Pelagiskt Vertical fiske är det fusk vad tycker ni?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt Vertical fiske är det fusk vad tycker ni??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pelagiskt Vertical fiske är det fusk vad tycker ni??

Pratade lite med min kollega å fiskekompis Björn i dag ang pelagiskt vertical fiske .
    Vi tycker inte riktigt att det är fairplay .

Här kan du köpa dig stora fiskar .

Allt du behöver är ett pissdyrt ekolod å lite jiggar å snabb motor å en hyffsat bra gös sjö .

Du åker runt å letar upp fisk släpper ned jiggen i huvudet på den å det nappar .

Vart tog kundskapen om fisken å val av plats vägen??

Om vi vänder på frågan . Jag fångar en stor gös med nät släpper ned den i min damm jag har i trädgården .

Sen slänger jag i ett mete framför gösen som jag ser står där borta ??

Visst fisken väljer själv om den vill hugga vid vertical fiske men det gör den även om jag släppt ned den i min damm i trädgården.

Jag fiskar på fisk som jag ser eller hur??

Kollegan gick ett steg längre varför är det här tilllåtet å inte angeldon .

Får jag en gös på 13 kg på pelagiskt vertical fiske är det svenskt rekord men får jag den på angeldon som är svårare så gills det inte???

Är det så lätt att angeldon är för billigt å handlarna tjänar inga pengar på de??

Konsten med sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara citerat Bengt Öste men det verkar inte gälla längre .

/Fredrik

Du verkar inte ha provat, om du tror att det är så lätt. Det krävs massa tid och övning, innan man lär sig att behärska det fisket.
    Och om man lyckas pricka gösen är det långt ifrån alla fiskar som vill nappa.
    Senast ändrad av kingfisher; 2012-04-17, 20:03.

Kommentera

Inte pelagiskt utan bara vid botten fick väll 15 gösar på första turen på 2 pers . Då sökte vi också upp den med ekolodet .
      men det känndes som lite på låtsas .

/Fredrik

Kommentera

Har aldrig fått gös på vertikal trots att vi nästan alltid kör vertikal. Gädda, lake och abborre är det enda. Brukar alltid sluta med att jag tar fram drop-shot spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Pratade lite med min kollega å fiskekompis Björn i dag ang pelagiskt vertical fiske .
          Vi tycker inte riktigt att det är fairplay .

Här kan du köpa dig stora fiskar .

Allt du behöver är ett pissdyrt ekolod å lite jiggar å snabb motor å en hyffsat bra gös sjö .

Du åker runt å letar upp fisk släpper ned jiggen i huvudet på den å det nappar .

Vart tog kundskapen om fisken å val av plats vägen??

Om vi vänder på frågan . Jag fångar en stor gös med nät släpper ned den i min damm jag har i trädgården .

Sen slänger jag i ett mete framför gösen som jag ser står där borta ??

Visst fisken väljer själv om den vill hugga vid vertical fiske men det gör den även om jag släppt ned den i min damm i trädgården.

Jag fiskar på fisk som jag ser eller hur??

Kollegan gick ett steg längre varför är det här tilllåtet å inte angeldon .

Får jag en gös på 13 kg på pelagiskt vertical fiske är det svenskt rekord men får jag den på angeldon som är svårare så gills det inte???

Är det så lätt att angeldon är för billigt å handlarna tjänar inga pengar på de??

Konsten med sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara citerat Bengt Öste men det verkar inte gälla längre .

/Fredrik
          Du har lite att lära ser jag... Ja du kan hitta enskilda fiskar, men att få dom att ta betet är alla gånger inte lätt... Har haft dagar då pelagiskt vertikalfiske funkar klockrent, hade en dag då jag tog gös på 5, 6,4 och 7,6 kg på samma dag, svårslaget... Men har haft mååååånga dagar då gösarna inte varit i stöten och jag har kammat noll trots att jag släppt på 50 talet utvalda ekon, Senast helgen som gick upplevde jag fruktansvärt segt fiske vertikalt under premiären på Sportfishmasters Zander. En gös på ynka 39cm blev resultatet av 8h fiske. Dom var helt enkelt inte intresserade. Denna dag garanterar jag att jag hade kunnat trolla upp minst 10-15 gösar.

