ProRocket 6500 & PowerPro 0,36 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ProRocket 6500 & PowerPro 0,36

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ProRocket 6500 & PowerPro 0,36

Just hemkommen från ännu ett fiske i en av Norrlandsälvarnas
    reglerade torrfåror (nedströms utskovsdammen) Kända för sitt rika bestånd av såväl Lax som HÖ, vilka visar sig rikligt men föga intresserade av att hugga på kroken.
    Bottenmässigt så består dessa torrfåror mestadels av "stenskravel" & sjunktimmer vilket
    alltför ofta leder till att jag sätter fast draget i botten då jag fiskar av djuphålor, nackar & stenar (nybörjarfel)
    Är nu lite less på att förlora drag & ämnar prova PowerPro för om inte annat räta ut kroken då jag sätter fast nästa gång.
    Har sökt igenom forumet & många reckomenderar att man inte
    skall anväda PowerPro vid dessa bottenförhållanden (slitage på linan mm.) men jag är villig att prova. Det råder inget förbud mot
    flätlina i älven.
    Min fråga är nu: Hur mycket backing lina (nylon) & vilken grovlek rekomenderar ni på min ProRocket 6500 om jag ämnar lägga på PP 0,36? Skall jag lägga på alla 137m PP? Fiskar enbart efter grov Lax & HÖ med skeddrag & spinnfluga.... Tacksam för råd........

Jag har inget svar på din fråga så det här är lite off topic men jag fick en tanke om ett annat sätt att kanske minska risken för tappade drag. Jag utgår nämligen från att du inte tappar flugorna så ofta men väl ett och annat sänke.

Om du fiskade dragen/vobblerna på samma vis som en spinnfluga borde de ju kunna klara sig bättre. Metalldrag sjunker ju som bly men vad händer om du tillverkar egna lätta drag av epoxy. ep m fl har ju gett oss bra tips om hur man gå tillväga. http://www.fiskesnack.com/forum/show...&threadid=9239
    Vad händer om du tacklar dessa lätta beten på spinnflugevis med sänket på klen tafs? Tror du det skulle innebära att du fick behålla betena längre?

Beträffande linan så är det väl biten närmast betet som slits mest när du fiskar. Men vad som händer när storlaxen kliver på och tar ett slalomåk mellan stenarna är väl det intressantaste. Det är väl i det läget du helst skulle vilja ha en rejäl bogsertross.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag kör Rocket 6500 med PP 0.36 + 10 fots berkley i sthlm ström då och då.
      Jag har fått upp många linor och drag från botten där med den kombinationen. Nackdelen är när man sätter draget i botten för det är inte lätt att rycka av linan, man bör se till att ha något som man kan linda runt linan som ej är vasst så linan går av vid beteslåset och inte vid spöt.
      Jag har lagt på 137 m PP men tyvärr vet jag inte hur mycket jag har i botten. De kan nog hjälpa dig med det där du köper linan.
      Ola

Kommentera

Re: ProRocket 6500 & PowerPro 0,36

Fråga din handlare! Han gör det dagligen, man lär sig uppskatta, men det är väldigt svårt med linkapaciteter som ljuger o tjocklekar som ljuger. Så det enda som duger är rutin efter ett tag, man lär sig se typ

Originally posted by patrik j
        reglerade torrfåror (nedströms utskovsdammen) Kända för sitt rika bestånd av såväl Lax som HÖ, vilka visar sig rikligt men föga intresserade av att hugga på kroken.
        Bottenmässigt så består dessa torrfåror mestadels av "stenskravel" & sjunktimmer vilket
        alltför ofta leder till att jag sätter fast draget i botten då jag fiskar av djuphålor, nackar & stenar (nybörjarfel)
        Är nu lite less på att förlora drag & ämnar prova PowerPro för om inte annat räta ut kroken då jag sätter fast nästa gång.
        skall anväda PowerPro vid dessa bottenförhållanden (slitage på linan mm.) men jag är villig att prova. Det råder inget förbud mot
        flätlina i älven.
        Min fråga är nu: Hur mycket backing lina (nylon) & vilken grovlek rekomenderar ni på min ProRocket 6500 om jag ämnar lägga på PP 0,36? Skall jag lägga på alla 137m PP? Fiskar enbart efter grov Lax & HÖ med skeddrag & spinnfluga.... Tacksam för råd........
        sigpic

