viktig fråga angående fireline! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

viktig fråga angående fireline!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Tracer Braid är en "vanlig", rund flätlina som funkar bättre till multirullar. Vanliga Fireline/Crystal är det mest problemfria du kan sätta på en haspelrulle, även om somliga lustigt nog påstår annat.
    Har alltid funderat varför rund flätlina typ tracer braid skulle fungera bättre till multi. Jag har haft sån på en av mina haspelrullar och jag har inte märkt nåt konstigt. Nån som vet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
      Har alltid funderat varför rund flätlina typ tracer braid skulle fungera bättre till multi. Jag har haft sån på en av mina haspelrullar och jag har inte märkt nåt konstigt. Nån som vet?
      Det handlar om hur linan lämnar spolen vid utkastet. På en multi flyger ju linan rakt ut, medan den på en haspel flyger ut i små spiraler (om du förstår hur jag menar). Det är här det kan bli problem med runda flätlinor på haspel eftersom de riskerar att slå knut på sig själva i det läget (sk windknots). Har själv upplevt det alltför många gånger för att ens ge mig på ett sådant projekt igen, men uppenbarligen finns det de som inte får de här problemen och i så fall är det ju bara att gratulera. Med Fireline är det enligt mig väldigt sällsynt att man får windknots.

Sett från multirullarnas perspektiv har däremot de runda flätlinorna fördelar som högre brottstyrka per lindiameter och att de inte skär ner i spolen så lätt.

Kommentera

Tracer braid är grymt trevlig lina. Bra lina rakt genom till just haspel!
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

tack för tipsen ! det blev en helt annan lina..... det blev en nanofil lina.....vad tycker ni om den ?
          abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

Inte testat den ännu. Men den är ju särskilt framtagen för just haspel vad jag förstått, och är ingen klassisk rund flätlina. Så det lär säkert funka finfint!

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte Mawtew Liw Visa inlägg
              tack för tipsen ! det blev en helt annan lina..... det blev en nanofil lina.....vad tycker ni om den ?
              Linan är helt ok men tycker att den "fransar" sig om inte mer så iallafall lika mycket som fireline gör.
              Sedan är ju brottstyrkan sämre än Fireline men det utgår jag från att du vet om.
              Kan inte direkt säga att jag kastar så mycket längre med den som man enligt vissa skall göra(reklamen räknar jag inte ens), men överlag en ganska trevlig lina

Kommentera

Såg att du köpt nanonfil itället. Annars kanske du skulle titta på Fireline Exceed. Jag kan ifos inte säga om den är bättre än nån anna Fireline då det är första gången jag har använt Fireline. Men den ska visst vara en mindre styv variant av Tracer Braid om jag inte har fel.

Kommentera

Jag har kört vanlig fireline nåra år på mina hasplar och tycker det är en jädrigt bra lina så länge man är medveten om att det låter utav bara hävete, färgar av sig mycket i början och fransar riktigt mycket.

Har 4 år gammal fireline på mitt "lånespö", det ser ut, och låter, som skit rent ut sagt, men brottstyrkan är det då inget fel på då den fått bekänna färg många gånger när små kusinerna satt sig i botten
                  Tracer kan jag inte uttala mig om, men exceed däremot sitter på årets nya UL utrustning i grovlek 0.10 och efter lite provkastande så kan jag konstatera att den är bra mycket tystare och även den pallar för lite misshandel.

Hoppas du blir någe klokare av alla som försöker hjälpa dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                    Såg att du köpt nanonfil itället. Annars kanske du skulle titta på Fireline Exceed. Jag kan ifos inte säga om den är bättre än nån anna Fireline då det är första gången jag har använt Fireline. Men den ska visst vara en mindre styv variant av Tracer Braid om jag inte har fel.
                    Mja, Tracer Braid är en flätad lina. Exceed är precis som vanlig fireline, "fusad" dvs smält ihop i ett stycke.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                      Men den ska visst vara en mindre styv variant av Tracer Braid om jag inte har fel.
                      Tycker du att Tracer Braid är styv? Den är ju mjuk som om det vore grov sytråd.
                      Men jag har ju inte känt på denna Exceed, den kanske är ännu mjukare och mer följsam.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 811 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B