Hjälp med spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med spö

Någon som kan hjälpa mig till ett vettigt spöval?
    I nuläget har jag ett Excalibur Blekinge 9,2fot 15-35g. Jag fiskar ofta från båt i en sjö (mest gädda) och jag har fått för mig att jag borde ha ett kortare och känsligare spö som komplement. Är jag rätt på det, eller?
    Jag är inne på att införskaffa ett spö runt 7 fot med betesvikt ungefär 5-20g. Är det ok? Maxpris jag kan tänka mig är runt 900kr. Nu är det ju reatider så man kan ju få ett 1500kr-spö för det priset.
    Har ni några förslag på utmärkta spö... Vill gärna veta märke, pris, längd, betesvikt...
    Jag kan även tänka mig att beställa internationellt.

Tack på förhand.

Kan rekommensdera Shimano Beast Master. Ett bra spö som inte ger sig i första taget samt är roligt att drilla fisk med.

Kommentera

Berkleys lightning rod 7 fots "7-25 g" kan jag rekomendera starkt, skitkul att drilla gäddor med, det är en grym känsla i det. Tror det finns en tråd här inne där folk fick rösta om olika spön, Berkley ligger på topp med lightning rod och titanium. Titanium har jag dock ingen erfarenhet så jag yttrar mig inte vidare om detta spö. Det bästa du kan göra är att gå in i en sportfiskeaffär och testa en rad olika spön. Ett spö som jag eller någon annan tycker om, känns kanske helt fel i dina händer.
      För övrigt om det rätt eller fel att ha ett litet känsligt spö ?
      Det enda jag kan säga om det är väl att det inte finns något rätt eller fel. Gäddan lär knappast bry sig om vilket spö du håller i händerna. Men personligen tycker jag att det är roligare att drilla en gädda på 4 kg med ett litet känsligt spö än med ett långt styvt. Men smaken är som baken.
      Lycka till/gabriel..........

Kommentera

Ursprungligen postat av gabriel
        Berkleys lightning rod 7 fots "7-25 g" kan jag rekomendera starkt, skitkul att drilla gäddor med, det är en grym känsla i det. Tror det finns en tråd här inne där folk fick rösta om olika spön, Berkley ligger på topp med lightning rod och titanium. Titanium har jag dock ingen erfarenhet så jag yttrar mig inte vidare om detta spö. Det bästa du kan göra är att gå in i en sportfiskeaffär och testa en rad olika spön. Ett spö som jag eller någon annan tycker om, känns kanske helt fel i dina händer.
        För övrigt om det rätt eller fel att ha ett litet känsligt spö ?
        Det enda jag kan säga om det är väl att det inte finns något rätt eller fel. Gäddan lär knappast bry sig om vilket spö du håller i händerna. Men personligen tycker jag att det är roligare att drilla en gädda på 4 kg med ett litet känsligt spö än med ett långt styvt. Men smaken är som baken.
        Lycka till/gabriel..........
        jag håller me gabriel... ett berkleyspö ska du leta efter. Dom gör (va jag tycker) en hel del svårslagna spöserier. lightning rod eller SSGS, series one i lite lättare betesvikt. körde själv me ett skeletor 7fot 2-12g å det funka att slunga 18grams jiggar me det ganska lätta
        så ett berkley skulle jag kör på =)

Kommentera

Sjösländan SS 7' 5 - 30 g ca 800:-
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Och jag får inte göra reklam för egna designer..Men har en superfin 6,5 fot 5-25 gr.
            Finns även som lös klinga för självbygge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 868 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta  
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57