Kommentera

Tackar för tippset. Det finns tydligen sysselsättning för spinnfiskare vintertid också.
          När jag spinnflugefiskar så använder jag numera oftast av kastdobb, såväl flytande som lätt sjunkande.
          Fiskar nu med 0,40 nylon vilket hittills har visat sig räcka vid drillning av fisk.
          Men som sagt så ämnar jag prova PowerPro.
          Då min Rocket rymmer 200m 0,40, skall jag grunda spolen med 60m 0,40 & lägga på 137m PP 0,36.
          Har för mig att PP tar upp mer platts på spolen än nylon?
          Off topic, tar gärna emot fler älvsfiske tipps.

Kommentera

Det låter som ett bra tips. Max. 50m Skulle jag vilja säga.
            MEn pröva, gårdet åt skogen får du spola av och sen göra om
            sigpic

Kommentera

Re: ProRocket 6500 & PowerPro 0,36

Originally posted by patrik j
              flätlina i älven.
              Själv tycker jag att Power pro är en bra lina. Men skulle nog stanna vid 0,28 eller 0,32 pga ProRocket 6500 har ju slirbroms =).
              Skulle själv aldrig skarva på backing utan köra rättigenom med flätlina. För när den STORA Laxen går på vill man inte ha en skarv på linan. Dom där kronorna extra kan vara värda att lägga ut....
              Sportfiske är ingen hobby, det är en kronisk sjukdom...

www.TeamF4F.se

Kommentera

Re: Re: ProRocket 6500 & PowerPro 0,36

Originally posted by pekka.wallin
                Själv tycker jag att Power pro är en bra lina. Men skulle nog stanna vid 0,28 eller 0,32 pga ProRocket 6500 har ju slirbroms =).
                Skulle själv aldrig skarva på backing utan köra rättigenom med flätlina. För när den STORA Laxen går på vill man inte ha en skarv på linan. Dom där kronorna extra kan vara värda att lägga ut....
                Mina funderingar angående backing med nylon bygger på
                problemet med att få PP att fästa på spolen (enl. måga
                här på forumet) Har ju inte provat själv än.
                Självklart så snålar jag inte med PP om det fungerar.
                Kan du berätta hur du löst det & utveckla gärna ditt val av
                tunnare dimension med tanke på slirbromsen.

Kommentera

Menar bara att man inte bhöver så grov lina när jag nämde slirbromsen. Power Pro0,36 ska väl hålla ca 30kg medans 0,28 ska klara ca 20kg som jag anser vara nog stark för att klara dom fiskar som vi har i älvarna med hjälp av slirbromsen.
                  Tror nog att krokarna ska gå å räta även med den linan om man vill.
                  Ett + till med tunnare lina är ju att det går på några meter till som kan komma till nytta om tex en större Lax går på.
                  Jag själv fäster linan mot spolen med en liten tape bit & limmar sedan knuten, vilket jag tycker funkar bra. /Pekka
                  Sportfiske är ingen hobby, det är en kronisk sjukdom...

www.TeamF4F.se

Kommentera

Att stirra sig blind brottstyrkan är det många som gör.... En flätlina runt 0,30 är inte mycket att komma med om botten är jävlig - självklart går en tunnare lina snabbare av än en tjockare bland sten o stock... En tjockare lina tar också mer vatten/ström - alltså lättare att få bra fart på grejerna... man får köra lite tyngre dock... MVH

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B