradio skval
                    Vi lider helvetes kval
                    Och vi säger förlåt.
                    Ty vi visste ej hur
                    Man ger livet i retur
                    Vi gråter för dig
                    du Gäddan som gav mig. . . .

Mitt livs äventyr
                    Och för dig blev den dyr
                    Ditt liv finns ej mer
                    Vad är det som sker
                    Och ni som gillar musik
                    Lyssna och njut
                    till hennes ångest skrik

En Gädda är död,

Av jord är du kommen ......
                    ......
                    Amen
                    Senast ändrad av Exxet; 2012-04-30, 23:42.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har inget dåligt samvete. Det är en fisk jag har dödat ej en människa. Bara så synd att i stort sett dom gångerna jag råkar få nån fisk som är av storlek så slits antingen gälbågar av eller nåt sånt här. Samma sak var det förra året då jag började fiska lite mer "seriöst" igen så fick jag en på 5-6 kilo som två gälbågar hade slitits av på och den blödde som en stucken gris.

Men snipor på en cirka 1-3 kilo dom småtjejerna. Dom jevlarna. Dom klarar sig alltid, mer eller mindre.

EDIT : Jävla MILF du fått. Grattis!
                      Fiska med lite större beten så händer det där mer sällan. Har svårt att tro att det skulle göra så mycket på resultatet. Min erfarenhet säger att de där små betena ofta sitter långt ner i svalget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 786 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B