vad ska man ha för tafs till små jiggar?... har nyss köpt ett UL-set och ska fiska abborre och gös med...men om man har vanlig tafs så går inte jiggen riktigt som den ska väll?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tafs till småjigg?
Collapse
X
-
När det gäller abborejiggning gäller generellt följande i mina vatten;
Fiskar du med tafs kommer du få mindre antal abborre
sedan kommer du givetvis få upp en stor del av gäddorna och gösrana(om dom nu skulle vilja hugga).
Så mitt tips är, fiska med så tunn lina du kan till aborren , och framför allt ingen flätad(isf toppa den med en nylontafs på minst 1m.) Ska man fiska abborre så skall man göra det ordentligt, ingen tafs, bara tunn nylonlina! Visst kanske det kommer en gädda någon gång då o då o snyter en jigg, men det får man ta! Det e ju ändå abborre man fiskar? Till gösen skulle nog inte en lagom tjock 0.32-0.38 flourcarbontafs fungera ok. Gösen gillar inte heller vanliga ståltafsar.
Hoppas det kan vara till ngn. hjälp.
//Markussigpic
Kommentera
-
När det gäller abborejiggning gäller generellt följande i mina vatten;
Fiskar du med tafs kommer du få mindre antal abborre
sedan kommer du givetvis få upp en stor del av gäddorna och gösrana(om dom nu skulle vilja hugga).
Så mitt tips är, fiska med så tunn lina du kan till aborren , och framför allt ingen flätad(isf toppa den med en nylontafs på minst 1m.) Ska man fiska abborre så skall man göra det ordentligt, ingen tafs, bara tunn nylonlina! Visst kanske det kommer en gädda någon gång då o då o snyter en jigg, men det får man ta! Det e ju ändå abborre man fiskar? Till gösen skulle nog inte en lagom tjock 0.32-0.38 flourcarbontafs fungera ok. Gösen gillar inte heller vanliga ståltafsar. Egentligen skyggar även gäddorna från ståltafsar med, till viss del iaf, danskarna som är låååååånngt före oss inom specimenfisket, dom metar mkt. men tjocka flourcarbonlinor till gäddorna, och specielt till gösen och abborren!
Hoppas det kan vara till ngn. hjälp.
//Markussigpic
Kommentera
-
Köp canelle supratress 5kg's för de små jiggarna som är känsliga för klumpiga tafsar, då berörs inte gången öht.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
0,28 är relativt stelt, i alla fall om du jämför med canelle, sen så är 0,28 inte ett dug säkert i en gäddkäft!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 868 visningar