Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait

jerkrulle..

Först måste jag fråga om ni som läser detta varit med om trassel med era multirullar när börjat med sånt? Och vad är tipset så att man ej få sånt trassel?? Man vill ju kunna safta på en bit och ej bromsa med tummen så himlarns mycket.

Sen har jag en fråga angående en Popper. Den är helt ny och metallöglan där fram som man skall fästa linan/taffsen i är lös. Man kan vrida på den. Sabbar det Poppers gång på ytan om den är lite sne ?

Som med allt multi fiskande gäller det som nybörjare att inte dippa spöet för mycket, kl10 bak och kl2 fram är väl en bra början, även om vana kastare
    kör kl9 till kl3.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Köpte min första multi förra tisdagen till jerk utrustningen! Det blev en amb 5601 JB och tycker den kastar otroligt bra! Mycket lättare att kasta multi än jag först trodde! Men ok visst får man nått litet skatbo ibland det måste jag erkänna men det är oftast pissenkelt att reda ut! Fick dock ett lite större trassel för nån dag sen som jag fick ta en stund för att reda ut! Tycker ändå jag kastar hyffsat bra nu! kommer skapligt långt och så!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jag har bara fiskat med multirulle 1 år nu, tycker det är lätt att kasta med.
        Du behöver ju inte hålla tummen på hela tiden utan bara just innan den landar i ytan.
        Man känner ju lixom om linan "växer" då kan man dutta dit tummen litegrann så löser det sig och man slipper skatbon.

Kommentera

okej

För jag drog ner en sväng i dag och testade de nya betena. Och det gick bra en stund sen blev det "skatbo" så det ej gick och kasta längre än ett visst avstånd..Men jag ville ej hem så jag tog lite småkast på 5-10 meter som linan bara räckte till innan det var knutar så det funkade ju ...Men nu är det fixat iaf..... Men som nybörjare ska man kasta bakifrån o framåt?? Alltså raka kast?

Är Spoken ett nädvändigt bete för abborre också?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mysche
            okej

För jag drog ner en sväng i dag och testade de nya betena. Och det gick bra en stund sen blev det "skatbo" så det ej gick och kasta längre än ett visst avstånd..Men jag ville ej hem så jag tog lite småkast på 5-10 meter som linan bara räckte till innan det var knutar så det funkade ju ...Men nu är det fixat iaf..... Men som nybörjare ska man kasta bakifrån o framåt?? Alltså raka kast?

Är Spoken ett nädvändigt bete för abborre också?
            Jag tror att du gör ett vanligt ett av de vanliga nybörjarfelen. Det är ett slags attitydfel. Du försäker springa innan du kan gå!
            Det gå självfallet att nå långt med en multirulle men kasttekniken är att inte snärta iväg betet. Du ska driva iväg det under en stadig acceleration. Det är lite som att dra igång ett tåg. Det börjar sakta men det ökar farten hela tiden.

Ofta får man backslag när linan på spolen börjar bli blöt. Det följer med vatten in på spolen. Det ökar energin i den roterande massan (spole, lina och vatten). Linan lämnar spolen och med den en del av fukten. Det gör att spolen roterar kvickare. Vid starten har den accelerats upp i en hög rotationshastighet. Den fortsätter sedan att rotera pga diverse fysikaliska tröghetslagar men friktion i lager och spolbroms sänker långsamt hastigheten.

Rotationen matar ut lina. Den utmatade linan skall i sin tur sträckas av ett bete som befinner sig i en avstannande rörelse. Det som påverkar betets hastighet mest är det egna luftmotståndet samt det ökande motståndet från linan.

Om spolen mot slutet av betets bana genom luften matar ut linan kvickare än vad betet förmår dra med sig kommer den utmatade linan att resa sig på spolen. Till slut så mycket att linan slår i rullens stag. Detta om något bromsar spolen. Om nu spolen börjar bromsas av för mycket utmatad lina kommer kanske betet att ha enrgi kvar att åter sträcka linan. Det finns då en risk att den sträckta linan skär ner i de resta linslingorna på spolen. Och där kommer backslaget!

Backslaget kan undvikas om man inte tar i så mycket från första början i sin kastkarriär. Det är enligtmitt sätt att se av stor vikt att släppa spolen i rätt läge under acclerationen av kastet. Det bör ske mellan kl 11 och 12. Sträckan fram till du släpper skall användas till att bygga upp energin i spöet.

Låt säga att betet går iväg vid 11. sänk inte spöet för mycket sen. Det ökar friktionen på linan ffa vid toppöglan. Friktionen bromsar linan och därmed betet men den bromsar inte spolen. Den matar ut linan som snart börjar resa sig.

Med tiden har din ryggmärg lärt sig hantera dessa synnerligen komplexa och varandra i viss mån motarbetande energisystem då kommer också det jättelånga kasten utan att du tänker på hur det gått till. Forsätt att inte tänka på det!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 777 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B