Pelagiskt vertikalfiske på hög nivå kräver prylar ja, men det är ingen fångstgaranti om inte dagens förutsättningar stämmer... Och jag vet vad jag pratar om då jag vill påstå har ganska stor erfarenhet av det pelagiska fisket.

MVH/Gimmy, ATV Center Fishingteam
          Senast ändrad av Gimmy; 2012-04-17, 20:19.
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Jag tycker du har nån liten poäng bland raderna Jerklimpan. Jag har själv inte satsat något på det pelagiska fisket direkt. Visst att jag provat lite om jag passerat nåt bättre eko , men på nåt vis känns det fel för mig att fiska på fisk jag vet att jag ändå inte skulle vilja bonka om jag nu fick den. Nån gång råkar man väl en gris nere på botten me som skulle höja pb´t. Va surt tänker ni säkert....men nä, jag trivs med det.
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Om jag vet en plats som är väldigt begränsad där det alltid står fisk, är det fusk då? Eller de behöver ju inte hugga bara för att betet är framför nosen på dem.

Kommentera

angeldon räknas som fast redskap,därför går det bort...

för övrigt är det möjligt att du har en poäng någonstans i inlägget...möjligt....löjlig är däremot jämförelsen med den
                nätfångade gösen...ingen relevans alls,bara dumt...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Att använda bete när man fiskar är fusk, man LURAR ju fisken att nappa!

Onödig diskussion och tjafs-garanti när det skapas trådar som denna...

Kommentera

Fusk? Hmm! Det förutsätter ju att man tävlar mot någon/några - och tävlar man i något har man ju alltid regler för att göra tävlingen rättvis. Bryter man mot reglerna så fuskar man - och det ÄR ju per definition fusk. Är fisket en tävling för dig? För somliga är det väl det, men inte för mig i alla fall, ja, jag tävlar väl mot mig själv möjligtvis, mot att spräcka mina PB's.
                    Eller tävlar du mot fisken? Rätt ojyst att tävla mot någon som förmodligen inte vill vara med på någon tävling över huvudtaget. Och skulle fisken vara med på tävling, då skulle den nog tycka att spön, rullar, linor, drag, krokar, båtar etc är fusk. För några hundra år sen tyckte nog många att fiske med allt utom ljuster var fusk.

Fusk? Nej, inte om du frågar mig i alla fall! Det är svårt men sjukt roligt - finns inget som ger mig sånt adrenalinpåslag som att se en fisk stiga mot jiggen! That's what it's all about! Having fun!

Det finns ju mängder med andra fiskemetoder som jag själv betraktar långt mer som "fusk" i sånt fall, vi behöver ju inte gå in närmare på det, men det kan kort och gott summeras som "allt fiske där fiskaren INTE aktivt fiskar med ETT spö i handen hela tiden!" (Fast jag ogillar uttrycket fusk, men om nu någon nödvändigtvis måste få mig att peka ut någon fiskeform som mer fuskig än någon annan.)

För mig handlar fisket om att hålla i spöt, när fisken hugger kommer det som en stöt genom klingan, fortplantar sig i handleden, blixtrar vidare genom armen och kulminerar i en explosiv nervattack i hela kroppen, vilket reflexmässigt resluterar i ett mothugg och ett brutalskönt adrenalinpåslag och man blir nästan lite hög och rusig, av ren glädje. Och en perfekt avrundning på det, nästan gräddet på moset, (eller passar "löken på gösen" bättre här?) är att kroka loss, (fota, väga & mäta, om det känns aktuellt) och sen se den simma tillbaka ner i djupet. Det är sportfiske det! Men det är mina personliga åsikt!
                    Senast ändrad av elfving73; 2012-04-18, 09:33.
                    -Visa hänsyn
                    -Skräpa inte ner
                    -Hantera fisken varsamt
                    -Respektera gällande fiskeregler
                    -Ha kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08