Handskar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handskar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handskar ?

Jag är grymt frusen av mig och undrar om nån kan tipsa om ett par varma handskar som man kan ha på sig vid spinnfisket ?
    Jag har sundridges handske i neopren och "gummi" grep.
    Men när fingrarna bli blöta så blir de grymt kalla.
    Hörde talas om nån handske man kunde ha vid pimpling och röja sörja i hålet med utan att frysa om fingrarna, men kommer inte ihåg namnet på dem.
    Det gör inge om de kostar en del .
    Tacksam för hjälp // Spyke

kolla berras lite dyra men dom funkar. fast dom e de halva fingrar på
    //Me

Kommentera

Jag kör med storm's handskar med avklippta fingrar, är det riktigt kallt använder jag ett par sundridge med hela fingrar. Ibland använder jag också tunna monteringshandskar (finns i järnaffärn). Monteringshandskarna är grymt sköna så länge dom är torra, sen kyler dom mer än dom värmer.

Fiskar man när temperaturen ligger kring noll skulle det vara skönt med ett par helt vattentäta handskar som ändå är så smidiga att man inte behöver plocka av dom då och då.

Kommentera

Hej !

Har själv haft samma problem och köpt upp mig på ett antal olika handskar. Hittade förra hösten ett par neoprenhanskar som heter glacier glove. Kostar omkring 450 istället för 100-200 som "vanliga" neoprenhanskar gör, men dom här fungerar. Dom har inga öppna fingrar, men är känsligare vid pekfinger och tum ytan så att man utan problem kan använda dom till haspelfisket. Har dessutom ett tunt lager flies inuti.
        Är helt vattentäta och fungerar utmärkt ner till ett par minusgrader, sen klarar dom inte mer. Och dom här ÄR helt vattentäta.

Till dom brukar jag ha ett par asfaltshanskar som kan dras över för att inte slita ut dom när jag kämpar med ankaret.

Köpte mina på Berras, men dom verkar inte sälja modellen i normala fall, borde hur som helst kunna gå att beställa på dom flesta ställen. Jag har fått för mig att dom flesta köper motsvarande Ron Thomsons neoprenhanskar för hundringen istället. Men som sagt, dom blir blöta och är iskalla!

/D

Kommentera

Har senaste åren kört med lite smidigare skidvantar i gore-tex...det går men är dock lite klumpigt, doc håller man sig torr (så länge man ej sätta för många krokar i handsken vill säga..). Den viktigaste egenskapen för handskarna är att de är fodrade med Thermolite eller va de heter (finns säkert andra namn för det också) som gör att det värmer även då handskarna är blöta! Då går det att härda ut även med blöta handskar.

mvh/Jon
          - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Har använt mig av ett par olika modeller av handskar genom åren. Har bl.a. använt Ron Thompsons neopren handskar vilka var riktigt dåliga då man frös och blev blöt i dom direkt.

Dom bästa handskarna jag haft var ett par gubbhandskar i läder från 50-talet. Dom var vattentäta och hade mjukt foder inuti.

Kommentera

Jag har köpt ett par mörkblå neoprenhandskar av märket Sølvkroken med "gummibeläggning" över handflatorna och insidan av fingrarna, någon som har provat dem och kan säga om de är bra eller om det var ett dåligt köp?
              Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Tackar för alla svar .
                Jag får ta och titta närmare på "glacier glove" , de låter som en bra handske.

Kommentera

Köp Glacier Glove. Helt klart bäst.
                  Finns med hela fingrar, och med slitsad tumme o pekfinger. Jag har både två. Men den med hela fingrar är varmast. Se till bara att du inte köper den gamla modellen som saknar mikrofleece foder

Kommentera

Glacier glove finns i fler versioner än så. Jag har en utan fingar, grymt sköna handskar men det är klart att lite frussen om fingertoppar kan man fortfarande bli. För oss som Jerkfiskar och palmar rullen så tycker jag att Glacier gloves (som är lite tjockare i materialet) kan kännas lite klumpiga att fiska med i början.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 805 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B