viktig fråga angående fireline! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

viktig fråga angående fireline!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Mattias Liw;

Köp du Berkleys Fireline. Det är en lina som passar perfekt till din haspelrulle. Glöm inte att bottna med vanlig homogen nylonlina närmast spolen. Då glider inte Firelinelinan på spolen. Daniel Skruttapan behöver du inte bry dig om. Han skämtar bara. När han skriver PowerPro vet han att PowerPro-linan passar bäst på multirullar.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm

Visst passar den skitbra till multirullarna!.
    Köpte mycket fireline förut till haspel men tröttnade på kvalitén på dom tunnare diametrarna.

Kommentera

tack så mycket! vilken diameter ska jag ha ? kör med ul-spö efter abborre oftast jigg
      abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

vilken diameter ska jag välja ? kör med ul-spö efter abborre med jigg,popper,spinnare u name it tips ?
        abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

Du måste inte ha nylonlina i botten, en bit tejp över de första varven så glider det inte heller. Men däremot så blir det billigare att fylla upp rullen om du har nylon i botten, du vill ha minst 100m flätlina om du har nylon längst in. Fireline crystal funkar säkert bra men jag hade nog valt fireline tracer braid.

Edit: Ok till UL behöver du ju inte riktigt 100m men principen är densamma. Dimension kanske 0.13.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Tracer Braid är en "vanlig", rund flätlina som funkar bättre till multirullar. Vanliga Fireline/Crystal är det mest problemfria du kan sätta på en haspelrulle, även om somliga lustigt nog påstår annat.

Kommentera

Den eviga disussionen om Fireline...

Den ena hälften skulle aldrig drömma om att använda Fireline i några sammanhang (däribland jag) och den andra anser att det inte går att fiska haspel utan Fireline. Alla har förmodligen rätt

Kommentera

Ursprungligen postat av Hwergelmer Visa inlägg
                Den eviga disussionen om Fireline...

Den ena hälften skulle aldrig drömma om att använda Fireline i några sammanhang (däribland jag) och den andra anser att det inte går att fiska haspel utan Fireline. Alla har förmodligen rätt

Bästa inlägget på länge

Jag står på andra sidan, jag älskar Fireline och äger inga multirullar för tillfället.
                Eftersom det var länge sedan jag hade annan lina på mina rullar så vet jag ingenting om ifall Fireline skulle vara mer ljudlig än andra flätlinor men det är rätt oväsentligt tycker jag. Den lär ändå inte slita mer på spöringarna för det.

Fireline Crystal, Original eller Tracer Braid är nog en smaksak.
                Till UL-rulle behövs kanske 50 meter flätlina om man grundar med nylonlina i botten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte Mawtew Liw Visa inlägg
                  vilken diameter ska jag välja ? kör med ul-spö efter abborre med jigg,popper,spinnare u name it tips ?
                  Beror lite på vart du fiskar, tänk på att abborren älskar strukturer i eller strax ovan vatttnet och bottennapp är inte så ovanliga om du fiskar kring dessa så det får inte vara för tunn diameter men inte för tjock så du tappar känslan och missa försiktiga hugg.

Personligen kör jag inte tjockare än 0.13 men det är nästan bäst att pröva sig fram själv.

Kommentera

Ja tycker fireline är helt ok men fransar sig snabbt. Fast man får vara noga med knutarna,dom glider lätt. Bottna med ett lager nylon i botten lr en tejpbit. Har även testa spiderwire o div andra flätlinor o har varit nöjd. Fast beror mycke på rullen o linuppläggningen.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

har kört med powerpro tidigare till mitt vertikalfiske men är lite missnöjd med denna på sistone har fransat sig och gått av oförklarligt är det så att flätlinorna är färskvara och bara håller en kort tid.även fireline har fransat sig har försökt kolla varje spöring om något är fel men inte upptäckt något.som sagt förrut var jag jättenöjd med powerpro men finns det någon annan lina som ni kan rekomendera.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 811 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B